Jim Redman naar Oldebroek!

De inschrijving was al gesloten, maar als iemand als zesvoudig wereldkampioen Jim Redman aangeeft graag te willen komen zeg je als organisator uiteraard geen nee. En daarom is Jim Redman toegevoegd aan het toch al fraaie deelnemersveld van de Demo Classic op 10 september.

Jim Redman is niet de eerste de beste. In de eerste helft van de jaren zestig was hij net zo’n grootheid als Valentino Rossi nu. De op 8 november 1931 geboren Brit verhuisde in zijn tienertijd naar Rhodesië (nu Zimbabwe). Daar begon hij op zijn 23e te racen. Ook reed hij in Zuid-Afrika. In 1958 – hij was toen 26 jaar – kwam Redman naar Europa. In dat jaar maakte hij zijn GP-debuut tijdens de TT op het eiland Man. Vanaf 1959 kwam hij vaker uit in de Grands Prix, de wedstrijden voor het wereldkampioenschap. Hij startte dat jaar wederom op Nortons en wist enkele keren WK-punten te scoren. Dat was toen aanzienlijk moeilijker dan nu, want destijds kregen slechts de eerste zes aankomenden punten (nu zijn dat er vijftien).

De carrière van Redman kreeg een geweldige impuls toen hij voor het seizoen 1960 door Honda werd uitverkoren om op de Japanse motoren te gaan rijden. Hij reed dat eerste jaar voor Honda drie GP’s in de 125cc en vier in de 250cc. Op zijn eigen Norton startte hij drie keer in een 500cc-GP. In de 250cc behaalde hij twee keer het erepodium: tweede in Monza en derde in Ulster. Dat leverde hem in de WK-eindstand de vierde plaats op. In 1961 won hij zijn eerste GP in de 250cc-klasse. Dat was op het circuit van Francorchamps. Later dat jaar zegevierde hij ook nog in Monza. In de strijd om de wereldtitel eindigde Redman als derde achter zijn teamgenoten Mike Hailwood en Tom Phillis. In de 125cc werd hij vierde.

Vanaf 1962 kwam Redman voor Honda in drie klassen uit: 125cc, 250cc en 350cc. Het werd een geweldig seizoen voor de toen 31-jarige Redman. Hij werd wereldkampioen in zowel de 250cc als de 350cc en eindigde als tweede in de 125cc. In 1963 verdedigde Redman met succes beide wereldtitels. In de 125cc moest hij een stapje terugdoen en werd hij derde.

De wereldtitel 350cc ging in 1964 wederom naar Redman, die dat jaar in zowel de 125cc als de 250cc als tweede eindigde. In 1964 schreef Redman tijdens de TT van Assen geschiedenis door al zijn drie races winnend af te sluiten. Die geweldige prestatie werd nadien nog slechts één keer behaald en wel door Mike Hailwood in 1967. Voor het vierde achtereenvolgende jaar werd de 350cc-wereldtitel in 1965 opgeëist door Redman. In de 250cc eindigde hij als tweede.

In 1966 maakte Honda haar debuut in de 500cc-klasse, de koningsklasse van de wegrace. Redman won de eerste twee races (Hockenheim en Assen), maar in de derde race ging het mis. Op het supersnelle circuit van Francorchamps kwam hij in de regen ten val. Redman brak daarbij een arm. Die blessure betekende het einde van zijn loopbaan als GP-carrière, waarin hij verder twee keer een sleutelbeen brak. Hij bleef nog wel tot eind 1969 actief in enkele Afrikaanse wegraces.

In totaal ging Redman 135 keer van start in een Grand Prix. Maar liefst 45 van die races (dus een op de drie) wist hij winnend af te sluiten. Daarnaast behaalde hij 33 tweede plaatsen en werd hij twintig keer derde. Dat betekent dat hij 98 podiumplaatsen behaalde. Op een totaal van 135 starts betekent dit dus dat hij in ruim 72% van de races na afloop op het podium mocht plaatsnemen! Een bijzonder hoog percentage. Vanwege zijn uitzonderlijke prestatie kreeg hij in 1964 de Britse koninklijke onderscheiding MBE.

In 1995 werd Redman uitgenodigd om in het Amerikaanse Daytona Beach mee te doen aan een veteranenrace. Op een MV Agusta waarop Giacomo Agostini had geracet won hij na een pauze van 26 jaar de wedstrijd. Daarop kreeg Redman de smaak weer te pakken en ging hij steeds vaker deelnemen aan evenementen voor klassieke motoren. Dit jaar verliet hij Zuid-Afrika, waar hij bij een zoon woont als hij niet ergens ter wereld actief is, in de loop van april en verblijft sindsdien in Europa.

Tijdens zijn carrière heeft Redman nooit in Oldebroek gereden. Logisch, want bij de eerste race in 1965 reed uitsluitend de 50cc-klasse en de 125cc-klasse die er in 1966 aan werd toegevoegd kende in dat jaar nog geen buitenlandse deelnemers. En zodoende kan Redman twee maanden voor zijn 80e verjaardag alsnog zijn debuut op het Vree-circuit van Oldebroek maken!

Op het allerlaatste moment is Scott Deroue nog aan de deelnemerslijst toegevoegd. De 15-jarige coureur uit Nijkerkerveen die uitkomt in het Nederlands kampioenschap 125cc en internationaal in de Red Bull MotoGP Rookies Cup (en daarin al twee keer op het podium stond) zal rijden op een oude 125cc-racer van zijn sponsor Jan Bakker uit Elburg.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.