maandag 6 mei 2024

Haalt Marc Márquez op Ducati in 2024 titel #9?

De eerste test van Marc Márquez op Ducati was indrukwekkend, maar testen is slechts testen en na één dag kun je nog niets zeggen. Toch? Echt wel! Zeker als je deze test in een breder perspectief zet. Dan krijg je ineens een heel goed beeld waarom op dit moment geen enkele MotoGP-concurrent van Marc Márquez – in aanloop naar het MotoGP seizoen 2024 – ontspannen slaapt.

Marc Márquez was razendsnel vanaf het allereerste moment dat hij in 2013 in de MotoGP arriveerde. In zijn debuutjaar werd de Spanjaard gelijk wereldkampioen. Gevolgd door nog eens vijf MotoGP-titels in daaropvolgende zes seizoenen. De dominantie van Marc Márquez in zo’n sterk MotoGP-deelnemersveld maakte hem één van de grootste rijders aller tijden. In 2020 sloeg alles om toen hij na een geweldige inhaalrace op Jerez hard ten val kwam en zijn bovenarm blesseerde. Alles wat volgde is bekend. Daarnaast werd zijn Honda steeds minder competitief. In 2023 – toen Marc Márquez eindelijk weer fit was –werden de frustraties voor het eerst goed zichtbaar. Dit gebeurde net voor de zomerstop op Mugello en de Sachsenring. Waarschijnlijk heeft de zesvoudig MotoGP-kampioen in die tijd voor het eerst serieus gedacht aan een overstap naar een ander merk. Een klein half jaar later maakte hij tijdens de test in Valencia zijn eerste meters op een Ducati van Gresini Racing. En nu begint de straks 31-jarige coureur aan misschien wel de grootste uitdaging of comeback uit zijn carrière. Maar is Marc Márquez in 2024 echt weer een MotoGP titelkandidaat?

Gaan we deze glimlach in 2024 weer terugzien? Marc Márquez in 2019 na het behalen van zijn achtste wereldtitel, de zesde in de MotoGP met Repsol Honda.

Vergelijkingsmateriaal

Om Marc Márquez’ verwachtingen zo goed mogelijk te kunnen meten, is zoeken naar vergelijkbare voorbeelden die de overstap naar Ducati hebben gemaakt de eerste stap. Ducati is geen merk dat de laatste jaren veel rijders heeft aangetrokken vanuit de MotoGP. Francesco Bagnaia, Enea Bastianini, Jorge Martin, Luca Marini (nu Honda), Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantoni zijn allemaal vanuit de Moto2 rechtstreeks op een Ducati terechtgekomen. In het verleden maakten Jack Miller via Honda en Johann Zarco via Yamaha, KTM en Honda wel binnen de MotoGP de overstap naar de fabrikant uit Bologna. Van beide rijders is in ieder geval te zeggen dat hun carrière een positieve wending heeft gekregen sinds zij zijn gaan racen op een Ducati. Franco Morbidelli maakt in 2024 een vergelijkbare overstap als Marc Márquez. Morbidelli racete jaren voor Yamaha in de MotoGP, was in 2020 zelfs vicewereldkampioen, maar rijdt de laatste jaren meer in het achterveld of achteraan in de middenmoot. Er wordt net als bij Márquez voornamelijk naar het materiaal gewezen. Want zelfs Fabio Quartararo – die in 2021 nog wereldkampioen werd – kan met Yamaha op dit moment niet winnen. Toch kun je Morbidelli niet zien als vergelijkingsmateriaal, omdat nog niet bekend is hoe zijn transfer naar Pramac Ducati als teamgenoot van Martin in 2024 gaat uitpakken. De beste vergelijking om Marc Márquez’ verwachtingen te meten is door te kijken naar zijn jongere broer.

Vier conclusies: heeft de MotoGP Sprint het kampioenschap op z’n kop gezet?

Alex Márquez werd in 2014 Moto3-wereldkampioen en pakte in 2019 de Moto2-wereldtitel voordat hij de overstap maakte naar Repsol Honda in de MotoGP. Alex Márquez kwam – net als nu – in één team met zijn broer Marc terecht. Marc’s seizoen was vanwege zijn blessure opgelopen in de eerste race gelijk verloren. Alex Márquez wist nog wel twee podiumplaatsen te behalen in zijn debuutseizoen. In de twee daaropvolgende jaren bij LCR Honda werd het alleen maar minder en zou Alex Márquez nooit meer het puntentotaal van zijn eerste MotoGP-seizoen overtreffen. Er werd getwijfeld aan de kwaliteiten van Alex Márquez. De Spanjaard liet op zijn beurt – zeker in 2022 – regelmatig merken klaar te zijn met de werkwijze en de ontwikkeling van Honda. Het was voor de buitenwereld dan ook enigszins verrassend dat Alex Márquez in 2023 de kans kreeg bij Gresini Racing op een Ducati, omdat er werd verwacht dat 2022 zomaar eens zijn laatste seizoen in de koningsklasse zou zijn. Maar vanaf het eerste moment dat Alex Márquez op de Ducati stapte, liet hij zien in de MotoGP thuis te horen.

Na de Valencia-test (november 2022) stond hij slechts 0,680 seconde achter de snelste tijd. In de overige tests stond Alex ook dik in de top-tien. Het verschil in de resultaten van Alex Márquez tussen 2022 en 2023 was enorm. Ondanks dat hij een aantal races moest missen vanwege een blessure eindigde hij als negende in de einstand. Zonder die blessure was er zeker een top-zes positie in het WK mogelijk geweest. Met Honda was Alex Márquez niet verder gekomen dan een veertiende plek. Daarnaast won de 27-jarige coureur twee Sprint-races en eindigde meerdere keren op het podium in een Grand Prix-race. Het verschil in rondetijden die Alex Márquez draaide met Honda en Ducati op hetzelfde circuit was heel groot. In Maleisië was hij bijvoorbeeld ruim twee seconden sneller. Als Alex Márquez deze stap voorwaarts kan maken met Ducati, waarom zou zijn broer het dan niet kunnen? Marc Márquez reed afgelopen jaren – ondanks al zijn blessures – verder van voren dan zijn broertje Alex ooit deed met Honda. Wanneer Alex Márquez nu in de subtop en regelmatig met de top mee kan, dan zou Marc toch voor overwinningen moeten kunnen strijden?

Marc Márquez geconcentreerd tijdens zijn eerste Ducati testdag in Valencia. Maar tussendoor kon hij een glimlach van blijdschap – en misschien wel van opluchting – niet verborgen houden. De concurrentie kan in 2024 weer serieus rekening gaan houden met Marc Márquez.

Welke factoren gaan het succes bepalen?

Om MotoGP-wereldkampioen te kunnen worden moet een combinatie van factoren uitstekend op orde zijn. In deze analyse maken we onderscheid in de factoren: talent, motor, plezier, fysiek fit, vorm, match rijder en machine, mentaal sterk.

Het talent van Marc Márquez is onomstreden. De Spanjaard wordt gezien als één van de grootste coureurs allertijden. Met acht wereldtitels, waaronder zes in de MotoGP en 85 Grand Prix-zeges is er geen twijfel over zijn kunnen. Heel veel fans zien Marc Márquez nog steeds zien als de beste coureur die in de huidige MotoGP rondrijdt.

Met de Ducati maakt Marc Márquez een grote stap naar voren ten opzichte van de afgelopen jaren, zodat hij zich weer mag presenteren als MotoGP-titelkandidaat. Ducati is momenteel beste merk in de huidige MotoGP. Dat Marc Márquez – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bagnaia en Martin – niet op een GP24, maar ook een Ducati GP23 zit, hoeft geen nadeel te zijn. De Ducati GP23 heeft zich al bewezen, kijk maar naar de resultaten van Bagnaia en Martin. Daarnaast is de motor al doorontwikkeld. Marc Márquez hoeft enkel zijn afstelling te vinden en kan ermee racen. De GP24 zou in potentie natuurlijk beter kunnen zijn, maar dat is altijd afwachten. Voor nu hoeft de motor voor Marc Márquez geen enkele beperking te zijn om MotoGP wereldkampioen 2024 te worden.

Plezier is wat zeker in 2023 ontbrak bij Marc Márquez. Dit was regelmatig te zien aan zijn houding in de box en op de motor in zijn laatste jaar als Repsol Honda coureur. De lach op zijn gelaat na zijn eerste test op de Ducati van Gresini Racing in Valencia (november 2023) was veelzeggend. En al helemaal in combinatie met de snelheid die de achtvoudig wereldkampioen op Circuit Ricardo Tormo liet zien. Marc Márquez stond zelfs bovenaan op de tijdlijst en eindige na zijn allereerste testdag als Ducati-coureur op een vierde plaats. De Spanjaard mocht vanwege contractuele verplichtingen met Honda geen uitspraken doen over zijn bevindingen, maar zijn houding in de box zei voldoende; Marc Márquez gaat op deze manier het plezier in het racen volledig terugvinden.

Fysiek fit is nog wel een kleine onzekere factor bij Marc Márquez. Na zijn bovenarmblessure in 2020 en alle navolgende operaties blijft zijn fysieke gesteldheid toch een twijfelpunt. Ook het grote aantal crashes met bijkomende blessures – denk onder andere aan zijn oog – hebben wel voor wat zwakke plekken in zijn lijf gezorgd. Het MotoGP-seizoen 2024 kent een recordaantal van 44 races. Het gaat daardoor een lang en zwaar seizoen worden. Misschien wel zwaarder dan ooit. Fysiek fit zijn en blijven over een heel seizoen is cruciaal. En laat Marc Márquez nou sinds 2019 geen volledig MotoGP-seizoen meer hebben gereden. Ieder jaar moest hij wel een aantal races missen vanwege blessures. Dat zou nog wel eens een factor kunnen zijn waardoor Marc Márquez niet kan strijden voor de MotoGP-wereldtitel.

Interview Loris en Barry Veneman: ‘Loris is een serieuze kanshebber voor de titel in 2024’

Vorm is een variabele die nauwelijks te meten is, maar altijd een rol speelt in het MotoGP-wereldkampioenschap. Een fitte Marc Márquez op een goede motor heeft nauwelijks zwakke momenten gekend in zijn hoogtijdagen. Alleen 2015 kan bestempeld worden als een minder goed seizoen. De kans dat ‘wedstrijdvorm’ een negatieve rol in Marc Márquez’ seizoen gaat spelen is daarom klein.

Of er een match bestaat tussen rijder en machine is iets wat Marc Márquez gedurende het seizoen nog moet ontdekken. Maar zoals zijn broertje Alex zei in zijn eerste seizoen bij Gresini Racing: ‘Deze motor is geschikt voor verschillende rijstijlen en eigenlijk kan iedereen snel gaan met een Ducati.’ Dat was ook te zien aan de resultaten in 2023. Alle acht de Ducati-rijders pakten minimaal een podiumplaats en zeven rijders (inclusief Sprint) wonnen een race. Het is altijd afwachten hoe de onderlinge verhoudingen tussen de fabrikanten in 2024 zijn, maar voor nu hoeft Marc Márquez zich geen zorgen te maken of hij een goede match met Ducati zal zijn.

Mentaal sterk zijn wordt bij een rijder – net als in het gewone leven – pas zichtbaar in spannende situaties. Denk aan de strijd om de MotoGP-wereldtitel. De gezichten van Bagnaia en Martin straalden in Valencia 2023 – begrijpelijk – veel meer spanning uit dan in de andere races van het seizoen. Bagnaia ging daar uitstekend mee om, Martin had er in de hoofdrace meer moeite mee. Naast karakter speelt ervaring ook een grote rol in de mentale kracht. Bagnaia had zo’n situatie al eerder meegemaakt, Martin niet. Marc Márquez is zeker wanneer het gaat om strijden voor de wereldtitel de meest ervaren rijder op de grid. En al vaak in zijn carrière heeft de nu nog 30-jarige coureur laten zien mentaal ijzersterk te zijn. Niet alleen wanneer het gaat om de spanning van het racen voor een wereldtitel, maar denk ook aan zijn psychologische spelletjes in de kwalificaties, het terugkomen van blessures en hoe hij ondanks dat hij in de clinch lag met de meeste geliefde motorsporter allertijden (Valentino Rossi) ‘gewoon’ de ene na de andere MotoGP-wereldtitel in de wacht sleepte.

De media aandacht was enorm toen Marc Márquez 28 november 2023 in Valencia voor het eerst op de Gresini Ducati stapte.

Hoe groot is de kans dat Marc Márquez slaagt?

Gezien bovenstaande analyse is het antwoord Groot. De factor fysiek fit blijft een klein vraagteken, maar de overige factoren hoeven geen redenen te zijn dat Marc Márquez niet voor de MotoGP-titel gaat strijden. Dat hij zijn negende wereldtitel daadwerkelijk gaat binnenhalen is een ander verhaal, want ook Bagnaia, Martin en Bezzecchi zouden ook heel goed scoren in bovenstaande analyse op basis van zeven factoren. Maar het zijn en blijven prognoses en die zijn wel vaker in de MotoGP niet uitgekomen.

Eén ding is zeker; of hij nou slaagt of niet, Marc Márquez zal volop in de schijnwerpers staan in 2024. Niet alleen om zijn prestaties op de baan, maar ook door de speculaties waar hij in 2025 gaat rijden, aangezien Marc Márquez slechts een eenjarig contract heeft bij Gresini Racing. Als Marc Márquez weer wereldkampioen wordt, is hij een Ducati-fabriekscoureur in de toekomst. Of keert hij toch terug naar zijn oude liefde Honda of is er een andere kaper – KTM? – op de kust? We maken het allemaal mee in het MotoGP seizoen 2024.

Foto’s: ANP

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen