dinsdag 23 juli 2024

Dit zijn de 2022 MotoGP-teams

DUCATI LENOVO TEAM

Het fabrieksteam van Ducati begint met grote verwachtingen aan hun twintigste MotoGP-seizoen. Snel zijn ze al jaren, maar er is nog altijd ‘slechts’ één wereldtitel gewonnen (Casey Stoner 2007). Vorig jaar won Ducati de constructeurstitel en het teamkampioenschap, maar liep de belangrijkste mis: de rijderstitel. Gezien het sterke slot van Francesco Bagnaia in 2021 – vier zeges in de laatste zes races – is hij op voorhand de favoriet om de eerste Italiaanse MotoGP-kampioen sinds Valentino Rossi te worden. Teamgenoot Jack Miller heeft zich ontwikkeld tot een echte teamplayer, maar dat is niet genoeg met Jorge Martin die op de fabrieksdeur bonst.

Waarom de MotoGP-testrijder deze winter belangrijker dan ooit is

MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP

Ze mogen dan Fabio Quartararo hebben, toch kan Yamaha er niet gerust op zijn. Vooral de topsnelheid is nog steeds een probleem en dat liet Quartararo tijdens de wintertesten constant weten. Ook gaf de Fransman aan open te staan voor een gesprek met andere fabrikanten voor 2023 en dat moet Yamaha kopzorgen opleveren. Franco Morbidelli kende een bijzonder 2021. Tijdens een seizoen vol blessureleed promoveerde de Italiaan wel naar het fabrieksteam, inclusief een contractverlening tot eind 2023. Deze winter focuste Morbidelli zich op de revalidatie van zijn knie. Je zou het haast alweer vergeten, maar hij werd in 2020 nog tweede in het WK.

MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP.

TEAM SUZUKI ECSTAR

Ondanks de derde stek van Joan Mir in 2021 voelde het met geen enkele overwinning niet goed. Dit leverde kritiek op, waar hij moeilijk mee om wist te gaan. Ook Mir was tijdens de teampresentie overigens kritisch over Suzuki met betrekking tot de wereldtitel. Maar de stap lijkt gemaakt te zijn, want tijdens de tests werd er lovend gesproken over de vooruitgang die de GSX-RR heeft geboekt. Teamgenoot Alex Rins kan minstens net zo snel zijn als Mir, maar door zes racecrashes in 2021 – vaak op een kansrijke positie – zit hij in een hele andere positie. Rins zal zich dit jaar moeten bewijzen dat hij ook in de toekomst het fabriekszitje waard is.

TEAM SUZUKI ECSTAR.

PRAMAC RACING

Jorge Martin en Johann Zarco hebben net als de Ducati-fabrieksrijders een Desmosedici van dit jaar. Zarco werd vorig jaar de beste independent-rijder met een vijfde positie in de eindstand, maar toch kon de Fransman niet echt imponeren. Zijn teamgenoot Jorge Martin deed dat wel als Rookies van het Jaar. De 24-jarige Spanjaard ontpopte zich met vier podiumplaatsen inclusief een overwinning zelfs tot een sensatie. Zarco wacht ook steeds op zijn eerste MotoGP zege…

PRAMAC RACING.

REPSOL HONDA TEAM

Na twee slechte seizoenen moest het ‘grote’ Honda iets doen. De uitkomst is een nieuwe RC213V, waarvan zowel het motorblok, de aerodynamica en het chassis zijn vernieuwd. Net zo belangrijk: Marc Márquez is terug na twee seizoenen vol blessureleed. Dit jaar wil Repsol Honda in hun 28e (!) seizoen als raceteam in de koningsklasse terug naar de top komen. De tests waren veel belovend, waarbij Pol Espargaro de snelste rondetijd zette in Indonesië. Marc Márquez geeft aan weinig hinder te ondervinden van de blessure aan zijn oog, die hem in de slotfase van 2021 aan de kant hield.

REPSOL HONDA TEAM.

RED BULL KTM FACTORY RACING

Dat Brad Binder, Miguel Oliveira en de KTM RC16 potentie hebben zal iedereen bevestigen. De kunst is alleen om constanter te worden. De grote verandering is de teammanager: Francesco Guidotti – afkomstig van Pramac Ducati – neemt de functie van Mike Leitner over. Een coureur in de top-5 van het WK-klassement 2022 zou volgens Guidotti een mooi resultaat zijn. Gezien de testresultaten is er zeker nog werk aan de winkel voor KTM – voornamelijk op het gebied van grip bij het uitkomen van de bochten – om dat doel te behalen.

RED BULL KTM FACTORY RACING.

LCR HONDA

Takaaki Nakagami heeft wat goed te maken, want hij kende een zeer teleurstellend 2021. Gelukkig is hij de lieveling van Honda, maar ook dat houdt een keer op. Temeer omdat landgenoot Ai Ogura vanuit de Moto2 in opkomst is. De nieuwe Honda RC213V moet Nakagami en teamgenoot Alex Márquez uitkomst gaan beiden. Alex Márquez scoorde wel constant en finishte regelmatig in de top-tien in 2021, maar dat is niet voldoende. Wel heeft hij een extra troef met zijn familieband met Marc, waardoor hij als totaalpakket wel goed bij (LCR) Honda past.

APRILIA RACING

Eind 2019 was het nog de vraag hoe lang Aprilia het zou volhouden in de MotoGP, maar na twee goede seizoenen heeft Aprilia met Aleix Espargaro een podiumplaats en hebben ze Maverick Viñales in huis. Die gebruikte de tweede helft van 2021 om de Aprilia te leren kennen. De 2022-editie oog slanker en stuurt beter en is sneller. Espargaro en Viñales waren dan ook erg rap tijdens de tests en de twee rijders werken volop samen, waardoor ze elkaar en de motor nog beter maken. Wanneer alles op zijn plek valt kan 2022 op een goede dag zomaar een overwinning voor een Aprilia-coureur opleveren.

APRILIA RACING.

WITHU YAMAHA RNF MOTOGP

Een nieuwe teamnaam met frisse kleuren, maar wel gebaseerd op het Petronas Yamaha MotoGP-team dat eind vorig jaar is opgedoekt. Met nog steeds Wilco Zeelenberg en Torleif Hartelman aan boord. Eerste rijder Andrea Dovizioso moet gaan presteren, maar kan ook de fabrieksrijders van waardevolle informatie van de 2022-YZR-M1 voorzien. Zijn teamgenoot Darryn Binder is al veel besproken zonder dat hij een MotoGP-race heeft gereden. Dit komt omdat de Zuid-Afrikaan rechtstreeks vanuit de Moto3 overkomt. Jack Miller – die dezelfde stap maakte in 2015 – kon de keuze voor Binder wel begrijpen: ‘Als iemand het kan is hij het’.

WITHU YAMAHA RNF MOTOGP.

TECH3 KTM FACTORY RACING

Het tweede KTM-team is met twee MotoGP-nieuwkomers een echt opleidingsteam. Het is daarom praktisch onmogelijk om verwachtingen uit te spreken over Moto2-wereldkampioen Remy Gardner en vice-kampioen Raul Fernandez. Beide coureurs waren vorig jaar al teamgenoten en stappen binnen de KTM-familie samen over naar de koningsklasse. Vooraf zijn de ogen vooral op de 21-jarige Fernandez gericht, omdat hij als een absoluut supertalent wordt gezien. Testrijder Dani Pedrosa zal geregeld in de pitbox te vinden zijn om beide rookies van bruikbare tips te voorzien. Een team dat eigenlijk alleen maar kan verrassen.

TECH3 KTM FACTORY RACING.

GRESINI RACING MOTOGP

Gresini Racing was afgelopen jaren het MotoGP-team van Aprilia. De Italiaanse fabrikant komt dit jaar terug met een eigen fabrieksteam, waardoor Gresini Racing op zoek moest naar andere motoren. Het Italiaanse team vond de oplossing binnen de landgrenzen met Ducati als merk en Enea Bastianini en Fabio Di Giannantonio als coureurs. Beide rijders krijgen de beschikking over een GP21-uitvoering. Bastianini kon vorig jaar al geregeld stunten, voor Di Giannantonio wordt het een leerjaar. Het team wordt geleid door Nadia Padovini Gresini, de vrouw van de overleden wereldkampioen Fausto Gresini.

GRESINI RACING MOTOGP.

MOONEY VR46 RACING TEAM

Het nalatenschap van Valentino Rossi begint aan de MotoGP met een jonge en frisse renstal. Het team heeft als rijderssamenstelling Luca Marini en Marco Bezzecchi. Beiden zijn bekende gezichten bij de VR46 Academy. Marini, halfbroer van Rossi, mocht vorig jaar proeven aan de MotoGP en zal dit jaar met de GP22 Ducati verder van voren moeten zitten. Bezzecchi komt over vanuit de Moto2 en heeft de beschikking over een GP21 Desmosedici. De Nederlander Robin Spijkers werkte vorig jaar nog voor Rossi en is nu één van de monteurs van Bezzecchi.

MOONEY VR46 RACING TEAM.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen