‘De wegen waren slecht, benzine lastig verkrijgbaar en de zorgen om de motorfiets groot’

Wie wat bewaart, verzekert zich later van uren plezier. Na de verhuizing naar Ruinen stonden een aantal dozen nog onuitgepakt op zolder. Vol kleinoden die ik in tientallen jaren heb verzameld. Ooit zou ik ze opnieuw bewonderen. Dat moment vond eerder plaats dan ik had verwacht. Al snel bleek het aandeel prullaria teleurstellend hoog. Het meeste kon linea recta naar de stort. Maar de verroeste, mij volledig onbekende sigarendoos leek veelbelovend. Jan Kruithof: ‘Nooit meer koud’ Er zaten drie fossielen in, een munt uit de Eerste Wereldoorlog en een schriftje met linnen kaft van mijn overgrootvader..., waarin hij zijn tocht ...
Wie wat bewaart, verzekert zich later van uren plezier. Na de verhuizing naar Ruinen stonden een aantal dozen nog onuitgepakt op zolder. Vol kleinoden die ik in tientallen jaren heb verzameld. Ooit zou ik ze opnieuw bewonderen. Dat moment vond eerder plaats dan ik had verwacht. Al snel bleek het aandeel prullaria teleurstellend hoog. Het meeste kon linea recta naar de stort. Maar de verroeste, mij volledig onbekende sigarendoos leek veelbelovend. Jan Kruithof: ‘Nooit meer koud’ Er zaten drie fossielen in, een munt uit de Eerste Wereldoorlog en een schriftje met linnen kaft van mijn overgrootvader..., waarin hij zijn tocht beschrijft door het Frankrijk van 1912, op een Belgische FN! Dan gaat je hoofd meteen op de loop. Als het moet, rijden we in een ruk naar Zuid-Frankrijk, maar in 1912 was dat nog een ommelandse reis. De wegen waren slecht, benzine lastig verkrijgbaar en de zorgen om de motorfiets groot. Voortdurend was mijn grootvader in de weer met zijn viercilinder. Een dergelijke tocht moest je tot in de puntjes voorbereiden, omdat onderweg niets zeker was. De Amerikaan Carl Stevens Clancy wist pas in 1913 op een Henderson als eerste de wereld te ronden. De Noord- en de Zuidpool waren toen al lang bereikt! Dat zet ook het Franse avontuur van mijn overgrootvader in een ander perspectief. Zo’n trip was heel ongewoon. En waar haalde hij de tijd vandaan? Op z’n FN wist hij tot in de Franse Alpen te geraken. In zwierig handschrift pent hij zijn filosofische overpeinzingen neer. Dat bergen zo langzaam van vorm veranderen, dat het generatieslang niet opvalt. Hij schrijft ook over de Galibier en de Cormet de Roselend, passen waar we nog steeds reikhalzend naar uitkijken. En waar we na anderhalf jaar lockdown weer overheen kúnnen rijden. Als je dat doet, denk dan eens aan mijn overgrootvader.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?