Marquez gaat ook in 2014 gewoon door

Marc Marquez (Honda) heeft de eerste testdag van 2014 als snelste afgesloten. De regerende wereldkampioen kwam op Sepang tot 2.00,286 en was daarmee liefst 0.518 seconde sneller dan Valentino Rossi. Hoewel het nog te vroeg is voor onderbouwde conclusies, lijkt de Rossi zonder Jeremy Burgess in ieder geval niet langzamer te zijn dan de Rossi met Burgess. Iets waar sommigen bang voor waren. Net als Rossi wisten ook Dani Pedrosa (Honda), Jorge Lorenzo (Yamaha) en Alvaro Bautista (Honda) de ‘schade’  ten opzichte van Marquez te beperken tot minder dan een seconde, al was het een close call voor Bautista.

Ducati-nieuwkomer Cal Crutchlow liet onlangs op MOTOR.nl weten ‘niet een beetje rondjes te gaan rijden zoals Andrea Dovizioso’. Wanneer hij daarmee begint, is echter nog onduidelijk want ook Crutchlow weet op de Desmosedici het gat naar Honda en Yamaha voorlopig niet te dichten. Het is weliswaar nog vroeg in het seizoen, maar een verschil van 2.574 seconde naar Marquez is erg groot. Zeker in de MotoGP. Dovizioso was bovendien 0,363 seconde sneller dan Crutchlow… Opvallend is verder dat Yonny Hernandez op de Ducati GP13 – uitkomend in de Open-klasse – amper moest toegeven op de Engelsman. Om nog maar te zwijgen van de achtste plaats van Andrea Iannone op de Desmosedici GP14. 

Nicky Hayden kwam niet verder dan een teleurstellende zeventiende plek en was na de kennismaking met de RCV1000R, de machine waarmee Honda dit jaar gaat racen in de MotoGP Open Class, erg duidelijk. “Op dit moment is de RCV1000R veel te langzaam. Een seconde verschil met de top zou acceptabel zijn, maar dit niet…”  Hayden eindigde uiteindelijk 3.033 seconden achter Marquez. Bij de aankondiging liet Honda nog weten dat het verschil in rondentijden met de Honda RC213V’s van onder andere Marc Marquez binnen de seconde zou liggen. En dat terwijl de RCV1000R ‘maar’ een miljoen kost, een derde van de RC213V. Nog pijnlijker voor Honda en Hayden is dat Yamaha wel de zaken in de MotoGP Open-klasse voor elkaar heeft. Aleix Espargaro werd knap zevende, slechts 1.133 seconde achter Marquez. 

Als laatste kijken we ook nog even naar Suzuki-testrijder Randy De Puniet. Met een beste tijd van 2.03,893 (+3.607 op Marquez) is er zoals verwacht nog veel werk aan de winkel. Dit seizoen moet echter als een ontwikkelingsjaar gezien worden. Pas later wordt overigens besloten of de Suzuki al in 2014 aan de start komt in de MotoGP met een aantal wildcards. Die kans lijkt niet al te groot. 

Uitslag eerste MotoGP-testdag Sepang
1 Marc Marquez Honda RC213V 2:00.286
2 Valentino Rossi Yamaha M1 2:00.804
3 Dani Pedrosa Honda RC213V 2:00.906
4 Jorge Lorenzo Yamaha M1 2:01.082
5 Alvaro Bautista Honda RC213V 2:01.240

6 Stefan Bradl Honda RC213V 2:01.320
7 Aleix Espargaro Yamaha FTR Open 2:01.419
8 Andrea Iannone Ducati GP14 2:01.538
9 Pol Espargaro Yamaha M1 2:01.634
10 Bradley Smith Yamaha M1 2:01.876

11 Colin Edwards Yamaha FTR Open 2:02.483
12 Andrea Dovizioso Ducati GP14 2:02.497
13 Michele Pirro Ducati GP14 Test 2:02.552
14 Cal Crutchlow Ducati GP14 2:02.860
15 Yonny Hernandez Ducati GP13 Open 2:02.891

16 Katsuyuki Nakasuga Yamaha M1 Test 2:03.126
17 Nicky Hayden Honda RCV1000R Open 2:03.319
18 Hiroshi Aoyama Honda RCV1000R Open 2:03.328
19 Randy De Puniet Suzuki Test 2:03.893
20 Kosuke Akiyoshi Honda RC213V Test 2:04.267

21 Scott Redding Honda RCV1000R Open 2:04.431
22 Hector Barbera Avintia Kawasaki 2:04.922
23 Mike Di Meglio Avintia Kawasaki 2:05.825
24 Broc Parkes PBM Aprilia 2:05.889
25 Michael Laverty PBM Aprilia 2:06.070

26 Karel Abraham Honda RCV1000R Open 2:06.755

Morgen en donderdag wordt er ook getest op Sepang. Later vandaag volgt nog een mooi foto-overzicht. Mis ’t niet!

Tijden: www.motomatters.com
Foto: 2Snap

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.