Achter de schermen bij het Yamaha MXGP-fabrieksteam

De werkplaats van een raceteam, het is verboden gebied voor alle buitenstaanders. Behalve voor Motor.NL! Ondanks dat ze volop in de voorbereiding zitten, mochten wij exclusief achter de schermen kijken bij het MXGP-fabrieksteam van Yamaha. En we vielen van de ene in de andere verbazing. Verboden toegang? Niet voor Motor.NL!  ‘Het is inderdaad een lastige taak om de vloer zo schoon mogelijk te houden’, erkent teameigenaar Louis Vosters. ‘Maar tot nu toe lukt dat vrij aardig.’ Het duidelijke epicentrum van Yamaha’s fabrieksteam is de werkplaats waar meerdere monteurs bezig zijn met het klaarstomen van enkele blauwe ...
De werkplaats van een raceteam, het is verboden gebied voor alle buitenstaanders. Behalve voor Motor.NL! Ondanks dat ze volop in de voorbereiding zitten, mochten wij exclusief achter de schermen kijken bij het MXGP-fabrieksteam van Yamaha. En we vielen van de ene in de andere verbazing. Verboden toegang? Niet voor Motor.NL!  ‘Het is inderdaad een lastige taak om de vloer zo schoon mogelijk te houden’, erkent teameigenaar Louis Vosters. ‘Maar tot nu toe lukt dat vrij aardig.’ Het duidelijke epicentrum van Yamaha’s fabrieksteam is de werkplaats waar meerdere monteurs bezig zijn met het klaarstomen van enkele blauwe bommen op twee wielen. Er heerst rust op de eilandjes die hier in een witte zee lijken te drijven. Alles is hier perfect in orde, waardoor deze plek automatisch het nodige respect opeist. Hoewel het niet direct de bedoeling is, oogt het onderkomen van Yamaha MXGP indrukwekkend. Alle andere ruimtes weten dat eveneens voor elkaar te krijgen. Van de ruim opgezette kantine tot aan de verblijven voor de monteurs, de moderne gym als mede de twee appartementen die beschikbaar zijn voor buitenlandse rijders. Aan niets ontbreekt het, te danken aan het ambitieuze bouwplan van Louis Vosters. Sinds eind 2018 is dit het onderkomen van zijn motorcross-team en uiteraard is hij zeer tevreden met het eindresultaat. ‘Tuurlijk zijn er altijd verbeteringen te vinden, maar ik ben hartstikke blij met ons onderkomen. Ik heb de nodige ervaring opgedaan bij verschillende teams en leidde jarenlang het bedrijf Wilvo. Alle kennis bundelde ik om een zo goed mogelijk bedrijfspand neer te zetten, zodat we hier als professioneel team kunnen werken.’ Bandje nodig? Bij het fabrieksteam liggen de nodige Pirelli’s klaar. Ze slijten nogal wat banden, want de drie rijders zijn natuurlijk niet alleen actief tijdens de raceweekenden. Ook doordeweeks trainen ze veel op de motor en dus is er heel wat rubber nodig. Het moet er wel gelikt uitzien en dus heeft het Yamaha MXGP-team haar eigen washok. Luxe met een hoofdletter L. Stapje verder Aan toewijding geen gebruik bij de 63-jarige Vosters. Dat is eigenlijk altijd al zo geweest, ook in zijn periode als jonge crosser. ‘Ik heb vijftien jaar met veel plezier gecrosst en kon er zelfs wat aan verdienen. Het was een erg leuke tijd, maar het kwam me niet aanwaaien. Ik stak er veel energie in’, erkent Louis. ‘Ergens zal wel een beetje verstand zitten, dus al vrij snel ben ik bij mijn vader in de fabriek (Wilvo- red.) gaan werken. Dat deed ik parttime, zodat ik in de middag met motorcross bezig kon zijn. Op die manier kon ik mooi crossen en leerde ik ook nog een vak. Het zorgde er alleen voor dat ik een druk schema had, zeker omdat ik probeerde om drie keer in de week te rijden. Vroeg uit bed en veel avonden sleutelen.’ Als Louis zijn helm aan de wilgen hangt en op een later moment het bedrijf van zijn vader overneemt, krijgt hij door een groeispurt van Wilvo de mogelijkheid om verschillende sporters en teams financieel te ondersteunen. In 2015 gaat Vosters zelfs een stapje verder. ‘Mijn vrouw Lia waarschuwde me al. Ze zag overal dat het runnen van een eigen team enorm veel werk opleverde en ik was al weinig thuis. Maar in 2015 benaderde Yamaha me. Zonder met Lia te overleggen, besloot ik om gelijk ja te zeggen. En ineens was ik teameigenaar.’ Geheim van veertien maanden De samenwerking met de Japanse motorfabrikant verloopt voorspoedig en na slechts één jaar komt Vosters’ team al in de MXGP uit. Halverwege het 2018-seizoen krijgt de fanatieke motorcrossliefhebber een volgende verrassing te verwerken. ‘Ik weet het nog heel goed, vrijdag 1 juni op de Grand Prix van Groot-Brittannië. Een paar dagen ervoor hadden ze vanuit Yamaha gevraagd of we een gesprek konden hebben. Met een enorm gedegen voorbereiding vroegen ze ineens of ik vanaf 2020 het fabrieksteam wilde runnen. Dat kwam nogal als een verrassing en ik stond toch wel een beetje perplex. Dat gebeurt niet vaak. Uiteraard was ik er wel heel erg blij mee en kon ’s nachts nauwelijks slapen. Ik wilde heel graag het nieuws delen, maar dat mocht niet. Buiten mijn vrouw mocht niemand het weten. Ik heb dat geheim zo’n veertien maanden bij me moeten houden. Dat was niet gemakkelijk.’ Hoewel het debuut in 2020 als Yamaha’s fabrieksteam ontstemd wordt door alle perikelen rondom het Covid-19-virus, houdt Louis Vosters wel een goed gevoel over aan het eerste jaar als het officiële Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team. Een groot verschil merkt hij overigens niet ten opzichte van zijn periode als satellietteam. ‘Logischerwijze werken we nu nog wat hechter met Yamaha en zijn er enkele mensen toegevoegd aan het team. Verder is er iets meer structuur in het werk gekomen, maar daar houdt het eigenlijk al bij op.’ Direct zicht De komende jaren is de wereldtitel winnen het belangrijkste doel en Louis Vosters heeft het volste vertrouwen erin dat zijn team daarin kan slagen. ‘We proberen in ieder geval ervoor te zorgen dat er een goede sfeer binnen het team heerst. Ook daarin speelt dit onderkomen een belangrijke rol’, meent Vosters. ‘Het moet een plek zijn waar de teamleden graag samen aan dat ene doel werken. Daarom koos ik bewust voor een direct zicht vanuit de fitness naar de werkplaats en vice versa. Dat motiveert enorm, heb ik het idee.’ Ook de teameigenaar zelf is elke dag in het pand te vinden, want hij gaat nog met heel veel plezier dit spannende avontuur in de motorcross aan. ‘Ik zal eerlijk zijn, het was niet gemakkelijk om Wilvo los te laten. Het eerste jaar na mijn afscheid (mei 2019- red.) heb ik dat best lastig gevonden, want het is toch je kindje. Nu is het juist prima zo. Als ik nog leiding aan Wilvo had moeten geven, dan was het onmogelijk om voldoende tijd in het fabrieksteam te steken. Ik wil het goed voor elkaar hebben, dus dan moet je er ook intensief mee bezig zijn. De combinatie had nu niet gewerkt.’ Zodat je direct weet waar je terecht bent gekomen. Als je het bedrijfspand binnenloopt, kom je uiteraard eerst bij de receptie, waar deze Yamaha je begroet. ‘Er moeten alleen nog nieuwe stickers op’, excuseert teammanager Vitaliy Tonkov. Wie goed kijkt, ziet de Rus overigens achter het computerscherm zitten.Een beter uitzicht om je ‘bammetjes’ naar binnen te werken, ga je niet snel ontvangen als je bij een crossteam op bezoek gaat. De kantine beschikt ook over een bar, waar hoogstwaarschijnlijk weleens een vrijmibo wordt gehouden. Natuurlijk enkel als ze dat weekend niet op een circuit te vinden zijn.Alles is gecodeerd, zodat Dennis Dierckx - logisitiek manager - zijn werk goed kan uitvoeren. Op die manier kan hij de voorraad perfect in de gaten houden. Dat gebeurt uiteraard per computer. Op de bovenverdieping vind je ook een speciaal hok voor licht ontvlambare vloeistoffen.Zo trots als een pauw en dat is meer dan terecht. Oud-crosser en succesvol ondernemer Louis Vosters zette dit indrukwekkende bedrijfspand neer, als onderkomen voor zijn motorcrossteam. Hoewel hij er niet naar op zoek was, kreeg hij halverwege 2018 al de kans om in 2020 het fabrieksteam van Yamaha te worden. Uiteraard accepteerde hij dat aanbod.Corona of niet, deze sportschool blijft gewoon beschikbaar voor de rijders van het Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team. Zowel Glenn Coldenhoff, Jeremy Seewer en Ben Watson doen met regelmaat hun work-out hier. Inclusief een fraai uitzicht richting de werkplaats. ‘Hij kan om de wereldtitel strijden’ Het was Louis Vosters die Glenn Coldenhoff bij Yamaha voorlegde. Uiteindelijk kwam het tot een deal en daar is de voormalige topman van Wilvo uiteraard erg gelukkig mee. Coldenhoff komt zowel in 2020 als 2021 uit voor het Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team uit. ‘Het is heel bijzonder’, meent Vosters. ‘Ik ben natuurlijk blij met een Nederlandse rijder, maar Glenn is daarnaast ook een gedreven crosser die hard werkt om zijn resultaten te bereiken. Wat dat betreft doet hij mij wel een beetje aan de jonge Louis denken. Ik heb veel respect voor hem.’ Uiteindelijk zijn het de goede resultaten van een rijder die zorgen voor een plekje in een fabrieksteam. Dat geldt ook voor Coldenhoff. ‘Ik vergeet nooit meer de Motocross of Nations in Amerika, 2018. Daar leek het net alsof er een computergestuurde rijder rondreed. Glenn reed daar zo clean. En ook in het laatste gedeelte van 2019 liet hij zien waartoe hij in staat is. Hij blijft continu doorgroeien. Ik ben ervan overtuigd dat hij alles in zich heeft om de komende jaren voor de wereldtitel te strijden. Het moet gewoon een keer goed op zijn plek vallen.’ Strak en clean. De werkplaats van het team maakt indruk en het is duidelijk dat hier tijdens de bouw al goed nagedacht is over verschillende zaken. Verder vind je hier ook een ruimte voor de service van de blokken. Die blijft voor iedereen dicht. Enkel de toegangspasjes van de teameigenaar, teammanager en de ‘blokkenmonteur’ zorgen dat de deuren geopend kunnen worden. Een beetje ontspanning kan geen kwaad. En dus is er een ruimte waar een luxe biljarttafel staat. Glenn Coldenhoff blijkt deze middag een natuurtalent te zijn. Biljart was nieuw voor hem, maar hij maakte de ene na de andere carambole. Weten we ook gelijk wat de Yamaha-rijder na zijn actieve cross-carrière gaat doen.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?