MotoGP Catalonië: Quartararo terug aan de top

Na winst in de eerste twee races van dit seizoen, verliepen de volgende vijf (!) bepaald niet naar wens voor Fabio Quartararo. Maar op het circuit van Catalonië sloeg de jonge Fransman terug. Hij won en heroverde ook de leiding in de titelstrijd op Andrea Dovizioso, die in deze race buiten zijn schuld ten val kwam. In eerste instantie was het Marc Márquez die voorafgaand aan de Grand Prix de nodige aandacht voor zich opeiste. De sinds Jerez uitgeschakelde wereldkampioen bracht niet alleen een bezoek aan het Repsol Honda-team, maar nam natuurlijk ook even plaats in het zitje van zijn ...
Na winst in de eerste twee races van dit seizoen, verliepen de volgende vijf (!) bepaald niet naar wens voor Fabio Quartararo. Maar op het circuit van Catalonië sloeg de jonge Fransman terug. Hij won en heroverde ook de leiding in de titelstrijd op Andrea Dovizioso, die in deze race buiten zijn schuld ten val kwam. In eerste instantie was het Marc Márquez die voorafgaand aan de Grand Prix de nodige aandacht voor zich opeiste. De sinds Jerez uitgeschakelde wereldkampioen bracht niet alleen een bezoek aan het Repsol Honda-team, maar nam natuurlijk ook even plaats in het zitje van zijn door hem zo gemiste Honda RC212V. Márquez verklaarde dat het met het herstel de goede kant opgaat. Wanneer hij zijn rentree gaat maken, wilde de Spanjaard nog niet zeggen. Maar de verwachting is dat dit tijdens zijn thuisrace op het circuit van Aragón gaat gebeuren. Een ding is zeker: haast heeft Márquez niet. De titel is weg en hij wil nu eerst volledig herstellen. Een Yamaha-trein met Quartararo, Morbidelli en Rossi. Vervolgens was het die andere grote kampioen, Valentino Rossi, die eindelijk officieel bevestigde dat hij minimaal nog een seizoen aan zijn toch al indrukwekkende carrière aanplakt door een éénjarig contract te tekenen met Petronas Yamaha SRT. Toen dit alles achter de rug was, volgde de volgende primeur (maar dan op het asfalt) in dit tot nu onvoorspelbare MotoGP-seizoen. Het was namelijk Franco Morbidelli, die voor het eerst in de belangrijkste wegraceklasse van poleposition mocht vertrekken. Fabio Quartararo en Valentino Rossi zorgden ervoor, dat er alleen maar Yamaha-coureurs op de eerste startrij stonden. IJzersterk In eerste instantie waren de drie coureurs ook 1, 2 en 3 in de race. Maar daar kwam verandering in toen Morbidelli onder druk van de aandringende Quartararo fouten ging maken en terugviel naar een uiteindelijk vierde plaats. Vervolgens was het Rossi die aan het wiel van de leidende 21-jarige Fransman probeerde te blijven. Maar dit keer was het de twintig jaar oudere routinier die een inschattingsfout maakte en onderuit schoof. Zo verspeelde VR46 niet alleen zijn mogelijk 116e GP-zege maar zeker ook zijn 200e MotoGP-podium. Gelukkig heeft hij nu de (extra) kans om dat eventueel in 2021 te realiseren. Of eerder… Na een serie van vijf voor hem dramatisch verlopen GP’s toonde Fabio Quartararo veerkracht. Dit keer bezweek hij niet onder de druk. Bovendien wist ‘El Diablo’ de slijtage van zijn banden perfect te managen. Zo won hij niet alleen voor de derde keer dit seizoen, hij heroverde ook de leiding in de titelstrijd op Andrea Dovizioso. En daar was Quartararo terecht heel blij mee. Ook nu weer was het Joan Mir, die in de tweede helft van de race sterk naar voren kwam. Dat gold ook voor Alex Rins. Zo draaide het er op uit, dat er na dertien jaar weer eens twee Suzuki-coureurs op het podium stonden. En dan te bedenken dat zij pas als achtste en dertiende aan deze race waren begonnen. Mir heeft dan nog nooit een MotoGP-race weten te winnen, de 23-jarige Spanjaard deed met zijn tweede plaats heel goede zaken in de titelstrijd. Daarin staat hij nu tweede met 100 punten. En dat zijn er slechts acht minder dan Quartararo. Grote verliezers Buiten de gevallen Rossi waren er nog meer grote verliezers in Barcelona. De grootste was Andrea Dovizioso. Opnieuw wist hij de afstelling van zijn Ducati in combinatie met de nieuwste Michelin-banden niet goed genoeg voor elkaar te krijgen. Dat resulteerde in slechts de zeventiende startplaats. Een dergelijke positie zorgt na de start voor een hoger risico in de eerste bocht. In dit geval vond er een ‘Ducati domino’ plaats. Danilo Petrucci maakte een onverwachte beweging. Daarvan schrok Johann Zarco die daarop zijn machine onderuit remde. Met als gevolg dat Andrea Dovizioso geen kant op kon. Zo eindigde de Italiaan in de grindbak en niet in de punten. Een andere grote verliezer was Maverick Viñales. De winnaar van de tweede race op Misano had een zeer slechte start. Vervolgens kwam hij met zijn langzamere Yamaha klem te zitten in de tweede helft van het startveld. Hoewel hij alleen tegen het einde van de race snelle rondetijden wist te realiseren, zat er voor de Spanjaard dit keer niet meer in dan een teleurstellende negende plaats. KTM mocht zich ook een verliezer noemen, want voor het eerst dit seizoen wist geen enkele rijder van het Oostenrijkse merk zich bij de eerste tien te klasseren. Pol Espargaró en Miguel Oliveira kwamen beiden (weer eens) ten val. Brad Binder werd elfde. Al met al komt Fabio Quartararo als leider in de tussenstand van de titelstrijd naar zijn thuis-GP in Le Mans. Op het Franse circuit zullen naar verwachting de banden een nog grotere rol gaan spelen, want de temperaturen zullen er in dit deel van het jaar erg laag zijn. Het maakt het toch al zo onvoorspelbare GP-seizoen er ongetwijfeld nog interessanter op. Fabio Quartararo: weer winnaar en WK-leider. Moto2 Marini vergroot voorsprong Met een degelijke overwinning op het circuit van Barcelona-Cataluny, zijn derde zege in 2020, vergrootte Luca Marini zijn voorsprong in de tussenstand van het Moto2-wereldkampioenschap tot 20 punten. Terwijl ‘De halfbroer van’ in de slotfase van de negende confrontatie in dit seizoen Sam Lowes definitief naar de tweede plaats verwees, kwamen Marini’s belangrijkste belagers in de titelstrijd, Enea Bastianini en Marco Bezzecchi, niet verder dan de zesde en zevende plaats. Als derde bezorgde Fabio Di Giannantonio niet alleen zichzelf, maar ook constructeur Speed Up de eerste podiumplaats van het jaar. Marini heeft nu 150 punten achter zijn naam staan. Bastianini heeft er 130 en Bezzecchi 114. Moto3 Eerste GP-zege Binder Het heeft even geduurd, om precies te zijn 93 starts, maar Darren Binder heeft zijn eerste GP-zege binnen. Daarmee heeft de 22-jarige Zuidafrikaan de eerste stap gezet om in de voetsporen te treden van zijn zeer succesvolle, drie jaar oudere broer Brad. Die werd in 2016 niet alleen Moto3-wereldkampioen, hij mag zich ook Moto2 en MotoGP-racewinnaar noemen. In Barcelona had Albert Arenas de pech, dat hij door toedoen van een vallende John McPhee geen punten wist te scoren. Maar de Spaanse koploper in de titelstrijd had het geluk dat zijn grootste concurrent Ai Ogura in deze race slechts elfde werd. De Japanner staat in de tussenstand nu weliswaar eerste met 122 punten, maar Arenas volgt op drie slechts punten. GP in cijfers 29 achtereenvolgende jaren is er nu een Grand Prix op het Circuit de Barcelona-Catalunya verreden. 350 GP-starts in de koningsklasse voor Valentino Rossi. 273 GP-starts in totaal voor Aleix Espargaró. Hij wist er echter nog nooit eentje als winnaar af te sluiten. 89 punten voor Joan Mir in de laatste vijf GP’s. Dat is verreweg het meeste van alle MotoGP-coureurs. Quotes ‘Als zoiets gebeurt, dan is dat frustrerend omdat je er niets tegen kunt doen.’De reactie van Andrea Dovizioso nadat hij buiten zijn schuld onderuit was gegaan.‘Ik had hier kunnen winnen.’Valentino Rossi, nadat hij op de tweede plaats liggend ten val was gekomen.‘Als we om de overwinning willen knokken, moeten we ons beter kwalificeren.’Joan Mir, die opnieuw op de tweede plaats bleef steken.‘Mijn achterband was compleet aan gort. Ik heb alles perfect berekend.’Fabio Quartararo na een voor hem heel belangrijke zege.‘Als ik alleen rijd, dan zijn de rondetijden goed.’Een andermaal zeer wisselend presterende Maverick Viñales (negende). MotoGP Tussenstand Na 8 van 14 races PlaatsCoureur, merkPunten1Fabio Quartararo, Yamaha1082Joan Mir, Suzuki1003Maverick Viñales, Yamaha904Andrea Dovizioso, Ducati845Franco Morbidelli, Yamaha776Jack Miller, Ducati757Takaaki Nakagami, Honda728Alex Rins, Suzuki609Miguel Oliveira, KTM5910Brad Binder, KTM58

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?