GP San Marino & Emilia Romagna een onvoorspelbaar spektakelstuk

Zes verschillende winnaars in zeven races De MotoGP blijft een onvoorspelbaar spektakelstuk. Nadat Franco Morbidelli in Misano zijn eerste zege in de koningsklasse had weten te behalen, won Maverick Viñales er een week later voor het eerst in dit seizoen. Hoewel Andrea Dovizioso beide keren onzichtbaar was, staat de Ducati-coureur wel op kop in de titelstrijd. Een half jaar geleden werden Italië en Spanje in een mum van tijd de twee grootste coronabrandhaarden in Europa. Met als gevolg dat beide landen grotendeels op slot gingen. Terwijl het virus nog lang niet onder controle is, mag het daarom vreemd heten ...
Zes verschillende winnaars in zeven races De MotoGP blijft een onvoorspelbaar spektakelstuk. Nadat Franco Morbidelli in Misano zijn eerste zege in de koningsklasse had weten te behalen, won Maverick Viñales er een week later voor het eerst in dit seizoen. Hoewel Andrea Dovizioso beide keren onzichtbaar was, staat de Ducati-coureur wel op kop in de titelstrijd. Een half jaar geleden werden Italië en Spanje in een mum van tijd de twee grootste coronabrandhaarden in Europa. Met als gevolg dat beide landen grotendeels op slot gingen. Terwijl het virus nog lang niet onder controle is, mag het daarom vreemd heten dat er op de geïmproviseerde MotoGP-kalender maar liefst zeven races staan (van de in totaal veertien), die in Spanje worden verreden. Op Italiaans grondgebied vonden twee wedstrijden plaats. Extra vreemd op het circuit van Misano was dat er elke dag maximaal 10.000 toeschouwers werden toegelaten. En dat terwijl er elders in Europa bij sportevenementen geen enkel publiek aanwezig mocht (en mag) zijn. Conclusie: het ene land is het andere land niet! Mijlpalen Dat geldt ook voor de circuits. Terwijl KTM schitterde op de Red Bull Ring, had Yamaha er grote problemen. Bij de twee optredens in Oostenrijk stond er zelfs geen enkele Yamaha-coureur op het podium. Op Misano, dat was voorzien van een nieuwe asfaltlaag, was dat wel anders. In de lange racehistorie van het Japanse merk zorgden de vier aanwezige Yamaha-coureurs, Maverick Viñales, Franco Morbidelli, Fabio Quartararo en Valentino Rossi, er eerst voor een nieuwe mijlpaal door van de eerste vier startplaatsen te mogen vertrekken. Op hetzelfde moment bereikte ook Honda een mijlpaal. Maar dan in negatieve zin. Na Marc Marquez moest namelijk eerst Cal Crutchlow en vervolgens ook de invaller voor de (nog) regerend wereldkampioen, Stefan Bradl, afhaken door armblessures. Al met al boekt Honda op dit moment zo de slechtste resultaten sinds ’s werelds grootste motorfietsproducent in 1982 succesvol met een 500cc-driecilinder-tweetaktmachine terugkeerde aan het front van de koningsklasse. In de eerste race van het tweeluik op Misano stal niet alleen Rossi als de ‘oude meester’ de show, maar vooral diens VR46-pupillen Morbidelli en Franco Bagnaia. Het was namelijk Morbidelli, die na een foutloze race zijn eerste MotoGP-zege wist te boeken. De, na een in Brno opgelopen beenbreuk, terugkeerde Bagnaia zorgde voor een verrassing door met zijn Ducati tweede te worden. Voor alle Rossi en zo VR46-fans was het vervolgens jammer dat hun grote idool in de laatste ronde de derde podiumplaats moest afstaan aan Joan Mir (Suzuki). Maar dat mocht de pret bij genoemde Italianen niet drukken. En KTM? De beste positie van het Oostenrijkse merk was dit keer slechts de tiende plaats door Pol Espargaró. Viñales profiteert Dat vervolgens de ene race op hetzelfde circuit niet de andere is, bleek een week later. Na eerst nog een dag volop te hebben getest, ging het er op Misano niet alleen nog sneller aan toe, de wedstrijd verliep ook heel anders. Dat gold in de eerste plaats voor de VR46-coureurs. Al in de eerste ronde werd Morbidelli (die lichamelijk niet 100% fit was) kansloos, omdat hij door een vallende Aleix Espargaró (Aprilia) buiten de baan raakte en zo kostbare tijd verloor. Vervolgens kwam Rossi door eigen schuld ten val en werd daardoor kansloos. Kansen op een sensationele zege had daarentegen wel Pecco Bagnaia. Deze Rossi-pupil leek naar zijn eerste MotoGP-zege te rijden, totdat hij zeven ronden voor het einde eveneens onderuit schoof. Zo kwam de weg vrij voor Maverick Viñales, die in de eerste race tot zijn grote frustratie door een foutieve bandenkeuze nog op de zesde plaats was blijven steken. Zo boekte de Spanjaard niet alleen een belangrijke zege voor Yamaha, maar vooral voor zichzelf. De tweede plaats was voor Joan Mir, die opnieuw een zeer sterke eindfase had. Met een derde plaats liet Pol Espargaró zien, dat KTM ook op dit circuit tot de besten behoort. De winnaar van de eerste twee races van dit seizoen, Fabio Quartararo, kwam er andermaal achter dat je niet zomaar alle wedstrijden in de huidige MotoGP wint. Na in de eerste race op Misano ten val te zijn gekomen, knokte hij in de tweede om een podiumplaats. Mede door het te vaak overschrijden van de veel besproken ‘tracklimits’ moest de Fransman uiteindelijk genoegen nemen met de vierde plaats. Maverick Viñales (12) profiteerde van een val van Francesco Bagnaia (63). Maar terwijl Quartararo zich op Misano veelvuldig had laten zien, was dat niet het geval met Andrea Dovizioso. Ook hier had de Ducati-coureur grote problemen met het aanpassen van zijn rijstijl aan de nieuwste Michelin-banden. Dovizioso was onzichtbaar en kwam niet verder dan een zevende en achtste plaats. Dat hij daarmee halverwege het seizoen toch de WK-tussenstand aanvoert, laat zien met wat voor een onvoorspelbaar MotoGP-seizoen we bezig zijn. De enige zekerheid op dit moment lijkt te zijn, dat Marc Marquez zijn wereldtitel niet zal prolongeren. Want de Spanjaard staat nog steeds buitenspel door een armblessure. Moto2 Italiaans aangelegenheid Grote afwezige in Misano was Moto2-kampioenskandidaat Jorge Martin. Als tot nu toe enige coureur raakte de Spanjaard besmet met het coronavirus en kon daardoor niet naar Italië afreizen. Zo kan Martin zijn titelaspiraties begraven. De titelstrijd is na Misano meer en meer een Italiaanse zaak geworden. Nadat Luca Marini en Marco Bezzecchi op hun thuiscircuit bij de eerste confrontatie als eerste en tweede waren gefinisht, werden de VR46-rijders in de tweede race vierde en tweede. De winst daarin ging naar Enia Bastianini. Met een derde plaats uit de eerste race heeft deze Italiaan in de titelstrijd nu 120 punten achter zijn naam zijn. Dat zijn er vijf minder dan leider Marini en vijftien meer dan nummer drie Bezzecchi. Moto2 Moto3 Fenati terug Exact twee jaar geleden leek het erop dat de racecarrière van Romano Fenati ten einde was. Dat gebeurde nadat hij in Misano tijdens de Moto2-race op volle snelheid het remhendel van rivaal Stefano Manzi had ingeduwd. De tv-beelden van de actie werden wereldnieuws. Na ontslagen en bestraft te zijn besloot Fenati te stoppen met racen. Na in genade te zijn aangenomen, kwam hij terug. Met als nieuw hoogtepunt een zege op Misano. Met een tweede en derde plaats liep Ai Ogura in de titelstrijd 23 punten in op Albert Arenas. De WK-leider verliet Italië met slechts één vierde plaats. Zo is de stand nu 119 om 117 punten. John McPhee, die de eerste race won, staat daarin derde. Moto3 GP in cijfers 343 ronden, oftewel 1.450 kilometer, reed Fabio Quartararo in zeven dagen op het circuit van Misano. 4 nieuwe MotoGP-winnaars in 2020: Quartararo, Binder, Oliveira en Morbidelli. 24 punten tot nu toe voor Repsol Honda in het WK voor teams. Zo slecht was het succesvolste MotoGP-team nog nooit. 84 Nog nooit heeft de na zeven races in de MotoGP leidende coureur (Dovizioso) zo weinig punten verzameld. Quotes ‘Ik kan Vale niet genoeg bedanken.’Franco Morbidelli na zijn eerste MotoGP-zege.‘De VR46 Academy was toch niet zo’n goed idee.’Aldus een lachende Rossi, nadat hij vierde was geworden en zijn pupillen Morbidelli en Bagnaia eerste en tweede.‘Zelfs de langzaamste coureur is snel.’Andrea Dovizioso, die daarmee de huidige krachtverschillen in de MotoGP perfect verwoordt.‘Nu gaat de jacht op de wereldtitel echt beginnen.’Suzuki-coureur Joan Mir, die in de laatste vier GP’s verreweg de meeste punten scoorde.‘Ik denk nog maar niet te veel aan de wereldtitel.’Maverick Viñales, na een voor hem heel belangrijke zege. MotoGP-tussenstand (Na 7 van 14 races) PositieCoureur, merkPunten1Andrea Dovizioso, Ducati842Fabio Quartararo, Yamaha833Maverick Viñales, Yamaha834Joan Mir, Suzuki805Franco Morbidelli, Yamaha646Jack Miller, Ducati647Takaaki Nakagami, Honda638Miguel Oliveira, KTM599Valentino Rossi, Yamaha5810Pol Espargaró, KTM57 Ondanks twee slechte resultaten voert Andrea Dovizioso de WK-tussenstand aan.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?