vrijdag 26 april 2024

Glenn van Straalen maakt in Assen de hoge WorldSSP-verwachtingen waar

Glenn van Straalen maakte in Assen in de eerste World Supersport-race de hoge verwachtingen waar. De EAB Racing Team-coureur eindigde knap derde. Ook in de tweede race begon Glenn sterk, al eindigde hij na veel obstakels slechts op een elfde plaats.

Fotografie: Damon Teerink

Glenn van Straalen heeft een speciale band met het TT Circuit Assen. De 22-jarige coureur is altijd razendsnel op zijn thuiscircuit. Dit liet Glenn in 2022 al zien toen hij in de eerste World Supersport-race als tweede eindigde achter de latere wereldkampioen Dominique Aegerter. Na zijn goede tempo in Australië en Indonesië in combinatie met het optreden van vorig jaar in Assen was de druk voorafgaand aan zijn thuisrace dan ook hoog. En logischerwijs voelde Glenn dat ook. Hij had de vrije trainingen nodig om de spanning van zich af te schudden. Dit resulteerde in ‘slechts’ een tiende tijd na de vrije trainingen. ‘Het ging zeker nog niet vanzelf, we moeten voor de races nog wel wat zien te vinden’, vertelde Glenn. Zaterdag in de kwalificatie wist hij precies op het juiste moment de knop om te zetten. Glenn noteerde een keurige derde tijd en plaatste zich op de voorste startrij, al werd het ook duidelijk dat de Ducati’s onder aanvoering van kampioenschapsleider Nicolo Bulega zeer sterk waren in Assen.

Glenn van Straalen leidt de groep voor de tweede plaats.

Race 1

Voor de eerste race koos Glenn in tegenstelling tot de meeste andere rijders voor een zachte achterband. ‘Het doel is om in het begin het verschil te maken en mij los te rijden van de grote groep’, klonk de tactiek van Glenn vooraf. Helaas was de start van de rijder uit Hoogkarspel niet goed. Hij raakte Can Öncü in de sprint naar de Haarbocht. Door dit incident reed hij zevende na de eerste bocht, al snel kwam hij naar voren. Binnen twee ronden wist Glenn naar de vierde plek te rijden en dit werd niet veel later een derde. Het gat naar de voorste twee rijders was ruim twee seconden. Glenn wist het gat naar Öncü nog te dichten en hem direct te passeren, maar de afstand naar Bulega bleef lange tijd gelijk. In de slotfase kreeg Glenn de rekening voor zijn bandenkeuze gepresenteerd. De achterband gaf geen grip meer, waardoor hij werd achterhaald door de groep rijders achter hem. In de laatste ronde kon Glenn dan ook niet voorkomen dat Marcel Schrötter hem nog voorbij kwam. Maar hij kwam wel als derde over de finish in zijn thuisrace, zijn eerste podiumplaats van 2023 en zijn derde in de World Supersport-klasse. ‘Het was een lange race, vooral voor mijn achterband. We wisten dat het gripverlies zou komen. In de slotfase was het echt overleven en ik moest andere lijnen rijden. Natuurlijk is het jammer dat we de tweede plek nog verloren, maar ik ben heel erg blij met dit podium in mijn thuisrace. Als ik in Race 2 een betere start heb, denk ik dat we mee kunnen doen voor de overwinning.’

WorldSBK Assen 2023: drama voor Michael van der Mark

Race 2

In de tweede race koos Glenn voor een hardere achterband. Deze keer kwam hij na de start als vijfde door de Haarbocht. Bulega wist opnieuw in de openingsronde al naar de leiding te komen. Kort daarachter wist Glenn bij het ingaan van de tweede ronde in de Strubben de tweede plaats over te nemen. Het scenario leek uitstekend, want hij zat zoals gewenst in het achterwiel van de snelle Italiaan. Maar het zou anders gaan. De rijders achter hem, onder aanvoering van Federico Caricasulo en Stefano Manzi, bleven hem continu aanvallen. Dit verstoorde zijn ritme en zorgde ervoor dat Bulega weg kon rijden. Vooral in de Geert Timmer-bocht was het een aantal keer zeer close met Ten Kate Racing Yamaha rijder-Manzi. Glenn moest uitwijken en viel terug naar een zesde plaats. In een poging weer naar voren te komen was er in de Geert Timmer-bocht contact met Bahattin Sofuoglu. De Turkse rijder kwam ten val en Glenn moest door het gras en kwam op een achtste plek terecht Raffaele De Rosa. Een podiumplek leek op dat moment al bijna onmogelijk. Glenn was sneller dan De Rosa, maar de Italiaan koos voor een verdedigende lijn waardoor er opnieuw contact was. Deze keer in de Strubben. De EAB Racing Team-coureur kwam via de grindbak weer als veertiende op de baan. Met een strak tempo – vergelijkbaar met koploper Bulega – wist Glenn nog als tiende te finishen. Na afloop werd hij teruggezet naar een elfde positie omdat hij in de laatste bocht over de baanlimiet was gekomen. Een zeer chaotische race, die hij en de Nederlandse fans liever anders hadden gezien. Bulega won opnieuw en deze keer finishte Manzi voor het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha-team als tweede plaats. Glenn had zeer kort na de race een nuchtere reactie: ‘Teleurgesteld is niet het goede woord, maar het is duidelijk niet het resultaat waarvoor we hier zijn. Het begin was goed, maar de rijders lieten mij niet in mijn ritme komen, waardoor we Bulega weer een makkelijke race gaven. Mijn tempo was goed, alleen zat het totaal niet mee onderweg.’ Van Straalen staat nu negende in het WK-klassement met veertig punten uit zes races. Bulega gaat ruim aan de leiding met 37 punten voorsprong op zijn landgenoot Manzi.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen