MotoE: Jasper Iwema terug in GP-paddock

Soms komt er nieuws binnen waarvan je denkt; hoe dan?! Jasper Iwema met Pons Racing 40 van start in de FIM Enel MotoE World Cup is zo’n verrassend bericht. De 31-jarige Drent kwam in 2015 voor het laatst in actie in een wegracewedstrijd en verlegde eind 2016 zijn focus naar het ijsspeedway. Iwema combibeert komend seizoen ijs met asfalt en keert terug in de GP-paddock! Racen met elektrische motoren krijgt over het algemeen, op zijn zachts gezegd, nog weinig lovende reacties. Rijdende dildo’s, keukenmachines en elektrische tandenborstels zijn synoniemen van de milde soort. Maar is dat terecht? We vroegen het Jasper ...
Soms komt er nieuws binnen waarvan je denkt; hoe dan?! Jasper Iwema met Pons Racing 40 van start in de FIM Enel MotoE World Cup is zo’n verrassend bericht. De 31-jarige Drent kwam in 2015 voor het laatst in actie in een wegracewedstrijd en verlegde eind 2016 zijn focus naar het ijsspeedway. Iwema combibeert komend seizoen ijs met asfalt en keert terug in de GP-paddock! Racen met elektrische motoren krijgt over het algemeen, op zijn zachts gezegd, nog weinig lovende reacties. Rijdende dildo’s, keukenmachines en elektrische tandenborstels zijn synoniemen van de milde soort. Maar is dat terecht? We vroegen het Jasper Iwema na zijn eerste MotoE-test in Jerez. 1. Extreem direct ‘Het was eerst best wel wennen met een motor van 260 kilo, maar na een aantal sessies is het gewicht al minder snel een probleem’, begint Jasper. Het is ook niet zo raar, want vijf Jaspers wegen net zo veel als één MotoE motor. ‘Het was met de proefstarts ook even spannend, omdat ik niet met beide benen aan de grond kan komen. Dus ik moest zorgen dat ik de motor rechtop hield, anders hou ik er weinig aan. Gelukkig ging dat goed.’ De MotoE-racer gaat van 0 naar 100 km/u binnen 2,6 seconde en dat is bijvoorbeeld een halve seconde sneller dan een Moto2 of Moto3 motor. ‘Ja dat klopt, wat vooral opvalt is dat de motor zeer direct reageert op datgene wat je met je rechterpols doet. Wanneer je gas geeft, wordt het direct vertaald naar je achterwiel. Dat weet je vooraf met een elektronische motor, maar in de praktijk is het wel gaaf. Het bracht ook wel wat herinneringen aan mijn tweetaktperiode. We hoeven niet te schakelen, dus het accelereren gaat zeer lineair. We hebben ook geen traction control, dus wat je doet is wat je krijgt.’ Racen met elektrische motorfietsen is niet compleet nieuw voor Iwema. In 2011 nam hij deel aan e-bike wedstrijd tijdens de Gamma Racing Day. Na een strijd om de winst, zorgde een lege batterij (van de motor) ervoor dat Iwema slechts als derde finishte. Foto Henk Teerink 2. Fluitende motor Wanneer de MotoE in de baan komt, is dat voor het publiek bij gebrek aan geluid nauwelijks te merken. Dat zou ook gevaarlijke situaties in de pits op kunnen leveren, maar daar hebben ze iets op gevonden. Jasper: ‘Wanneer je de pitlimiter aan zet, dan gaat er soort toeter af op je motor waardoor de mensen horen dat een rijder er aan komt. Ik moest daar eerst wel even om lachen toen we met een groepje achter elkaar de pits in reden: toet, toet, toet.’ Op de baan hoor je met een MotoE ook compleet andere dingen. Jasper vervolgt: ‘Het is nu meer een fluitende fiets. Je hoort dan nu ook heel andere aspecten zoals de ketting en wanneer je de achterrem gebruikt hoor je de motor glijden, maar je hoort ook je kneesliders. Je hoort nog net niet de vliegen. Het geeft wel een andere beleving aan het racen.’ Jasper Iwema: IJsspeedwayheld in coronatijd 3. Veel remopties Jasper is de laatste jaren op het ijs aan het racen, waar ze helemaal geen remmen gebruiken. Dat is een groot contrast met zijn MotoE-motor. ‘Er zitten wel vijf verschillende remmen op deze motor. Je hebt de rechter voorrem en de voetrem die de achterrem bediend. Die zijn standaard. Daarnaast is er een elektronisch geregelde motorrem, die je kan afstellen in de mapping. Daarnaast zit er nog een knop op je dashboard, die je kan indrukken voor extra motorrem. Ik moest sowieso wel even glimlachen toen ik alle knoppen op het stuur zag, maar dat is de andere GP-klassen tegenwoordig niet anders. Dat was zes jaar geleden in mijn Grand Prix-tijd nog niet het geval. Het is net een Playstation-controller met al die mogelijkheden. Aangezien we geen koppelingshendel hebben, zit er aan de linkerkant nog een remhendel waarmee je ook de achterrem kan bedienen. Dat was mij een beetje teveel van het goede, dus die heb ik voor de test verwijderd. Mogelijk had ik die aangezien voor een koppelingshendel met alle gevolgen van dien.’ Jasper gaat de spikes met de slikes combineren. 4. Een echte racer ‘Je hebt echt het gevoel dat je op een racemotor zit, maar dan zonder geluid. Voor de rest maak je je bij deze motor druk om dezelfde dingen zoals rijlijnen, gaspositie, remmen, vering en de banden. Ook was ik verbaasd over de hoeveelheid grip dat deze motor biedt. Dat ligt voornamelijk aan de banden van Michelin. Maar de manier waarop je deze motor kan inremmen en de stabiliteit aan de voorkant in de bocht is indrukwekkend. De Öhlins-vering is speciaal gemaakt voor deze klasse, omdat de motoren zwaarder zijn dan gebruikelijk. Alle motoren zijn identiek aan elkaar, dus de coureur maakt het verschil. Ik heb genoten van mijn eerste tests in de MotoE en heb veel geleerd van mijn behulpzame teamgenoot Jordi Torres. Ik moet mijzelf nog even de tijd geven. Zes jaar zonder races! Ik heb er vertrouwen in dat we tijdens het seizoen goed mee kunnen strijden in dit sterke veld!’ Jasper Iwema ook in actie tijdens TT Assen De MotoE-kalender 2021 bestaat uit zeven races tijdens zes Grand Prix-evenementen. Er wordt gereden op Jerez, Le Mans, Catalunya, Red Bull Ring, Misano (2 races) én Assen! Van Siberië naar Jerez Toen Jasper met zijn bus onderweg was naar het WK Ijsspeedway in Togliatti (3750km van zijn woonplaats Hooghalen) kreeg hij telefoon van Pons Racing met de vraag of hij interesse had in een MotoE avontuur. Twee jaar eerder was er ook al eens contact geweest, maar toen waren de zitjes al bezet. Pons Racing 40 had, als wereldkampioen van 2020, door het terugtrekken van het MarcVDS team een extra startplek gekregen. Kort na het WK ijsracen werd op weg naar huis alles rondgemaakt en zo word de Nederlander de teamgenoot van regerend kampioen Jordi Torres. Een week na thuiskomst trapte Jasper zijn bus weer aan voor een rit naar Jerez (2500km) voor zijn eerst MotoE test. “Een klein ritje”, aldus de ervaren chauffeur zelf.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?