Waarom Danilo Petrucci WEL en NIET hét verhaal is tijdens Dakar 2022

Hij had even lekker rustig aan kunnen gaan doen, misschien wel rijderscoach kunnen gaan worden of jong talent gaan begeleiden. Maar Danilo Petrucci koos voor misschien wel de grootste uitdaging uit zijn leven: starten in Le Dakar 2022. Met bovendien een ultrakorte voorbereiding. Helemaal vlekkeloos verliep de voorbereiding van Petrux overigens niet, want bij een training in Dubai brak hij zijn enkel nadat hij verkeerd landde. Opvallend, want gedurende zijn carrière op het asfalt, brak hij nooit meer dan één keer een vinger. Zijn Dakar-deelname komt gelukkig niet in gevaar, want het gaat om een relatief ‘kleine’ breuk aldus de ...
Hij had even lekker rustig aan kunnen gaan doen, misschien wel rijderscoach kunnen gaan worden of jong talent gaan begeleiden. Maar Danilo Petrucci koos voor misschien wel de grootste uitdaging uit zijn leven: starten in Le Dakar 2022. Met bovendien een ultrakorte voorbereiding. Helemaal vlekkeloos verliep de voorbereiding van Petrux overigens niet, want bij een training in Dubai brak hij zijn enkel nadat hij verkeerd landde. Opvallend, want gedurende zijn carrière op het asfalt, brak hij nooit meer dan één keer een vinger. Zijn Dakar-deelname komt gelukkig niet in gevaar, want het gaat om een relatief ‘kleine’ breuk aldus de Italiaan. Waarom Petrucci wel hét verhaal is tijdens Dakar 2022 Twee MotoGP-zeges en tien podiumplaatsen zijn normaal gesproken meer dan voldoende om waar je ook komt altijd een streepje voor te hebben. Behalve in Le Dakar, want de nietsontziende stenen, metershoge duinen en het loodzware zand hebben voor helemaal niemand respect. Het is daarom een van de meest interessante overstappen ooit in de motorwereld die Danilo Petrucci op dit moment maakt. Amper een maand geleden reed hij nog op een KTM RC16 op Valencia, inmiddels maakt hij heel veel meters met de KTM 450 Rally. Beide oranje motoren, maar verder is zo’n beetje alles anders. Gelukkig staat Petrucci er niet alleen voor, want hij wordt begeleid door Matthias Walkner die weet hoe je Le Dakar moet winnen, Toby Price die ook al weet hoe je Dakar wint en Kevin Benavides die (weliswaar op een Honda) eveneens weet hoe je Dakar moet winnen. Dat ‘Petrux’ verder al behoorlijk wat enduro- en crosservaring heeft, helpt uiteraard ook, maar hij zal er straks in Saoedi-Arabië uiteindelijk toch alleen voor staan en dat is iets wat hij zich als geen ander realiseert. ‘Het belangrijkste voor mij is om zoveel als het kan te leren over deze rally, want echt alles is anders. Gelukkig heb ik tijdens een trainingsweek in Dubai al meer kilometers gereden dan ik normaal doe in een heel MotoGP-seizoen. Vooral de navigatie is iets waar ik aan moet wennen. In de MotoGP heb je het over millimeters, in Dakar over kilometers waarvan je ook nog niet precies weet wat er tijdens die kilometers gaat gebeuren.’ Voorlopig hebben KTM en Petrucci afgesproken om één editie te rijden en daarna samen om de tafel te gaan voor de verdere toekomst. Volkomen logisch, want het is uiteraard voor beide partijen een groot vraagteken hoe deze bijzondere samenwerking precies gaat uitpakken. MotoGP: 2022 wordt het jaar van de waarheid voor Ducati Het is voor Petrucci overigens niet de eerste keer dat hij een veelbesproken transfer maakt. Toen hij vanuit de FIM Cup Superstock 1000 overstapte naar de MotoGP konden velen hun lachen amper inhouden. Hij won in 2011 weliswaar vier races op een Ducati 1098R van het Barni Racing Team, maar het was Davide Giugliano die kampioen werd. Dat Petrucci het uiteindelijk schopte tot fabrieksrijder van Ducati en dus MotoGP-races wist te winnen – waaronder die fantastische zege op Mugello – laat zien dat hij van een beetje uitdaging niet zenuwachtig wordt. ‘Dakar is een droom waarvan nog duidelijk moet worden of ik er echt blij van word. Die blijdschap komt als ik snel ben, anders kan ik ook gewoon op de weg gaan rijden en koffie gaan halen.’ Waarom Petrucci niet hét verhaal is tijdens Dakar 2022 Zonder enige twijfel is het natuurlijk hartstikke speciaal als je op 14 november je laatste MotoGP-race rijdt en vervolgens nog geen twee maanden later je debuut maakt in Le Dakar. Petrucci klinkt daarom als hét verhaal van de 2022-editie maar dan gaan we voorbij aan het verhaal van voormalig WorldSBK-coureur Joan Lascorz en dat zou op z’n zachtst gezegd onbeschoft zijn, want Lascorz mogen we nooit vergeten. Als er een verkiezing komt voor meest verlegen WorldSBK-coureur ooit, wint Joan Lascorz met dubbele cijfers. Zeker in zijn beginperiode in het WK Supersport viel hij zelfs binnen zijn kleine Spaanse Provec-team amper op. Hij had ook zomaar de bandenjongen kunnen zijn, of een stagiaire. Maar dat hij in strijd met onder anderen Kenan Sofuoglu, Fabien Foret, Eugene Laverty en Andrew Pitt toch nog tot drie zeges en negentien podiums kwam in het WK Supersport, laat wel zien dat het met helm op een heel ander verhaal was, waarbij Lascorz vooral opviel door zijn prachtige manier van rijden. Zelfs zijn concurrenten spraken daar met veel respect over. Een mooie carrière in het WorldSBK leek aanstaande, maar toen ging het verschrikkelijk mis tijdens een test op Imola. Tussen Tosa en Piratella kwam Lascorz ten val op hoge snelheid en iedereen met een beetje kennis van Imola weet dat daar amper tot geen uitloop is. Een paar jaar na het ongeluk, liet Lascorz in gesprek met MOTO73 weten zich ‘alles nog heel precies’ te kunnen herinneren. ‘Ik weet nog dat ik merkte dat ik de voorkant verloor, maar geen idee had waarom. Ik crashte vervolgens in de muur met mijn hoofd en toen ik viel, voelde ik een sterke pijn in mijn rug.’ Het gevolg voor Lascorz was dramatisch, want na een periode van onzekerheid werd duidelijk dat hij blijvend verlamd zou blijven vanaf zijn borst. Zo wordt Spa-Francorchamps weer ‘een beetje’ van ons! In de eerste jaren na zijn ongeluk, zagen we Joan begrijpelijk zelden tot nooit in het WorldSBK-paddock, hoewel zijn Kawasaki-team ondanks alle successen met Jonathan Rea hem nooit vergat. De grote, groene hospitality heeft bijvoorbeeld een speciale rolstoelingang. Afgelopen seizoen was hij daarnaast de rijderscoach van Ana Carrasco in het WK Supersport 300 en werkte zo weer samen met zijn crewchief van weleer. Naast coach is hij inmiddels ook een professionele rallyrijder. Nooit gemakkelijk, maar zijn dwarslaesie maakt het zowel lichamelijk als financieel nog ingewikkelder. Denk alleen al aan de speciale training en een verplichte persoonlijke assistenten tijdens wedstrijden. Via een crowdfunding is het desondanks gelukt om het budget voor Dakar 2022 rond te krijgen. Lascorz start, samen met Miguel Puertas, bij de buggy’s. Puertas is een naam die veel MOTO73-lezers van zijn eerdere Dakar-deelnames zullen kennen. Bijzonder is dat onder anderen Marc Márquez, Pol Espargaró, Jonathan Rea, Alex Lowes, Pedro Acosta en Carrasco op de lijst van donateurs staan, waarmee nogmaals duidelijk wordt dat Lascorz nooit is vergeten in de motorsportwereld. Lascorz: ‘We kijken er enorm naar uit om aan Dakar te beginnen, het is een uitdaging die ik al jaren wil aangaan. We hebben het materiaal al verzonden met het Buggy Masters-team en alles is ingepakt, dus laat het maar beginnen. Ik wil iedereen bedanken die in dit project vertrouwen heeft en het mogelijk heeft gemaakt om Le Dakar te rijden, sponsors en team, KOA Center voor de voorbereiding en iedereen die zich bij mijn project aansluit.’ Wie Lascorz wil ondersteunen, surft het beste naar www.verkami.com (zoek op ‘Lascorz’). Nederlanders: Wie van de drie? Nee, het is in 2022 niet de grootste afvaardiging ooit, maar dat maakt het zeker niet minder interessant. De meeste aandacht gaat dit jaar uit naar Mirjam Pol, die na een jaar afwezigheid gelukkig weer terugkeer in Le Dakar en dat gaat doen binnen HT Rally Raid Husqvarna Racing. De trotse Women Baja World Cup 2021-winnares verkeerd in topvorm en het wordt erg interessant om te zien wat de ervaring in de veel kortere maar snellere Baja’s haar gaat brengen. Mirjam rijdt in 2022 met startnummer 40. Een stukje verder op de deelnemerslijst zien we met #95 Wiljan van Wikselaar met een KTM 450 Rally Factory Replica. Pas 25 jaar oud maar met ervaring in zowel de motorcross als de wegrace zeker geen onervaren rijder. De inwoner van Harskamp heeft als doel ‘heelhuids finishen, maar natuurlijk wel binnen de snelst mogelijke tijd!’. De derde en direct ook laatste Nederlander aan de start is Bram van der Wouden, die rijdt op een Sherco met startnummer 150. Bram gaat de uitdaging aan in het kistklassement en dat zorgt bij ons – en in Le Dakar – altijd voor veel sympathie. Dakar Rally op RTL7 1 t/m 14 januari 2022: Weekdagen19.25 uur, circa 22.30 uur herhaling, volgende werkdag 12.30 uur herhaling Weekend19.00 uur, circa 22.30 uur herhaling (1 en 2 jan. 00.00 uur) en 17.00 uur herhaling

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

Mautic Tags

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?