GP-strafpunten nu alweer op de schop

 

Het afgelopen MotoGP-seizoen was om veel redenen een zeer bijzonder jaar. Natuurlijk op sportief vlak vanwege een zekere Marc Marquez, maar ook vanwege de introductie van de veelbesproken strafpunten.

 

Met deze punten wilde Dorna voor een heldere manier van straffen zorgen. Onder andere Marquez kreeg er mee te maken toen hij in de warming-up op Silverstone ‘onder geel’ viel en daarbij maar net een paar marshalls miste die bezig waren met de gecrashte Yamaha van Cal Crutchlow. Een paar races daarna was het weer raak toen de Spanjaard het op Aragon voor elkaar kreeg om de sensor van Dani Pedrosa’s traction controle uit te schakelen.

 

Maar de drie verzamelde strafpunten – ook hiermee stond de wereldkampioen in dit ‘klassement’ bovenaan – is Marquez alweer kwijt omdat die vervielen na de laatste GP van 2013 op Valencia. Vanaf komend seizoen blijven punten echter 365 dagen staan, waardoor een bestraffing bij de openings-GP net zoveel invloed heeft als tijdens de seizoensafsluiter. Aannemelijk is dat ook bij een overstap naar een andere klassen de punten blijven staan, zeker nu vanaf komend seizoen in het WK Superbike-kampioenschap met een vergelijkbaar systeem gereden gaat worden. 

 

De straffen blijven onveranderd. Bij vier verzamelde punten moet een rijder de volgende GP vanaf de laatste plaats op de grid starten. Na zeven punten wordt dat de pitstraat. Mocht een coureur binnen 365 dagen tien punten weten op te sparen, volgt een uitsluiting voor één wedstrijd. 

 

Alle reglementswijzigingen, onder andere over het stilleggen van een race die al herstart is en over de maximale prijs van een Moto3-chassis, zijn te vinden op de officiële website van de MotoGP of check deze PDF.

 

Foto’s: 2snap.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.