Is de internationale wegracetop nog haalbaar?

De redactie van MOTOR.nl ontving vandaag onderstaande brief van Hans Smit uit Meppel. Volgens hem moet de wegrace in Nederland naar een hoger niveau getild worden via een andere aanpak. Een nobel streven en daarom geven wij Smit graag de ruimte om zijn idee onder een breed publiek kenbaar te maken. Natuurlijk hopen wij dat dit een positieve bijdrage levert aan de wegrace in Nederland die ook wij een bijzonder warm hart toedragen. Voor de goede orde, het plaatsen van deze brief wil niet zeggen dat we het met de (complete) inhoud eens zijn.

Ik, Hans Smit, ben blij met alle initiatieven die op dit moment worden genomen om de wegracesport in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Onze nieuwe bondscoach heeft nu al meer zichtbaar succes gerealiseerd dan in voorgaande jaren. Denk alleen al aan de Junior Track in Assen en de extra wegracetrainingen in het buitenland met alle geselecteerde talenten. Het is uiteraard niet alleen de verdienste van de nieuwe bondscoach.  Alleen is dit genoeg? Ik vind van niet en pleit voor een permanent nationaal wegraceplatform (kenniscentrum wegrace) met prominente ambassadeurs voor binnen- en buitenland. Wij hebben ze immers in huis.

Wil Hartog, Wilco Zeelenberg, Jurgen en Patrick van den Goorbergh en Barry Veneman zijn van die bekende voorbeelden. Zij vertegenwoordigen de wegracegeneratie van de laatste decennia en  zijn bekend bij alle wegracefans. De heren hebben wegrace- en levenservaring, zijn ondernemend, stralen passie en intelligentie uit, zijn authentiek en mondig, durven zich uit te spreken en hebben visie. Alleen de kwaliteiten van deze mannen worden niet gebundeld en versterken elkaar (nog) niet. Ze zouden een nog meer prominente positie moeten innemen om de wegracesport in en buiten Nederland naar een hoger niveau te tillen. Zij hebben kennis van organisatie- en talentontwikkeling en kunnen de deuren openen naar kwalitatieve sponsoren.

Genoemde mannen kunnen mede de strategieroute bepalen voor een lange termijnvisie. Organisatie en talentontwikkeling en (keten)sponsoring is de noodzakelijke koppeling en de weg om te komen naar een structurele en prominente plek om op WK-niveau te gaan opereren. Nederland heeft talent en moet de ambitie hebben om weer structureel aan de top van het mondiale wegracecircus te behoren. Ik mis de wil, de visie en de ambitie want er is geen integrale aanpak in Nederland om het daadwerkelijk te realiseren. Of gebeurt er genoeg achter de schermen wat wij, wegracefans en meedenkers, niet weten?

Blijft het een droom dat genoemde mannen met de teammanagers, importeurs frequenter met elkaar van gedachten wisselen over onze wegracetoekomst? Dat de eigen belangen even opzij worden geschoven, dat kennis, ervaring en vaardigheden naar elkaar toe worden versterkt met als doel die ene missie. Talenten, teams en (keten)sponsors klaarstomen voor de echte top. Wij willen toch ook over 10 jaar nog een TT met competitieve deelname van Nederlanders?!

Wil, Wilco, Barry, Jurgen en Patrick, durven jullie de handschoen verder op te pakken? Durven jullie de uitdaging aan om met mij mee te gaan naar een eerste brainstormsessie? Ik hoop dat jullie wedstrijdkarakter doorslaggevend is en dat jullie gaan meedenken. Het is nodig en wat is ervoor nodig?

Hartelijke groet,
Hans Smit
Meppel

Het adres van Hans Smit is bekend bij de redactie.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.