zondag 13 oktober 2024

Interview Toprak Razgatlıoğlu: ‘Denk steeds meer aan MotoGP’

Toprak Razgatlıoğlu is zonder enige twijfel de smaakmaker in de huidige WorldSBK. De BMW-coureur werkt uitstekend samen met teamgenoot Michael van der Mark, iets wat in de motorsport niet gebruikelijk is. Het zou zomaar de basis kunnen zijn voor een wereldtitel. Voorafgaand aan de races in Assen is de Turkse rijder in gesprek met Motor.NL openhartig en ook duidelijk over zijn MotoGP-ambities: ‘2026 of uiterlijk 2027 is mijn laatste kans om de stap te maken.’

Toprak, je maakte deze winter de overstap van Yamaha naar BMW, een fabrikant die niet hoog aangeschreven stond in de WorldSBK. Had je verwacht zo snel te kunnen zijn met BMW?

‘Ik had nooit verwacht de tweede ronde in Barcelona al te winnen. Ik had daar nog nooit gewonnen en voor BMW was het in het verleden ook geen sterk circuit. Het is ook een baan waar het belangrijk is om de achterband te sparen en dat lukte perfect in de eerste race. In de laatste ronden won ik de race. Het is een geweldige motivatie voor het hele team.”

Denk je dat het pakket van de BMW M1000RR nu zo sterk is dat je overal voor de winst kan gaan?

‘Ik denk het wel. Het pakket is goed, maar nog niet op alle vlakken 100%. We moeten blijven verbeteren, maar het pakket lijkt klaar om te winnen. Ik weet niet of het in Assen lukt om maximaal te scoren, want deze baan past net als Barcelona niet helemaal bij mijn rijstijl. Later in het seizoen komen er circuits die meer bij mij passen met veel harde aanrempunten en langzame bochten. Voor het seizoen was het doel om dit jaar de aansluiting met de top te vinden en volgend jaar te strijden voor de wereldtitel. Doordat we al zo snel wisten te winnen, heb ik mijn doel bijgesteld en ik wil dit jaar al voor de wereldtitel gaan.’

Je werkt veel en goed samen met je teamgenoot Michael van der Mark. Dat is vrij uniek in de motorsport. Hoe is dat zo ontstaan?

‘Mickey was ook al mijn teamgenoot bij Yamaha in 2020. Dat was toen voor mij best wel spannend, want dat was voor mij de eerste keer dat ik met een teamgenoot ging werken. Daarvoor zat ik als enige rijder in een team. Daardoor had ik nog geen ervaring met een teamgenoot. Met Mickey heb ik een heel goede band opgebouwd. Hij is een heel goed persoon. Nu heb ik wel ervaring met teamgenoten en ik ben erg blij om bij BMW weer met Mickey de box te delen. We werken samen in de kwalificatie en delen elkaars feedback over de motor na iedere sessie. Vaak is onze feedback gelijk en dat maakt het voor het team makkelijker om verbeteringen aan de motor door te voeren. Ik denk dat onze samenwerking zo goed is, omdat we bereid zijn om samen te werken en hetzelfde doel hebben; BMW naar de top brengen. Dus als BMW het aan mij vraagt, hoop ik dat Mickey ook mijn teamgenoot blijft in 2025.’

Hoe belangrijk is de rol van Michael in jouw huidige prestaties?

‘Mickey heeft meer ervaring met de BMW M1000RR dan ik en dat helpt. Daarnaast is hij een heel goede coureur. Hij wordt nu na zijn vele blessures ook weer sneller en sneller. In het algemeen helpt het denk ik dat ik nu gewonnen heb met BMW. Sommige andere BMW-rijders zoals Scott Redding spraken nog wel eens negatief over de motor en dat helpt niet. Iedereen heeft nu gezien dat het BMW-pakket niet slecht is. Mickey heb ik nooit slecht horen praten over de BMW. Hij focust zich altijd op het racen. Ik ben net zo. Ik denk aan de positieve kant van de motor en niet aan de negatieve punten. Wanneer je deze mindset hebt, kan je in mijn ogen altijd voor het podium strijden. En doordat Mickey ook zo denkt, vormen we samen een goed team en kunnen we de motor beter maken. Het team werkt super en doordat we snel progressie maken, zie je dat hun motivatie nog sterker wordt. En dat motiveert mij ook weer om nog meer uit mijzelf te halen.’

Toprak Razgatlıoğlu in zijn herkenbare en spectaculaire rijstijl.

Je bent een agressieve rijder op de baan, maar rustig en respectvol buiten de baan. Kan je na een race makkelijk de knop omzetten?

‘Ja onmiddellijk. Op de baan ben ik agressief en kan ik extreem reageren direct na de finishlijn, maar eenmaal in parc fermé ben ik weer kalm en mijzelf. Dat is mijn stijl, omdat ik de andere rijders respecteer. Maar op de baan vechten we voor iedere meter en de overwinning, maar dat is ook normaal.’

Jouw crew chief Phil Marron is met je meegegaan; eerst van Kawasaki naar Yamaha en nu ook van Yamaha naar BMW. Wat maakt jullie een goed team?

‘Ik ben heel erg blij dat Phil met mij mee is gegaan naar BMW. Hij kent mijn stijl en begrijpt mij. Dat is heel belangrijk. Wanneer we nieuwe onderdelen proberen of een plan voor de dag maken, dan kan hij dit aanpassen naar iets wat bij mij past. Ik begon met hem te werken in 2019 en ik hoop dat we nog jaren met elkaar mogen samenwerken. Hij voelt als familie, maar op die manier ben ik ook ontvangen door het hele BMW-team. Ik voelde mij er heel snel thuis.’

Van onze lezers krijgen we regelmatig de vraag; waarom rijdt Toprak met zijn talent niet in de MotoGP? Wat zou jij tegen hen willen zeggen.

‘Misschien in de toekomst. Op dit moment ben ik aan het nadenken over een overstap naar de MotoGP. Misschien in 2026. Het zou mooi zijn om met BMW de overstap te maken. Zoals jullie weten is er een gerucht dat BMW met de nieuwe technische regels in 2027 naar de MotoGP gaat. We zullen zien, maar eerst heb ik een belangrijke taak in dit paddock. Maar als het lukt om met BMW wereldkampioen Superbike te worden, dan is mijn missie in dit paddock geslaagd en dan zou de MotoGP een mooie, nieuwe uitdaging kunnen zijn.’

Bij BMW zijn ze heel blij met Toprak Razgatlioglu.

Zou een ander merk in de MotoGP ook een optie zijn?

‘BMW is mooi, maar een ander merk kan ook. De keuze van het team is wel erg belangrijk, want de MotoGP is erg ingewikkeld. Maar het is ook niet ondenkbaar dat ik in dit paddock blijf. 2026 of uiterlijk 2027 moet ik de stap naar de MotoGP wel maken vanwege mijn leeftijd. Ik ben nu 27 jaar en 29 jaar is wel bijna de limiet. Daarna hoef ik niet meer te gaan en kan ik beter in de World Superbike blijven.’

Het is dus geen must voor jou om in je carrière MotoGP te rijden?

‘Ik heb vorig jaar al eens met de Yamaha YZR-M1 (MotoGP-motor) getest. Dat was niet 100%, want de motor was niet op mij afgesteld. Als ik bij Yamaha had bijgetekend was het originele plan om dit jaar in de MotoGP te rijden. Maar ik weet niet waarom zij het plan gewijzigd hebben en toen hebben we besloten om naar BMW te gaan. Er zijn nu weer contacten met het MotoGP-paddock, maar op dit moment ben ik erg tevreden bij BMW en hoop ik met hen wereldkampioen te worden. Als dat lukt zou ik in 2026 (zijn BMW-contract loopt eind 2025 af) MotoGP kunnen rijden.’

Kenan Sofuoğlu – vijfvoudig wereldkampioen Supersport – is jouw mentor. Wat is het beste advies wat je van hem hebt gekregen?

‘Het belangrijkste dat ik van hem geleerd is dat je altijd moet denken, op welke motor je ook rijdt, dat je de beste motor van de paddock hebt. Dat helpt enorm om te presteren. Voordat ik tekende bij BMW besprak ik dat uiteraard met Kenan. Hij gaf aan in mijzelf en BMW te geloven. Het was volgens hem mogelijk om met deze motor het kampioenschap te winnen. BMW moest alleen de juiste rijder hebben. Daarnaast heb ik van hem geleerd dat alles in je hoofd zit. Je kan nog zo’n fantastische rijder zijn, maar als het in je hoofd niet klopt, ga je niet winnen.’

Michael van der Mark over Toprak

‘Hij is makkelijk en open. Hij wil gewoon zo hard mogelijk rijden en maakt verder geen drama. Dat is wat we als team nodig hadden, niet te veel blabla, maar racen. Onze onderlinge relatie is erg goed, we gunnen elkaar de successen. Natuurlijk wil iedereen zijn teamgenoot verslaan, ik ook. Maar we zitten met BMW nog niet op het niveau dat we ieder raceweekend zomaar vooraan rijden. Om daar te komen moeten we blijven samenwerken. De verschillen in de World Superbike zijn tegenwoordig zo klein, dat je elkaar ook wel nodig hebt om beter te worden.’

Michael van der Mark.

‘Geen toeval’

Marc Bongers – BMW Motorrad Motorsport Director – over de nauwe samenwerking tussen Toprak Razgatlıoğlu en Michael van der Mark. ‘Het is voor mij geen verrassing. Het is ook een duidelijke keuze geweest om voor dit duo te gaan, want we hebben twee teams waarover we de rijders kunnen verdelen. Toen we Toprak contracteerden was het voor mij een logische stap om Michael naast hem te zetten. Hun goede samenwerking heeft een meerwaarde voor de prestaties van het hele team. De goede resultaten hebben het team zeker een boost gegeven en we hadden niet verwacht zo snel te kunnen winnen, hoewel we tijdens de wintertests al wel op elk circuit snel waren. Phillip Island en Barcelona zijn circuits die ons traditioneel niet zo liggen. Om daar er al zo goed bij te zitten, stemt ons zeer positief voor de rest van het seizoen.’

Marc Bongers.

Foto’s: Damon Teerink

Toprak Razgatlıoğlu (54) onderweg naar een zege in Race 2 op TT Circuit Assen.

1 Reactie

  1. Heerlijk om te lezen! Maar kunnen jullie a.u.b. iets doen aan de opmaak van de licht grijze blokken? Witte letter op lichtgrijs leest heel moeilijk.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen