Clément Desalle gaat met pensioen

Clement Desalle is al vijftien jaar lang een maatstaf voor anderen om zich in de MXGP te meten, maar de GP van Garda-Trentino markeert dit weekend het einde van zijn schitterende  carrière.

Met drieëntwintig GP’s, vijfendertig gewonnen moto’s en tweeëntachtig GP-podia is de 31-jarige een van de meest succesvolle rijders van zijn tijd. Hij heeft nooit de ultieme prijs van een individuele wereldtitel opgeëist, maar hij eindigde maar liefst zes keer in de top drie van de belangrijkste off-road-wereldseries. En hij won goud met Team België op de Motocross of Nations in 2013.

Toen Clement zich in 2016 aansloot bij het Monster Energy Kawasaki Racing Team was hij een van de elitecoureurs die in staat was om GP’s te winnen en de titel uit te dagen. Vijf volle seizoenen lang stak hij al zijn energie in het helpen van het team om op het hoogste niveau te presteren en gaf hij het beste advies aan de fabriek om steeds competitiever te worden. Ondanks verschillende blessures bleef Clément het team plezieren met uitstekende resultaten met vier GP-winsten, achttien podia en een bronzen medaille in het MXGP-wereldkampioenschap van 2018. De Belg uit La Louvière, tussen Mons en Charleroi aan de Franse grens in het zuiden van België, kondigde vorige maand officieel aan dat hij na de laatste GP van dit seizoen, zijn vijftiende als beroepscoureur, met pensioen zou gaan. Dat moment komt dit weekend met de MXGP van Garda Trentino, op het dramatische circuit van Pietramurata. In 2014 vierde hij er al eens de overwinning en zijn meest recente GP-moto-overwinning heeft hij slechts een week geleden geboekt..

Clément Desalle: ‘Ik heb altijd een goede relatie gehad met François (Lemariey), die eerder in mijn carrière mijn monteur was. Toen ik voor Kawasaki tekende, was ik blij om weer met hem samen te werken. Het is voor mij altijd heel belangrijk geweest om gelukkig te zijn in mijn werkomgeving en om een goed gevoel te hebben met de mensen om me heen. Ik ben echt trots op het werk dat we samen hebben gedaan. Natuurlijk had ik Kawasaki graag nog meer race-overwinningen, meer podiumplaatsen, meer GP-winsten en zelfs een wereldtitel aangeboden, want ik werk hier al mijn hele leven voor. Na Letland begon ik mezelf vragen te stellen over mijn toekomst en nam ik een beslissing. Vlak voor Spanje was ik zeker van mijn beslissing en kondigde ik aan dat ik aan het einde van dit seizoen met pensioen zou gaan. Ik zal natuurlijk het racen missen, maar ik heb een grote passie voor motorcross en ik zal zeker nog steeds fietsen.’

Steve Guttridge (Kawasaki Europe Racing Manager): ‘Sinds hij in 2016 bij het Kawasaki Racing Team kwam, is Clement altijd de complete professional geweest.  We hadden een topcoureur nodig die consistente en intelligente feedback kon geven aan het team en de fabriek om ons te helpen de KX450 in de beste richting te ontwikkelen. Clement heeft altijd zijn best gedaan in zowel de test- als de raceresultaten, seizoen na seizoen. Ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat hij over het algemeen goed werk heeft geleverd, want ons huidige productiemodel is het beste ooit! Dus van Kawasaki’s kant willen we Clement en zijn familie allemaal het allerbeste toewensen voor de volgende fase van hun leven samen. We hopen dat hij op de een of andere manier dicht bij de motorcrosssport kan blijven waar hij zo van houdt,’

Thierry Chizat Suzzoni (KRT-teameigenaar): ‘Clément is een persoon die je moet leren kennen. We hebben vijf geweldige seizoenen met hem gehad, waarin we zowel de ups als de downs hebben gedeeld. Hij is altijd zeer professioneel geweest met het team; hij gaf ons podia, overwinningen en een top drie in het wereldkampioenschap. Ik zou zeggen dat we ons alleen maar uitstekende dingen herinneren. Hij heeft een sterk karakter; hij is een complete man in zijn gedrag, maar hij is een goed mens, met een goede geest. En we stellen het erg op prijs om met hem samen te werken. Ik denk dat je op een gegeven moment, als je vijftien jaar in de eerste klas hebt gezeten, een geweldig gezinspensioen verdient. Ik weet dat de motor altijd in zijn achterhoofd zal blijven, maar ik denk dat hij een wijs besluit heeft genomen. Ik respecteer dat.’

François Lemariey (teammanager KRT): ‘We kennen elkaar al heel lang; hij is een vriend geworden en samen hebben we geweldige dingen meegemaakt, te beginnen met dit kampioenschapspodium dat we in 2009 met een privé-team hebben gekregen, zonder veel middelen maar met mooie herinneringen. Daarna zijn we in 2016 weer bij elkaar gekomen bij KRT. Met de steun van Kawasaki en Monster Energy. Clément rijdt al vijftien jaar op de MXGP. Zijn ervaring is van onschatbare waarde geweest bij de ontwikkeling van de motor die hij als geen ander kent, ook de Dunlop-banden. Door zijn aanwezigheid heeft het team zich kunnen ontwikkelen, maar nu wil hij een andere richting in zijn leven inslaan en dat moeten we respecteren. Wat ik altijd leuk aan hem heb gevonden, is dat hij weet wat hij wil, en van daaruit weet je welke kant je op moet. Hij heeft een sterk karakter. Als er een probleem is praat hij er direct over en dat scheelt iedereen tijd. Hij is volkomen eerlijk! Ik ben niet verbaasd over zijn beslissing; ik voelde het aankomen. Ook al is er op werkniveau nooit sprake van een verslapping van hem”.

Joel Smets: ‘Het is jammer dat hij stopt, maar het is een feit dat hij eenendertig is en vijftien seizoenen in de GP heeft gereden. Hij heeft zijn goede jaren gehad; hij is een harde werker, ik denk dat hij een geweldige carrière heeft gehad en veel rijders kunnen jaloers zijn op zijn staat van dienst. Drieëntwintig GP’s winnen is geen kleinigheid! Het is jammer dat hij nooit een titel heeft gewonnen, maar hij heeft een decennium lang voor het podium gevochten en dat is iets!’

Antonio Cairoli: ‘Ik heb afgelopen zondag echt genoten van de tweede manche met Clement. Het was net als vijf of tien jaar geleden toen we de hele tijd samen in de race streden. Het was leuk om hem weer voorin te zien, maar het is jammer dat hij er volgend jaar niet meer bij is. Ik wil hem van harte feliciteren met zijn prachtige carrière en ook het hele team. En ik wens hem een geweldige toekomst toe.’

Jeffrey Herlings: ‘Gefeliciteerd met je geweldige carrière! Je was zo moeilijk te passeren; een echte krijger en vechter. Op het moment dat ik wist dat jij de volgende was die ik moest passeren, dacht ik: “Hoe ga ik dat doen?” We hebben elkaar niet veel gesproken, maar ik heb altijd het grootste respect voor je gehad. Geniet van het volgende hoofdstuk van je leven.’

Mickael Pichon: ‘Gefeliciteerd Clément met je fantastische carrière. De eerste keer dat onze wegen zich kruisten, gaf je me een gekke blokkade in het Duitse kampioenschap. Ik wist niet wie je was en je maakte indruk op me. Uiteraard had ik het laatste woord omdat je nog zo jong was; net zeventien jaar oud. Je had een prachtige carrière en je behaalde geweldige resultaten. Ik wens je een lang leven toe en geniet van je jonge gezin.’

Kevin Strijbos: ‘Gefeliciteerd met een geweldige carrière, Panda! Ik ben blij dat ik je een paar jaar als teamgenoot heb gehad! We hebben geweldige tijden gehad, veel gelachen en goede gevechten gestreden. Het zal niet hetzelfde zijn zonder jou.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.