maandag 9 december 2024

MotoGP Aragón: Enea Bastianini wint met verschil van 0,042 seconde

Spektakel tijdens de GP van Aragón! In de eerste plaats door de weer teruggekeerde Marc Márquez, die buiten zijn bedoeling niet alleen WK-leider Fabio Quartararo (Yamaha) en Honda-merkgenoot Takaaki Nakagami maar ook zichzelf al in de eerste ronde uitschakelde. En hoewel Pecco Bagnaia in de laatste ronde dit keer wel een direct duel van Ducati-merkgenoot Enea Bastianini verloor (met een verschil van slechts 0,042 seconde!) is de wereldtitelstrijd weer helemaal open. Ook al omdat tevens de nummer drie, Aleix Espargaró (Aprilia), weer aansluiting heeft verkregen.

Fotografie: MotoGP.com, 2Snap, Teams en Keulemans

Maar liefst elf van de 24 MotoGP-coureurs die aan het WK-seizoen 2022 begonnen, krijgen volgend jaar een andere werkgever. Van de 22 vast gecontracteerde rijders voor 2023 werd in Aragón als laatste de huidige leider in het Moto2-kampioenschap, Red Bull KTM Ajo-coureur Augusto Fernandez, als tweede rijder van het Tech3 GasGas-team bevestigd. Naar verhouding wisselen niet alleen veel coureurs van merk en/of team, dat geldt ook voor een aantal gerenommeerde technici. Met name KTM is op versterking uit en richt zich daarbij vooral op Ducati-techneuten. Nadat eerder al Fabiano Sterlacchini, één van de rechterhanden van Ducati-techniekbaas Gigi Dall’Igna, naar het Oostenrijkse merk verhuisde, deed ook Pramac Ducati-teammanager Francesco Guidotti dat. Voor 2023 stapt niet alleen Jack Miller over van Ducati naar Red Bull KTM, maar ook zijn chef-technicus en jarenlange Ducati-werknemer Christian Pupulin. Een misschien nog wel grotere aderlating voor het Italiaanse merk is het vertrek van Alberto Giribuola. In de veertien jaar dat hij voor Ducati werkte, was hij eerst de chef-technicus van Andrea Dovizioso en leidt hij nu Enea Bastianini naar grote successen. In het conflict dat Dovizioso met Dall’Igna kreeg, wat eind 2020 leidde tot het vertrek van de coureur, koos Giribuola de kant van Dovizioso. Daarom is een terugkeer van Giribuola aan de zijde van Bastianini naar het Ducati-fabrieksteam niet mogelijk en wordt hij technisch-coördinator bij KTM. Bastianini krijgt voor 2023 binnen Ducati de huidige chef-technicus van Johan Zarco, Marco Rigamonti, aan zijn zijde. Bij KTM, in dit geval beter gezegd GasGas, wordt Paul Trevathan (die nu werkzaam is voor Miguel Oliveira) herenigd met Pol Espargaró. Ook heeft het ambitieuze Oostenrijke merk via hoofdsponsor Red Bull contacten gelegd met het Red Bull Formule 1-team voor hulp bij de ontwikkeling van de aerodynamica van de RC16.

Door het stoppen van Suzuki is hier een aantal gewilde technici vrij gekomen. Zo verhuist de huidige chef-technicus van Alex Rins, José Manuel Cazeau, voor volgend seizoen naar Aprilia om daar samen te gaan werken met Maverick Viñales. Dat deed het duo ook al in 2015 en 2016 bij Suzuki. Opvallend is verder dat nadat Yamaha al de hulp van de Italiaanse motorenspecialist Luca Marmorini had ingeroepen (tijdens de Misano-test bleek al met succes, want de 2023 M1-krachtbron heeft duidelijk aan snelheid gewonnen), Honda een beroep heeft gedaan op de Duitse frameconstructeur Kalex voor de bouw van een aluminium achtervork voor haar RC213V. Zaken die Honda tot nu toe allemaal in eigen huis ontwierp en produceerde. Ook die samenwerking leverde direct een positief resultaat op, want tijdens zijn wedstrijd-comeback maakte Marc Márquez er in Aragón al gebruik van.

Spectaculaire rentree

Over Marc Márquez gesproken…. Na een succesvolle test in MIsano besloot de achtvoudig wereldkampioen om op zijn geliefde thuiscircuit van Aragón zijn rentree te maken. En hoe! Natuurlijk begon die zonder enige vorm van angst. Dat bleek al snel, want na twee spectaculaire ‘Márquez-safes’ volgde er (natuurlijk) een geweldige schuiver. In tegenstelling tot zijn Honda bleef de rijder, die vooraf aangaf niet op een podiumplaats te rekenen, hierbij ongedeerd. Uiteindelijk wist Márquez niet tot Q2 door te dringen. Maar een dertiende startplaats zou ook geen probleem vormen om naar voren te komen. Want in de wedstrijd lag hij in de tweede bocht voor Fabio Quartararo al op de zesde plaats. Maar toen ging het fout. Door een ‘momentje’ van de voormalig wereldkampioen reed de regerend wereldkampioen met zijn Yamaha achter tegen diens Honda. Met als gevolg dat niet alleen Quartararo van zijn M1 vloog, maar dat er ook een deel van een vleugel van zijn machine in de achtervork van de Honda kwam vast te zitten. Dit leidde er toe dat Márquez zijn Honda niet meer zo kon besturen als hij wel dacht en zou willen. Met als gevolg dat ook en ongewild zijn merkgenoot Takaaki Nakagami onderuitging. Wonder boven wonder liepen beide coureurs in verhouding geen ernstige verwondingen op. In beide gevallen was er sprake van een raceongeluk. Wel had Quartararo de pech dat hij, terwijl hij door een baancommissaris op een scooter naar het rennerskwartier werd gebracht, nogmaals onderuit ging. Op dat moment had Marc Márquez zijn beschadigde machine al in de pit geparkeerd en kwam er zo een einde aan een spectaculaire rentree. Rest de vraag: wat was er gebeurd als hij niet met Quartararo in aanraking was gekomen?

Enia Bastianini en Alberto Giribuola wonnen samen in Aragón, maar werken volgend jaar niet meer samen.

Het vuur aan de schenen

Door de snelle uitschakeling van Fabio Quartararo veranderde Motorland Aragón helemaal in Ducati-land Aragón. Hoewel Brad Binder, die na een geweldige start en door een chaotische eerste ronde met zijn KTM, zelfs even tweede lag, waren het zoals verwacht toch de Ducati-rijders die het heft in handen namen. Dat gold met name voor het fabrieksduo Pecco Bagnaia en Jack Miller. Terwijl de Australiër ook nu weer snel terugviel, was het juist Enea Bastianini die naar voren kwam. Hij kon Bagnaia wel het vuur aan de schenen leggen. Sterker nog, met nog vijftien ronden voor de boeg passeerde de Gresini-coureur zijn toekomstige teammaat. Maar die sloeg onmiddellijk terug nadat Bastianini een foutje had gemaakt. Voor laatstgenoemde Italiaan stond er in de eerste plaats een overwinning op het spel. Voor Bagnaia was dat iets meer. Niet alleen een zege, maar door het uitvallen van Quartararo ook 25 of in het slechtste geval 20 heel belangrijke WK-punten.

Zeker na wat er in Misano was gebeurd, was iedereen ervan overtuigd dat de aanval van Bastianini op zijn merkgenoot zou komen. Dat gebeurde ook. En wel in de laatste ronde en op een plaats waar niet veel mensen die hadden verwacht. Ook Bagnaia niet. Het was een inhaalactie om door een ringetje te halen. En hoewel het dit keer Bagnaia was, die er alles aan deed om tijdens de sprint naar de finish toch als eerste de streep te passeren, was nu hij het die slechts 0,042 seconde te kort kwam. Zo eindigde een prachtig Ducati-gevecht met Enea Bastianini als terechte winnaar. Ruim zes seconden later besliste Aleix Espargaró (Aprilia) – ook in de laatste ronde – een prachtig gevecht met de sterk rijdende Brad Binder(KTM) in zijn voordeel.

Door deze uitslag is de titelstrijd weer helemaal open en spannend. Want met nog vijf races voor de boeg staat Quartararo nog maar tien punten voor op Bagnaia en zeventien op Espargaró. Terwijl Maverick Viñales dit keer een off weekend had, de Aprilia-coureur werd slechts dertiende, had Suzuki de pech dat Alex Rins het slachtoffer werd van de chaos in de eerste ronde. De Spanjaard werd slechts negende. Bovendien besloot Joan Mir zich voor de kwalificaties terug te trekken, omdat hij toch nog te veel last had van zijn in Oostenrijk opgelopen enkelblessure. Al met al werd Alex Márquez als dertiende de best geklasseerde Honda-coureur en werd de herintredende Cal Crutchlow dat met een veertiende plek voor Yamaha.

En nu maar hopen dat de weergoden niet gaan zorgen voor de afgelasting van de volgende grand prix in Japan.

Even later ging het fout tussen Marc Márquez (93) en Fabio Quartararo (20).

De resultaten

MotoGP Aragón

1. Enea Bastianini (I), Ducati; 41.35,462;
2. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +0,042;
3. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +6,139; ;
4. Brad Binder (ZAF), KTM, +6,379;
5. Jack Miller (AUS), Ducati, +6,964;
6. Jorge Martin (E), Ducati, +12,030;
7. Luca Marini (I), Ducati, +12,474;
8. Johann Zarco (F), Ducati, +12,655;
9. Alex Rins (E), Suzuki, +12,702;
10. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +16,150;
11. Miguel Oliveira (POR), KTM, +17,071;
12. Alex Marquez (E), Honda, +18,463;
13. Maverick Viñales (E), Aprilia, +18,730;
14. Cal Crutchlow (GB), Yamaha, +20,090;
15. Pol Espargaró (E), Honda, +27,588.

  • 23 RONDEN = 116,771 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 168,4 km/u.
  • Snelste ronde (4e): Marini, 1.47,795 = 169,5 km/u. (record)

WK-stand (Na 15 van 20 races)

1. Quartararo, 211 punten;
2. Bagnaia, 201;
3. A. Espargaró, 194;
4. Bastianini, 163;
5. Miller, 134;
6. Zarco, 133;
7. B. Binder, 128;
8. Rins, 108;
9. Martin, 104;
10. Viñales, 104.

MotoGP Aragón in cijfers

2017

Valencia is de laatste keer dat er een andere Honda-coureur buiten Marc Márquez een grand prix wist te winnen. Dat was Dani Pedrosa.

14

Maal achterelkaar heeft er nu geen Honda-coureur op het podium gestaan.

8,960

seconden deed Enea Bastianini dit jaar korter over de 23 ronden durende race in Aragón met de Ducati GP21 dan Pecco Bagnaia verleden jaar.

5

races voor het einde van dit seizoen en Ducati mag zich reeds opnieuw wereldkampioen bij de constructeurs noemen.

Voorspelling sportredacteur Marien

De uitslag van een MotoGP-race voorspellen is altijd al een serieus kansloze bezigheid, maar door supertyfoon Nanmadol is het voor de Japanse GP helemaal ingewikkeld. Eerst maar eens zien dat er gereden wordt op

Motegi… Al ben ik daar op dit moment totaal niet mee bezig, want door deze supertyfoon moeten ruim vier miljoen Japanners evacueren. Op de schaal van belangrijkheid staat een MotoGP dan vrij achteraan.

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen