donderdag 2 mei 2024

Even over Hamiltons crash met Rossi’s Yamaha YZR-M1

Eerder deze week zagen we eindelijk beelden van de voertuigruil tussen Lewis Hamilton en Valentino Rossi te zien. Dat er geruchten gingen dat Hamilton een klein ongelukje gehad zou hebben, werd angstvallig stilgehouden.

Nadat vervolgens die stilte doorbroken werd, was dat niet om met schaamrood op de kaken een misstapje toe te geven. Niets mis toe te dat een MotoGP-machine over het circuit van Valencia jagen iets moeilijker is dan burn-outs doen in de Formule 1-paddock. Tenminste, dat zou je denken.

Hamilton reageerde nog voor het uitkomen van de beelden op de geruchten. Via zijn Instagram gaf hij zijn volgers te kennen hoe enthousiast hij was, hoe goed het ging en vooral hoe niet-fout het ging. Dat terwijl Italiaanse media het met klem melden dat Hamilton toch echt een slippertje gemaakt had. Hieronder het bericht op Lewis Hamiltons Instagram-story.

Daags nadat de eerste beelden – een langere video met meer inzichten volgt waarschijnlijk snel – uitkwamen, moest de Britse zesvoudig F1-wereldkampioen toch bekennen. Tegenover Sky Sports News verklaarde Hamilton het volgende: “De motor is zo moeilijk om te rijden. Ik ben één keer gespind, maar ik kon de motor terugrijden naar de pits. Het is een hele, hele steile leercurve, maar ik leer stap voor stap.”

De Brit had zo zijn respect voor de mensen kunnen uiten die twintig weekenden per jaar het maximale uit dit soort machines halen.

Er vallen twee conclusies te trekken uit het verhaal. Ten eerste de vraag; waarom ontkennen dat er iets misgegaan is? In de wereld van sociale media komt zoiets altijd uit – zoals toen Hamilton op Jerez ook al viel met de Yamaha YZF-R1M superbike verleden jaar. Ten tweede, waarom heeft men het niet gewoon slim gespind? Als Hamilton zuchtend op camera verklaard zou hebben dat hem nog niet meevalt, zo’n Yamaha YZR-M1 – naar verluidt de makkelijks te rijden MotoGP-motor – rijden, had dat hem enorm gesierd. De Brit had zo zijn respect voor de mensen kunnen uiten die twintig weekenden per jaar het maximale uit dit soort machines halen. Het had een mooie pluim op de hoed van MotoGP-coureurs – die hij bewondert – geweest en het zou Hamilton menselijk maken.

Al met al mag er ook wel de kanttekening bij dat Valentino Rossi naar het schijnt ook een keertje achterstevoren gestaan heeft. Alleen valt een auto niet om; een motor, daarentegen… Wie weet komt het omkukelmomentje toch nog terug in de uiteindelijke video. Zou een bijzonder inkijkje zijn te zien en horen hoe een talentvol en succesvol coureur als Lewis Hamilton dat ervaart. Als een motorcoureur een fout maakt heeft hij immers niet de koolstofvezel safety cell om zich heen die een F1-rijder wel heeft.

Foto’s: Monster Energy

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen