zondag 28 april 2024

Moto2 Qatar 2024: Barry Baltus schittert in Nederlandse dienst

Het Nederlandse RW Racing GP begon met een nieuwe hoofdsponsor Idrofoglia en kleurstelling aan het Grand Prix-seizoen in Qatar. Het wierp zijn vruchten af, want hun coureur Barry Baltus werd de grote verrassing door nipt achter Alonso Lopez als tweede te finishen. Zonta van den Goorbergh (13e) en Bo Bendsnedyer (14e) pakten ook WK-punten tijdens een race waarin de bandenkeuze een cruciale rol speelde.

De nieuwe Pirelli-banden zorgden voor een zeer onvoorspelbare race op het Lusail International Circuit. Hoe de Pirelli’s zich over een raceafstand zouden houden, wist eigenlijk niemand en dat zou ook blijken. Bandenmanagement bleek veel belangrijker dan met de Dunlop’s te zijn, waar tot eind 2023 mee werd gereden. De rijders die kozen voor de zachtere compound bleken uiteindelijk in het voordeel. Fermin Aldeguer begon als grote favoriet aan de openingsronde van het seizoen. De 18-jarige Spanjaard had de laatste vier races van het seizoen 2023 gewonnen en kon in Qatar de eerste Moto2-rijder worden die vijf races achter elkaar wist te winnen. Zo ver kwam het niet. Aldeguer kende net als vele andere favorieten in de race problemen met de banden en zou zelfs buiten de punten op een zestiende plaats finishen. Ook veel andere kanshebbers maakten een verkeerde bandenkeuze. Aron Canet vertrok vanaf pole position, maar viel in de race terug naar een tiende plaats. Ook vicewereldkampioen Tony Arbolino viel zwaar tegen en finishte buiten de top-vijftien. En Jake Dixon – de nummer vier van 2023 – kon niet van start na een crash in de trainingen.

Wat zijn de kansen op een wereldtitel in de Moto3 voor Collin Veijer?

Nederlands succes

Het was zo’n racedag waar kansen ontstonden voor andere rijders. Barry Baltus pakte deze kans met beide handen aan. De Belg komt voor het vierde jaar uit voor het Nederlandse RW Racing GP en voorafgaand aan de race was een zesde plaats zijn beste klassering in de Grand Prix. Het Nederlandse team had deze winter een uitdaging, omdat Fieten Olie zich als hoofsponsor had teruggetrokken. Tijdens de eerste Grand Prix werd Idrofoglia als nieuwe hoofdsponsor gepresenteerd. Het Italiaanse bedrijf is gespecialiseerd in agrarische beregeningsintallaties. De nieuwe kleurstelling gaf het team vleugels in Qatar. Baltus wist zich als zesde te kwalificeren en kwam door de juiste bandenkeuze gedurende de race steeds verder naar voren. In de slotfase haakte de 19-jarige Belg aan bij leider Alonso Lopez, opvallend genoeg de Boscoscuro-teamgenoot van de worstelende Aldeguer. Baltus leek sneller en voor een sensationele overwinning te kunnen gaan, maar de Spanjaard hield in de laatste ronden overal de deur dicht. Achter winnaar Lopez werd Baltus zeer knap tweede. Het verschil op de finishlijn was slechts 0,055 seconde. Het betekende het eerste Grand Prix-podium voor de Belg en de eerste podiumplaats voor het Nederlandse RW Racing GP in de Moto2. ‘Ik wist dat ik de capaciteiten had om op het podium te kunnen staan, maar de afgelopen jaren zijn niet altijd gemakkelijk geweest’, verklaarde Baltus direct na de race. Teammanager Jarno Janssen was trots: ‘Dit is een geweldige opsteker voor het team. Barry heeft geweldig gereden, maar ook Zonta heeft zich heel goed laten zien in Qatar.’ Sergio Garcia – vorig jaar nog gekroond tot beste nieuwkomer – pakte na een enorme inhaalrace ook zijn eerste Moto2-podiumplaats.

Het Nederlandse RW-Idrofoglia Racing GP viert terecht feest met de tweede plaats van Barry Baltus.

Meer mogelijk

De dertiende plaats van Zonta van den Goorbergh – voor de derde keer in de punten in de Grand Prix – klinkt niet verkeerd. Toch was er veel meer mogelijk geweest voor de 18-jarige coureur. Van den Goorbergh was ijzersterk in de trainingen. De RW-Idrofoglia Racing GP-coureur was tweede na de eerste dag en stond zesde op de tijdlijst voordat de kwalificatie begon. Van den Goorbergh was qua tempo telkens één van de snelste coureurs op de baan. In de kwalificatie zorgde een kleine schuiver voor veel tijdverlies, maar desondanks veroverde Van den Goorbergh een negende startplek. Een evenaring van zijn beste startplaats in droge omstandigheden en dat was na zo’n rommelige kwalificatie een keurige prestatie. Dit geeft aan dat de jonge Brabander deze winter kennelijk een stap voorwaarts heeft gemaakt. Ook in de race begon Van den Goorbergh goed en reed kort achter de kopgroep op een zevende plaats. Er leek een sterk resultaat in te zitten, totdat ook hij te kampen kregen met bandenproblemen. Bij Van den Goorbergh zat het probleem in de voorband. ‘Ik kreeg één keer te maken met flink gripverlies aan de voorkant, het leek wel of we in de regen reden’, verklaarde Zonta, die terug zou vallen naar een dertiende plaats. Bo Bendsneyder was ook één van de vele rijders met hetzelfde bandenprobleem. De 25-jarige Rotterdammer rijdt vaak sterk in Qatar, maar kon niet zo imponeren als zijn landgenoot Van den Goorbergh. Bendsneyder kwalificeerde zich als zestiende. In de openingsfase van de race reed hij rond zijn startplek, maar daarna kwam hij naar voren. De coureur van het Pertamina Mandalika Gas Up Racing Team reed naar een tiende plaats, waardoor het er even op leek dat er twee Nederlanders binnen de top-tien zouden gaan finishen. Maar ook Bendsneyder had in de slotfase veel problemen met de voorband en viel terug naar een veertiende plaats, waardoor er niet twee Nederlanders binnen de top-tien, maar wel WK-punten wisten te scoren.

Moto2 Qatar 2024 uitslagen en stand

Moto2 Qatar
1. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, 35.45,595;
2. Barry Baltus (BE), Kalex, +0,055;
3. Sergio Garcia (E), Boscoscuro, +0,742;
4. Ai Ogura (JP), Boscoscuro, +1,514;
5. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +5,100;
6. Marcos Ramirez (E), Kalex, +5,320;
7. Joe Roberts (US), Kalex, +9,058;
8. Albert Arenas (E), Kalex, +9,210;
9. Celestino Vietti (I), Kalex, +10,710;
10. Aron Canet (E), Kalex, +10,879;
11. Somkiat Chantra (TH), Kalex, +15,066;
12. Jeremy Alcoba (E), Kalex, +18,986;
13. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +19,038;
14. Bo Bendsneyder (NL), Kalex, +22,338;
5. Deniz Öncü (TR), Kalex, +22,568.
  • 18 RONDEN = 96,840 KM 
  • Racegemiddelde winnaar: 162,4 km/h
  • Snelste ronde (3e): Aron Canet (E), Kalex, 1.57,661 = 164,6 km/u
WK-stand (na 1 van 21 races)
1. Lopez, 25 punten;
2. Baltus, 20;
3. Garcia, 16;
4. Ogura, 13;
5. Gonzalez, 11;
6. Ramirez, 10;
7. Roberts, 9;
8. Arenas, 8;
9. Vietti, 7;
10. Canet, 6;
13. Van den Goorbergh, 3;
14. Bendsneyder, 2

Foto’s: Henk Keulemans, ANP

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen