Ajo en KTM uit elkaar in de Moto3?

Het altijd welingelichte Speedweek heeft naar aanleiding van een gerucht gesproken met Pit Beirer, de grote baas van KTM’s motorsportdivisie. Beirer kan het gerucht ontkennen noch bevestigen en het lijkt er dus ook op dat de succesvolle samenwerking tussen KTM en het Finse Ajo ten einde gaat komen volgend seizoen.

Beirer verklaarde zich nader door uit te leggen dat met name de ergernis alle goede rijders kwijt te raken aan andere merken zich van hem meester maakt. KTM mag dan als enige een volwaardige opleidingsstructuur te hebben in de GP’s – Rookies, Moto3, Moto2 én MotoGP – maar een zichzelf oliënde machine blijkt het allesbehalve. “Rijders als Joan Mir en Fabio Di Giannantonio kwamen uit op onze machines (in de Red Bull Rookies Cup, red) en zitten inmiddels allemaal op Honda’s”, verklaart de geërgerde Duitser tegenover Speedweek.

Maar ook de frustratie van andere teams zou dit besluit in de hand gewerkt hebben, wat het bovenal een politieke beslissing zou maken. “Andere KTM-teams krijgen de indruk dat Aki Ajo’s Red Bull KTM-ploeg het fabrieksteam is; de eerste in lijn om nieuwe updates te ontvangen, maar dat is niet waar. De regels staan dat niet toe,” legt Beirer uit. En dat klopt, want de deelnemende fabrikanten in de Moto3 dienen alle teams die met hun materiaal rijden te voorzien van identieke machines. Geen voorkeursbehandeling dus. Ook voor Red Bull KTM Ajo niet.

En dus?
KTM wil de focus dan ook verleggen naar de Red Bull Rookies Cup, waar het echte opleiden zit. In de Moto3 is de Honda voor nu de snelste machine, waardoor veel goede rijders met HRC-contracten en vooruitzichten als ‘de nieuwe Marquez’ te worden weggelokt worden naar het Japanse merk. Om dat te ondervangen gaat KTM zich in de Moto3 met name anders profileren en breder uitzetten, zodat alle KTM-teams eenzelfde status hebben in de paddock. Het beeld naar de buitenwereld van Ajo als hét KTM-team moet verdwijnen.

Voor Aki Ajo en de zijnen zou dat geen probleem mogen zijn, want het team heeft ook zonder geld van Red Bull en de technische know-how van KTM kampioenschappen gewonnen, respectievelijk in 2015 en 2016 met Johann Zarco in de Moto2. Beirer benadrukt niets tegen Ajo of zijn team te hebben, maar ziet geen andere mogelijkheid.

Of dat iets voor Bo Bendsneyder gaat betekenen, is maar de vraag. Bendsneyder schijnt gretig op zoek te zijn naar een Moto2-zitje voor 2018, waarmee de kous sowieso af zou zijn, aangezien KTM’s Moto2 voor 2018 geheel voorzien is. Naar verluidt heeft Ajo Bendsneyder ook nog een jaartje Moto3 geboden, in welk geval hij afhankelijk is van Aki Ajo’s besluit of hij met KTM blijft rijden of probeert aan de compititiever Honda te komen, wat een jaartje langer in de Moto3 plots veel interessanter maakt.

Of – en zo ja wanneer, KTM de knoop doorhakt om Ajo als het hoofdteam de deur te wijzen zal nog blijken.

Wordt vervolgd!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?