dinsdag 23 april 2024

‘Exclusieve Superbike’s komen terug’

Op de kop af 618 dagen nadat Dorna het WK Superbike overnam, is duidelijk waar de toekomst van het SBK ligt. Zoals verwacht zijn de twee Spaanse toverwoorden bij de nieuwe regels: standaardisering én – daar komt -ie – kostenbesparing. Het nieuwe reglement was echter zo onduidelijk, dat een reconstructie nodig bleek te zijn om alles boven water te krijgen. Voor liefhebbers van exclusieve motoren is het nieuwe reglement zéér goed nieuws, want de verwachting is dat fabrikanten weer met bijzondere homologatiemodellen gaan komen. Puur om te zorgen dat ze met een voordeel in het WK Superbike starten. Een nadeel van pak ’m beet tien pk op de straatversie is vanaf 2015 namelijk niet zo eenvoudig meer weg te werken.

De grootste overwinning van de fabrikanten is zonder enige twijfel behaald op het gebied van elektronica. Elke fabrikant is namelijk vrij om een elektronicapakket samen te stellen (ECU, sensoren, datalogging) en te gebruiken. Dit in tegenstelling tot de MotoGP waar binnenkort een standaard ECU komt. Volgens Dorna is het vanwege de grote diversiteit onmogelijk om met één elektronicapakket te rijden en daar is, in tegenstelling tot een heleboel andere regels, niet veel tegenin te brengen. Het elektronicapakket van de fabrieksteams moet, na goedkeuring van de organisatie, echter zoals verwacht wel beschikbaar worden gesteld aan alle klantenteams. 

In de nieuwe MOTO73, nu in de winkel of te bestellen, nog veel meer achtergronden over de nieuwe regels. Zo kun je onder andere lezen waarom het gelijktrekken van software en strategieën en een maximale prijs voor het elektronicapakket niet te controleren is. Ook wordt er in het verhaal van pagina´s uitgebreid aandacht besteed aan het aantal gebruikte blokken in het WK Superbike en WK Supersport. Waarbij pijnlijk duidelijk zal worden dat een aantal teams in grote problemen zit. En wat is eigenlijk het verhaal achter de wilde geruchten over illegale frames? Marien Cahuzak zocht het uit en kwam met een aantal verrassende antwoorden. 

Uiteraard kijken we ook terug op de race van Michael van der Mark op Misano. En wat is het geheim achter de opvallende dubbel van de geblesseerde Tom Sykes in het WK Superbike? SBK-liefhebbers mogen deze editie echt niet missen!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen