Zo wordt Spa-Francorchamps weer ‘een beetje’ van ons!

Eau Rouge, de Raidillon en Blanchimont; het zijn misschien wel de beroemdste bochten ter wereld. Maar direct ook de meest gevreesde… Zeker op de motor! Vanaf volgend jaar moet het er een stuk veiliger zijn, al blijven wij adviseren er niet te crashen, want ook na de verbouwing op Spa-Francorchamps blijven het bochten waar je met knikkende knieën doorheen vliegt. Hoewel er natuurlijk best vaak met motoren geracet wordt op Spa-Francorchamps – denk alleen al aan de beroemde 6 Heures Moto en de vele circuitdagen – negeren de grote (wereld)kampioenschappen het circuit in de Belgische Ardennen al jaren. Soms een vrije ...
Eau Rouge, de Raidillon en Blanchimont; het zijn misschien wel de beroemdste bochten ter wereld. Maar direct ook de meest gevreesde… Zeker op de motor! Vanaf volgend jaar moet het er een stuk veiliger zijn, al blijven wij adviseren er niet te crashen, want ook na de verbouwing op Spa-Francorchamps blijven het bochten waar je met knikkende knieën doorheen vliegt. Hoewel er natuurlijk best vaak met motoren geracet wordt op Spa-Francorchamps – denk alleen al aan de beroemde 6 Heures Moto en de vele circuitdagen – negeren de grote (wereld)kampioenschappen het circuit in de Belgische Ardennen al jaren. Soms een vrije keuze, maar soms ook noodgedwongen, omdat Spa heel kort samengevat niet voldeed aan de eisen van de FIM. Zonde, want in gesprek met MOTO73 liet onder andere de WorldSBK-organisatie al weten heel graag naar Francorchamps te komen. Zeker nadat racen op Monza – een ander iconisch circuit – niet meer mogelijk bleek. Jarenlang bleef het bij dromen, maar met de bevestiging dat de beroemde 24 Uur van Spa (vroeger natuurlijk die van Luik) in 2022 terugkeert op de kalender van Francorchamps is het dromen eindelijk voorbij. Voor de werkzaamheden geldt dat nog lang niet, want de hele winter zal er keihard gewerkt moeten worden om de benodigde C-status van de FIM te krijgen. Dat gaat niet zonder slag of stoot en liefhebbers van nostalgie kunnen de volgende zinnen beter even overslaan. We hebben jullie gewaarschuwd. Het nostalgische huis bovenop de Raidillon moest er bijvoorbeeld al aan geloven en ook de oude hoofdtribune is niet meer. Voor iedereen die ooit met de racemotor op een beetje snelheid een ronde heeft gemaakt over Spa zal het geen verrassing zijn, want juist op deze plekken was het nogal een krappe bedoening. Iets dat helaas niet alleen bij de motoren speelde, maar ook bij de auto’s tot zelfs dodelijke ongelukken leidde. Ook op andere plekken wordt de uitloop overigens ruimer. Goed zichtbaar op deze foto is dat de tribune tegenover de oude pitboxen een stuk van de baan af komt te staan en dat de uitloopzone bij Eau Rouge en de Raidillon veel ruimer wordt. Droog zitten Nog beruchter dan alle bochten bij elkaar, is uiteraard de infrastructuur van Francorchamps. Rondom de Formule 1 Grand Prix kon je bijvoorbeeld overal wel goed zitten dankzij de tijdelijke tribunes, maar verder was het vooral gras, blubber, boomstronken, modder en nog meer blubber. Dat had zeker iets, maar past tegenwoordig niet meer bij een circuit met wereldwijde bekendheid. Zeker bij Eau Rouge, de beroemdste bocht ter wereld, miste een vaste tribune die er nu gelukkig wel komt. Overdekt en dat is wel zo lekker in de Ardennen. Met plaats voor 4.600 mensen die een panoramisch vergezicht krijgen over La Source, het Endurance-gebied en de Raidillon. De nieuwe Endurance-tribune geeft dan weer aan dik 4.000 fans een prachtzicht over La Source, het Endurance-gebied en Eau Rouge/Raidillon. Dit, samen met nog een aantal andere aanpassingen waaronder een Endurance-terras met ruimte voor 3.000 toeschouwers, moet zorgen voor 13.000 extra zitplaatsen. Samen met de 4.000 al bestaande zitplaatsen op de tribune voor de F1-pitboxen een enorme uitbreiding dus. Langs vijf Belgische circuits met de MV Agusta Turismo Veloce Al deze werkzaamheden vallen binnen een tienjarig investeringsplan waarbij 80 miljoen euro wordt geïnvesteerd. Het circuit van Spa-Francorchamps moet midden maart klaar zijn, de Raidillon-tribunes ergens in april. Ruim op tijd voordat de beroemde 24 Uur van Spa na jaren afwezigheid op 4 en 5 juni terugkeert op een van de mooiste circuits ooit. Het circuit dat ondanks alle aanpassingen exact dezelfde, legendarische lay-out blijft houden. Als dat geen gelukkig nieuwjaar is. Proost! Ai, dat is even wennen… Het is voor het goede doel moeten we maar denken.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

Mautic Tags

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?