De jacht op Lorenzo

Marc Marquez heeft tot nu toe een verpletterende indruk gemaakt bij zijn debuut in de MotoGP-klasse. Bij de eerste test op Sepang eindigde de regerend Moto2-wereldkampioen als vierde, pal achter Valentino Rossi. Bij de tweede test was hij zelfs een plaatsje opgeschoven, op minder dan één tiende achter zijn Repsol Honda-teammaat Dani Pedrosa. De snelheid waarmee hij zich op een MotoGP-machine heeft aangepast, is indrukwekkend en hij maakt nog steeds progressie. Marquez heeft bewezen snel te zijn, maar nu moet hij leren dat tempo vast te houden. Dat Marquez voor extra vuurwerk in de MotoGP zal zorgen, staat wel vast.

De titelstrijd lijkt een herhaling van 2012 te worden, met een harde strijd tussen Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo. Vorig jaar werd die strijd beslist in het voordeel van de Yamaha-man, maar de verdediging van zijn titel wordt een lastiger klus. Vorig jaar kenden de Honda-mannen nog problemen met chatter, een nare vibratie vanuit de banden, maar toen die problemen eenmaal onder controle waren, was Pedrosa niet te stuiten. Hij won zes van de laatste acht races. Het was ook een andere Pedrosa die in 2012 aan de start kwam. Rustiger en zelfverzekerder.

Op zijn beurt is de regerend wereldkampioen ook in 2013 weer in topvorm. Hij was bij de testen weliswaar maar één keer de snelste, maar Lorenzo weet als geen ander dat je niet met één enkele ronde kampioen wordt. De Spanjaard heeft zich net als in 2012 op zijn racevoorbereiding gestort en reed op Sepang weer een racesimulatie op het heetst van de dag. Het gemak waarmee Lorenzo er snelle en gelijkmatige ronden uitperst, is ronduit beangstigend. In de race zal Lorenzo heel moeilijk te verslaan zijn. Hij is echter niet helemaal zeker van zijn zaak. De hele winter voert de Spanjaard de druk op Yamaha op voor een nieuwe versnellingsbak, die met hetzelfde ‘seamless’-mechanisme als de Honda de schakeltijd drastisch verkort. Lorenzo vreest dat hij zonder de verbeterde acceleratie die een dergelijk systeem biedt het af zal leggen tegen Pedrosa.

Lorenzo krijgt steun (als je het zo kunt noemen…) van een oude bekende. Het bericht dat het lijden van Valentino Rossi’s miljoenen fans verlichtte, kwam vorig jaar zomer: de Italiaan keert in 2013 terug bij Yamaha. Bij de eerste test was het plezier van Rossi al van mijlenver te zien. Bij de tweede test was het plezier iets minder geworden. De laatste paar tienden lijken moeilijk te overbruggen; de Italiaan weet dat hij podiumkandidaat is, maar hij had zelf ingezet op de winst. Met zijn 34 jaar wordt dat steeds moeilijker.

In MOTOR 6 – sinds donderdag 21 maart in de winkel – vind je alle informatie die je nodig hebt om mee te doen aan de GP Droomteam Competitie. Stel je eigen droomteam samen en wie weet maak jij dus kans op die Yamaha YZF-R6. Wees er wel snel bij, want voor je het weet is de inschrijftermijn voorbij. Je team moet uiterlijk woensdag 3 april om 24.00 uur aangemeld zijn via www.wacosoft.nl/motor. Groot voordeel voor komend seizoen is dat we het budget opgekrikt hebben tot maar liefst twaalf miljoen euro.

Ook dit jaar hebben we weer een mooie prijs klaarstaan voor de winnaar van de MOTOR GP Droomteam Competitie. Dit keer staat er een mooie Yamaha YZF-R6 klaar, in Valentino Rossi R46 styling-pakket. Dus de inschrijfkosten van € 5,95 per team kun je aardig terugverdienen door die supersport à € 13.699,- in de wacht te slepen. Mocht je niet de gelukkige zijn, dan hebben we nog eens 47 prijzen in ons depot liggen, klaar om uitgedeeld te worden aan de beste teammanagers van 2013.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.