Ducati’s Aero-fairing

Foto’s: Friedemann Kirn/2Snap – Instagram ‘ducatimotor’

De techniek staat nooit stil, zeker niet in de motorsport. Vorig jaar stond in het teken van de ‘winglet’: een klein, spoilerachtig verlengstukje aan de kuip. Vooral de fabrieks Ducati kwam hierdoor in opspraak, maar de Yamaha en Honda waren ook voorzien van de aerodynamische hulpstukken. Al snel werd besloten om de winglets te verbieden in seizoen 2017. Dus ging men – zoals vaker in dit soort kwesties – op zoek naar een maas in het reglement. 

De winglets tijdens de test op Losail van vorig jaar

Enter de ‘aero-fairing’ of ‘aering’. Een kuip waarin de winglets als het ware zijn opgenomen en dus niet meer als losse onderdelen uitsteken. Wederom is het Ducati die het meest radicale design op de proppen komt. Tijdens de laatste MotoGP-test voor het seizoen officieel van start gaat, testte Andrea Doviziozo op het circuit van Losail met de nieuwe aerodynamica. Door sommigen al de ‘hammerhead’ gedoopt naar de brede -spoilerachtige – kop van de hamerhaai.

©ducatimotor

Het nieuwe design laat goed zien dat Ducati alles op alles zet om het effect van de winglets te behouden. Vooral op bovenstaande foto (van het Instagram-account van Ducati) is goed te zien hoe de kuip als het ware is opengewerkt. Over prestaties kunnen we nog niet echt iets zeggen. Andrea Dovizioso heeft op dag 2 van het driedaagse testweekend met de nieuwe kuip getest om de technici wat praktijkfeedback te geven. Om zijn marginale dertiende tijd daar nu aan te wijten lijkt ons wat kort door de bocht. Het zal dus wachten zijn tot het seizoen daadwerkelijk van start gaat om te weten of de aerodynamische trucjes positief uitpakken voor Ducati.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.