Gebruikt kopen: Suzuki V-Strom 650

Goed en goedkoop, daarmee zet Suzuki al jaren de toon bij de allroads in de middenklasse. Gaat dat ook op voor een gebruikte Suzuki V-Strom 650?

Qua prijsniveau was mejuffrouw Strom ook in haar jeugd al zeer aantrekkelijk. Een verleidende prijs, veel waar voor je geld. Zo betaalbaar, dat aardsrivaal Honda de prijs van de Transalp met 650 euro moest laten zakken om niet kopje onder te gaan. Maar dat was “vroeger”, toen de Suzi nog als DL 650V door het leven ging. Met een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding mag ook de sinds 2011 geproduceerde opvolger er echter best zijn.

Wie uit overtuiging – of bij gebrek aan goudspuwende ezel – geen interesse heeft in een superdikke reis-allroad, krijgt al snel de kleine Stroomstoot in het vizier. Waarbij je het woord “klein” met een korreltje zout moet nemen: Met een scherp stuurgedrag, een comfortabel rijwielgedeelte, een bescheiden gewicht en een groot actieradius vinkt de 650 precies die hokjes af, die bij het reizen belangrijk zijn. En wat ze in vergelijking met de superleague van pk-monsters mist, maakt ze goed met een gretig motorblok en pittige prestaties.

Suzuki V-Strom 650 occasion

Greta

De zeer geciviliseerd lopende V2 – oorspronkelijk ontwikkeld voor de sportieve, naakte SV650 – gaat er stevig vandoor en weet ook in de hoge toerentallen nog behoorlijk te vlammen. Tot 2016 heeft hij 69 pk en een maximum koppel van 60Nm. Bij de aanpassing naar Euro 4 weet Suzuki er zelfs nog 2 pk en 2 Nm bij te sprokkelen. Het verbruik ligt onder de 4,5 liter/100 km in dat kan zelfs klimaat-activisten niet op de kast krijgen, zeker niet in een tijd waarin elke ton CO2 meer en meer geld kost.

En wat niet alleen de Greta’s van deze wereld zal bevallen: Met een zeer handelbare 220 kg gewicht en een bescheiden 820 mm zithoogte is de V-Strom ook geschikt voor dames. Bovendien biedt de Suzuki V-Strom 650 afhankelijk van het bouwjaar 193 tot 201 kg laadvermogen, zodat ze met gemak twee volwassen personen aankan. Dat zal de energiebalans nog verder verbeteren!

Rode lijn Kw op rechter Y-as, Blauwe lijn Nm op linker Y-as. 55 kW (75 pk) @ 9.000 tpm
64 Nm @ 6.250 tpm

Ondanks de comfortabele vering ben je zelfs met belading toch goed gewapend tegen de hinderlagen van het asfalt. Zelfs als het stoffig en hobbelig wordt, kun je nog vooruit. Wie wat heftigers dan gravelpaden in het vizier heeft, kan echter beter een carterbeschermplaat monteren. De vanaf 2015 toegevoegde V-Strom halfzus, de XT, heeft behalve draadspaakwielen en een snavel ook nog wat optionele kunststof carterbescherming rond de onderzijde, maar betrouwbare bescherming tegen steenslag biedt dat openhartige plastic voor geen meter.

Terugroepacties

Met deze 90° V-twin heeft Suzuki in 1999 een enorm solide krachtbron geconstrueerd, waarvan de betrouwbaarheid sindsdien onomstotelijk is bewezen. Toch kwam er in januari 2016 een terugroepactie kwam voor motoren, die waren geproduceerd tussen 2012 en 2014: door een hardingsfout van de nokvolgers kon de klepspeling verlopen, wat tot motorschade kon leiden. Geen typisch V-Strom probleem, maar wel een serieuze aandoening die bij diverse motortypes voorkwam (ook GSR750 en Bandit 1250) en die natuurlijk geïnspecteerd en verholpen moest worden. Andere terugroepacties waren: Sluitschakel ketting (BJ 2012-14), kortsluiting generator (2012-16), softwareprobleem in de motor-ecu (2017), afdichting benzinepomp (2017-18).

Suzuki V-Strom Dashboard

Suzuki V-Strom 650: Controlepunten

Altijd controleren: Motor en koelsysteem op eventuele lekkages, de voorvorkkeerringen, de toestand van de balhoofd-, swingarm en wiellagers, de remschijven op slijtage. Daarnaast kuipwerk, stuur, uitlaatdemper op valschade. Schakelt de versnellingsbak licht en zuiver? Bij een slechte onderhoudstoestand: Is er roest in de hoeken van het frame of op de uitlaatdemper? Bij de XT-versie: Velgen op slingering of onrondheid, spaken op correcte spanning.

Particuliere verkopers van jonge V-Stroms hebben het niet gemakkelijk. Wie zijn net goed ingereden, met accessoires opgeleukte Suzi voor een nette prijs aanbiedt, ondervindt stevige concurrentie van dealers die demo’s of aantrekkelijk afgeprijsde modellen voor vergelijkbare prijzen aanbieden. Of zelfs voor minder. De keerzijde van de medaille: goede tijden voor koopjesjagers.

Tweedehands prijzen

Het online-aanbod is heel redelijk, vooral voor de jongste versie van de V-Strom. De oudere bouwjaren staan meestal bij particulieren, de jongere vaker bij handelaren.

De prijs voor de eerste bouwjaren met gietwielen (2011-2016) liggen tussen de 4.900 Euro (bij 25.000 km) en 6.300 Euro (4.000 tot 8.000 km). De op dit moment nog schaarse “XT” van 2015/16 kost tussen de 5.800 euro en 6.100 Euro (4.000 tot 28.000 km).

Prijsniveau van de herziene opvolger (vanaf 2017): de basisversie van 5.800 (50.000 km) tot 7.500 Euro (minder dan 10.000 km), de „XT“ van 5.900 (18.000 km) tot 7.600 Euro (Bj 2019, veel accessoires, 4.000 km). Demo’s en aanbiedingen van 2020 vind je al voor 7.500 Euro. 

Pluspunten

Levendige motor
Goede wendbaarheid
stabiel rijwielgedeelte
Enorme actieradius

Minpunten

Offroad: Veerwegen
Geen middenbok

Feiten en prijzen

Vervangingsonderdelen

Remklauwen voor (twee sets): 125,76 Euro
Remklauwen achter (set): 66,13 Euro
Kettingkit: 166,61 Euro
Remhendel: 39,69 Euro
Koppelingshendel: 20,23 Euro
Oliefilter: 11,75 Euro
Luchtfilter: 30,98 Euro
Achteruitkijkspiegel (per stuk): 44,16 Euro
Knipperlicht voor (per stuk): 40,65 Euro
Knipperlicht achter (per stuk): 42,94 Euro

Fabrieks-accessoires

Tanktas quick-lock: 192,90 Euro
Spiegelverbreding: 70,66 Euro
Vario-toerruit: 137,56 Euro
Kofferbevestiging: 100,00 Euro
Kofferset (29/26 Liter): 799,95 Euro
Verwarmbare handvatten: 392,63 Euro
Middenbok: 275,89 Euro
Carterbeschermplaat: 275,08 Euro
Valbeugels: 211,58 Euro
Bredere voet zijstandaard: 68,32 Euro

Onderhoudsinterval

Elke 12.000 km, controle klepspeling elke 24.000 km.

Modelupdates

2011

V-Strom 650 vervangt DL 650 V. Nieuw kuipwerk, lichtere ABS-unit. Motor gemodificeerd, 69 pk. Drooggewicht 214 kg, laadvermogen 201 kg. Kleuren: Oranje, wit, zwart.

Prijs: 8390 Euro

2012

Kleuren en prijs onveranderd

2013

Kleuren: Blauw, zwart, wit. Prijs: gelijk gebleven

2014

Kleuren: Wit, blauw, rood, grijs. Prijs: gelijk gebleven

2015

Kleuren als in 2014. Debuut V-Strom 650 XT met spaakwielen en snavel.

Prijs: 8390/8990 Euro

2016

Kleuren: Rood, grijs, zilver, zwart.

Prijzen afgeprijsd: 7890/8290 Euro

2017

Motor herzien, Euro 4, 71 pk, 62 Nm. In twee standen instelbare tractiecontrole. Uitlaat verlaagd, kuipwerk en dashboard nieuw, snavel ook op basisuitvoering, LED-achterlicht. XT met bellypan en handprotectoren. Kleuren: Zwart, geel, wit.

Prijs: 8390/8990 Euro

2018

Kleuren en prijs onveranderd

2019

Kleuren: Rood, wit, geel, zwart. Prijs: gelijk gebleven

2020

Kleuren: Blauw, geel, zwart. Prijs: gelijk gebleven

Alternatieven voor deze Suzuki V-Strom 650 op de volgende pagina

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?