vrijdag 3 februari 2023

Komt Aprilia weer met een Mana… op drie wielen?

Volgens sommige patenten die op het net zijn verschenen, lijkt het erop dat Aprilia aan een driewielige motorfiets werkt. Op basis van de specificaties van de ongelukkige Mana 850 erft de fiets alle knowhow van de MP3. Zullen we de contraptie al in 2021 zien?

Dat drie wielen ‘één van de toekomstscenario’s’ zijn – naast elektrische motoren – lijkt een zekerheid. Om het succes van driewielige motorscooters kun je niet heen, je hoeft alleen maar een de grote steden te bezoeken en je ziet ze: MP3, Tricity en in mindere mate Quadro en Metropolis. De komst van de Niken heeft dus de horizon van motorrijders verder verbreed door een motor voor te stellen met de veiligheid van een dubbel voorwiel, zonder het plezier van het rijden en de mogelijkheid om sneller en over lange afstanden te rijden op te geven. Aprilia lijkt ook dit scenario te willen volgen, tenminste te oordelen naar de octrooien die enkele dagen geleden op het net verschenen.

De tekeningen tonen in feite een driewieler aan gemaakt op basis van de Mana 850. Dat was een motorfiets met een automatische versnellingsbak, maar die qua looks minder uit de verf kwam. En misschien was-ie als een motor ‘zonder koppeling’ iets te vroeg in de tijd. Succes had de Mana niet. De tekeningen laten duidelijk zien hoe de architectuur van de voorwielophanging deel uitmaakt van alle kennis die Piaggio heeft verkregen dankzij de MP3. De automatische versnellingsbak van de Mana zou in dit alles de kers op de taart van het project kunnen zijn. Het gebruiksgemak van de automatische versnellingsbak gecombineerd met de veiligheid van een driewieler. Dat zou automobilisten toch over de streep moeten trekken…?

2010 Aprilia Mana 850

Kortom, afgaande op de tekeningen lijkt het erop dat de Aprilia-tekeningen meer zijn dan een idee. Het is een volwassen project dat bijna de eindstreep heeft gehaald. Mogelijk zien we de driewielige Mana al in 2021 of anders in 2022.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen