‘Ik ga mezelf geen dingen wijs maken’

Het 2014-seizoen van Scott Deroue eindigde met een niet al te vrolijke noot.  Vlak voor de race in Valencia, de laatste Grand Prix van het jaar, kreeg hij te horen dat er voor hem geen plekje meer bij RW Racing GP is voor 2015. Het leverde hem zijn moeilijkste race aller tijden op. Na acht ronden zocht hij moegestreden de pits op en parkeerde niet alleen zijn Kalex KTM in de garage, maar ook zijn GP-carrière. Volgend seizoen moet Deroue dan ook op zoek naar een nieuw avontuur en dat ligt wat hem betreft in het Spaans Open. Aldaar wil hij aantonen dat hij wel degelijk in het WK thuishoort. Nu, een maand na zijn laatste GP, praten wij met Deroue over afgelopen jaar en kijken alvast vooruit naar 2015.

Er kwam een droom uit, in 2014 mocht je een seizoen lang GP’s rijden. Het werd echt niet het seizoen waar je waarschijnlijk op gehoopt had.
‘Het begin van het seizoen was eigenlijk best goed. Ik maakte een stap voorwaarts en werd steeds constanter. Alleen, de rest ging uiteraard ook alsmaar beter rijden. Ik heb een paar keer pech gehad dat ik net geen punten pakte, maar ik ben verder wel tevreden. Ik weet van mezelf dat ik zo hard mogelijk gereden heb en dat bleek net niet voldoende te zijn om punten te pakken.’

Had je dat wel verwacht, om je naam in de eindstand terug te zien?
‘De hoop was er om één of twee keer in de punten te rijden. Vooraf ging ik er namelijk echt niet vanuit dat ik even elke race in de punten zou rijden, zeker niet. Ik had al wel ingeschat dat het moeilijk zou worden. Wat dat betreft ben ik wel iemand die daar realistisch naar kan kijken. Ik ga mezelf geen dingen wijs maken, want dan kun je alleen maar teleurgesteld raken. Dat voorkom ik liever.’

De Kalex KTM schijnt een moeilijke machine te zijn om te rijden. Heeft dat jouw seizoen bemoeilijkt?
‘Ik wil de motor niet de schuld geven, maar het was wel een deel van het pakket dat niet top was. Kijk ook naar andere jongens die van Kalex KTM overstappen naar een Honda of KTM… Gaan het allemaal gelijk beter doen. In Argentinië reed ik ook één van mijn betere races en dat had er puur mee te maken dat nog niemand daar ervaring had. Iedereen begon vanaf nul, zo ook met de afstelling van de motoren. Tot de laatste ronde heb ik daar op de vijftiende plek gelegen, maar op het lange rechte stuk haalden uiteindelijk twee man me in.’

Er valt op internet veel kritiek te lezen over RW Racing GP, dat Nederlandse talenten bij hen nooit doorbreken. Hoe kijk jij nu naar het team?
‘Ik kan niet zeggen of ze een goed team zijn, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb. Ik heb enkel in 2012 met een team gewerkt, verder nooit. En dat was op een totaal ander niveau, dus dat kun je niet naast elkaar leggen. Ik ben in ieder geval blij met het feit dat ze me de kans hebben gegeven om Grand Prix te rijden. En ja, uiteraard ben ik teleurgesteld dat ik in 2015 niet meer met ze in het WK uitkom, maar die gedachte lijkt me meer dan logisch.’

De schuld kan dus niet zomaar bij RW Racing GP neergelegd worden?
‘Ik denk dat je het eerder bij de coureurs moet zoeken, hoewel een team natuurlijk ook wel belangrijk is in het bereiken van goede resultaten. Maar, laten we eerlijk zijn… Er is nu in Nederland geen coureur die continu in de top-tien van de Moto3 kan rijden. Die is er gewoon niet. Voor mij en Bryan (Schouten, red.) was de stap naar de top-vijftien niet heel groot, maar je moet wel de tijd krijgen om die stap te kunnen maken.’  

Waar richt jij je pijlen nu op?
Het Spaans kampioenschap, wat nu Junior World Championship gaat heten. Mits het financieel haalbaar is, want dat weet ik op dit moment nog niet. Samen met Rob (Filart, manager van Deroue, red.) ben ik daar nu volop mee bezig. Zoals het er nu uitziet, is de kans fifty/fifty dat ik in 2015 in het Spaans Open rij.’

En het doel in die klasse is …?
‘Daar moet ik top-vijf kunnen rijden. Dat moet ook wel, want anders kom je niet meer terug in het WK Moto3. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar het moet denk ik wel lukken. Als je daar kan overtuigen, dan bepaalt dat voor een groot deel of je de kans krijgt om terug te keren naar de GP’s. En ook hoeveel geld je mee moet nemen.’ 

Wat is eventueel een andere mogelijkheid?
‘Europese superstock 600, maar ik richt me op de Moto3. Als dat niet mogelijk is, dan moet ik namelijk wel. Ik ga in ieder geval geen geheel seizoen ONK rijden. Niet omdat ik me daar te goed voor voel, maar daar zou ik me niet voor kunnen motiveren. Ik wil ook volgend seizoen op hoog niveau rijden en wat mij betreft is dat in het Spaans open of eventueel dus de Europese Superstock 600-klasse.’

En als beide opties niet mogelijk zijn?
‘Dan zit ik op dezelfde plek waar ik nu zit, op de bank voor de televisie. We doen echter ons best om dat te voorkomen.’

Foto’s: RW Racing GP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.