vrijdag 19 juli 2024

MotoGP Frankrijk: Enea Bastianini verschalkt fabrieks-Ducati’s

Het Ducati-fabrieksduo Pecco Bagnaia en Jack Miller had tijdens de GP van Frankrijk tot halverwege de race het heft in handen. Maar toen kwam Enea Bastianini op een 2021-Desmosedici. Eerst pakte hij Miller en vervolgens bezweek Bagnaia onder de druk van zijn landgenoot en ging onderuit. Zo won de Gresini-coureur voor de derde keer in dit seizoen. Ruim 100.000 Fransen zagen dat hun landgenoten Fabio Quartararo en Johann Zarco zich achter Aleix Espargaró (weer derde) tevreden moesten stellen met de plaatsen vier en vijf.

Fotografie: MotoGP.com en teams

Als een donderslag bij heldere hemel kwam ’s maandags na de GP van Spanje tijdens het testen in Jerez het nieuws naar buiten dat Suzuki na dit seizoen een punt achter haar MotoGP-activiteiten zet. Dat gebeurde op het moment dat Alex Rins (vierde in het tussenklassement) en Joan Mir (zesde) volop in de strijd zijn voor de belangrijkste titel in het WK-wegracen. Bovendien voerde Team Suzuki Ecstar na zes GP’s de titelstrijd bij de teams aan. Het onverwachte stoppen kon dus niet aan de sportieve successen liggen. Het duurde vervolgens negen dagen, voordat de Suzuki Motor Corporation met een officiële verklaring kwam. Als reden voor het onverwachte stoppen werd opgegeven dat Suzuki door de huidige economische situatie en de ontwikkelingen in de automotive-sector genoodzaakt is om haar budgetten te herzien en die in de komende jaren anders moet gaan gebruiken.

MotoGP Portugal en Spanje: Fabio Quartararo en Pecco Bagnaia ieder een keer foutloos

Dit kan gebeuren. Maar het blijft vreemd dat Suzuki een half jaar geleden het MotoGP-contract met Dorna met vijf jaar verlengde. Bovendien werd in februari Livio Suppo als nieuwe teammanager aangesteld en bevonden de onderhandelingen met Joan Mir en Alex Rins over de verlenging van hun contracten zich in de eindfase. Ook het feit dat de leiding van de Suzuki Motor Corporation pas negen dagen na de eerste berichten over het vertrek uit de MotoGP met een officiële verklaring kwam, getuigt bepaald niet van enig gevoel voor public relations. Het wekte ook allerlei gissingen in de hand over de redenen van het totaal onverwachte bericht, dat via diverse teamleden als eerste naar buiten kwam. Zo werd er op internet gesuggereerd dat de reden een dieselschandaal zou zijn. Een bericht dat vervolgens weer klakkeloos werd overgenomen door andere sites, maar dus niet waar bleek te zijn.

Enea Bastianini kon alweer voor de derde keer in dit seizoen juichen met de mooiste trofee!

Onprofessionele wijze

Overigens is het niet de eerste keer dat Suzuki op enigszins vreemde, beter gezegd onprofessionele, wijze uit de MotoGP stapt. Na vanaf het begin in deze toen nieuwe koningsklasse met enkel viertaktmotoren – dat was in 2002 – te hebben deelgenomen, wilde het Japanse merk, dat in 1960 haar GP-debuut maakte, ondanks contractuele verplichtingen eind 2010 met de MotoGP stoppen. Toen werd met rechtenhouder Dorna een compromis bereikt. Met als uitkomst dat Suzuki in 2011 met slechts één coureur, Alvaro Bautista, aan de Grands Prix deelnam. Om vervolgens voor drie seizoenen helemaal van het GP-toneel te verdwijnen. De reden toen was dat Suzuki zoveel mogelijk liquide middelen nodig had om 19,9 procent van haar aandelen terug te kopen van het Volkswagen-concern. De Japanners deden dit, omdat ze niet tevreden waren met het samenwerkingsverband dat ze nog geen twee jaar eerder met de Duitsers hadden afgesloten.

Moto2 Frankrijk: Augusto Fernandez wint na val Acosta

In 2015 keerde Suzuki terug in de MotoGP. Het deed dat met een compleet nieuw ontwikkelde viercilinder-in-lijnmotor, die als typeaanduiding GSX-RR kreeg. Met deze machine veroverde Joan Mir in 2020 de MotoGP-wereldtitel. Net als iedereen, met de leden van het Suzuki-team voorop, was ook Dorna-baas Carmelo Ezpeleta compleet verrast door het opnieuw stoppen van Suzuki. De Spanjaard liet weten dat hij na de Franse Grand Prix naar Japan zou gaan om tekst en uitleg van de Suzuki-directie te krijgen. Bovendien zal er ongetwijfeld worden gesproken over de afhandeling van de door Suzuki veroorzaakte contractbreuk. De verwachting is dat Dorna een aanzienlijke schadevergoeding zal eisen. Daarna gaat de GP-rechtenhouder kijken of er voor 2023 een vervangende fabrikant of team komt. Of dat men met 22 coureurs doorgaat. In ieder geval is de door Ezpeleta nagestreefde startveldsamenstelling van zes fabrikanten met ieder een satellietteam voor langere tijd van de baan.

Wel en geen straf

Dan was er nog een ander punt. Na zijn zege in Jerez bleek dat Pecco Bagnaia met een te lage bandenspanning had gereden. Michelin schrijft uit veiligheidsoverweging minimaal een druk van 1,9 bar voor de voorband en 1,7 voor de achterband voor. Het vergrijp liep met een sisser af, omdat bleek dat dit seizoen al veel meer coureurs met een te lage spanning hadden gereden. En omdat er nog geen universele sensor wordt toegepast die de spanning meet, wordt dit oogluikend toegestaan. Volgend jaar komt er wel één model sensor en zullen er na het rijden met een te lage spanning straffen volgen.

Tijdens de Grote Prijs van Frankrijk werd er wel een straf uitgedeeld. Maar dan wegens het hinderen van een tegenstander. Die straf ging notabene naar één van de twee lokale helden. In dit geval Johann Zarco. Die hinderde in Q2 Pol Espargaró. De Fransman deed dat niet expres. Het volg was wel, dat hij niet van de zesde, maar pas van de negende startplaats aan zijn thuisrace mocht beginnen. Landgenoot Fabio Quartararo deed dat achter het Ducati-duo Pecco Bagnaia/Jack Miller en Aleix Espargaró (andermaal op de eerste startrij) als vierde. In een bomvol Le Mans werd veel van de twee Franse favorieten verwacht. Maar helaas konden ze aan die verwachtingen niet voldoen. Net als in Jerez zou de start van Quartararo heel belangrijk zijn om het duel met de Ducati’s aan te kunnen gaan. Juist nu verliep de start voor de regerend wereldkampioen desastreus, want hij viel terug naar de achtste plaats. Daarmee was de Yamaha-coureur direct al kansloos voor de zege. Uiteindelijk werd de Fransman nog vierde. In zekere zin was Zarco hetzelfde lot beschoren. Want als je tegenwoordig van de negende startplaats moet vertrekken, zijn je kansen op een eventuele zege door de kleine onderlinge verschillen nagenoeg nul. Ook de Franse Ducati-coureur deed er alles aan om naar voren te komen. Maar meer dan een vijfde plaats zat er voor hem niet in. Wel smaakte Zarco het genoegen om Marc Márquez te passeren en achter zich te houden. De zesvoudig MotoGP-wereldkampioen gaf ruiterlijk toe dat er op dit moment met de Honda niet meer inzit.

Bagnaia als favoriet

Na in de kwalificatie een nieuw absoluut snelste ronde op het Bugatti-circuit te hebben gerealiseerd, iets wat hij ook al in Jerez deed, ging Pecco Bagnaia in deze race opnieuw als favoriet van start. Voor het Ducati-fabrieksteam verliep de race aanvankelijk naar wens. Ook al omdat Bagnaia al snel de eerste plaats wist over te nemen van teamgenoot Jack Miller, die een betere start had. Maar tegen de verwachtingen in, wist de Italiaan niet weg te lopen van de Australiër. Nog was er geen vuiltje aan de lucht voor het rode Ducati-duo. Dat kwam er wel, toen Enea Bastianini gestaag naar voren kwam. Het feit dat deze Italiaan in de trainingen maar liefst drie keer ten val was gekomen en ook nog werd geconfronteerd met een kapot blok bij zijn Ducati had geen invloed op zijn presteren.

Nadat Miller voor de bijl was gegaan, passeerde de Gresini-coureur zeven ronden voor het einde ook Bagnaia. Er ontspon zich een heftig duel tussen beide Italiaanse Ducati-rijders. Met als uitkomst dat de fabrieksrijder onderuit ging en de bestuurder van de machine van verleden jaar zijn derde zege in dit seizoen boekte. Heel knap! Knap was ook weer de derde plaats van Aleix Espargaró, die daarvoor Fabio Quartararo achter zich wist te houden. Niet alleen van het Tech3 KTM-team gingen beide rijders, Remy Gardner en Raul Fernandez, onderuit. Dat gold met Rins en Mir ook voor het toch al zo geplaagde Suzuki-team. Miguel Oliveira (KTM) en Jorge Martin (Ducati) gingen eveneens in de fout. Voor de laatste was dat de vijfde keer in zeven races. Quartararo moet als WK-koploper nu in Mugello gaan proberen de Ducati-armada achter zich te houden. Dat is iets wat heel moeilijk lijkt te gaan worden.

De resultaten

MotoGP Frankrijk

1. Enea Bastianini (I), Ducati, 41.34,613;
2. Jack Miller (AUS), Ducati, +2,718;
3. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +4.182;
4. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +4,288;
5. Johann Zarco (F), Ducati, +11,139;
6. Marc Márquez (E), Honda, +15,155;
7. Takaaki Nakagami (J), Honda, +16,680;
8. Brad Binder (ZAF), KTM, +18,459;
9. Luca Marini (I), Ducati, +20,541;
10. Maverick Viñales (E), Aprilia, +21,486;
11. Pol Espargaró (E), Honda, +22,707;
12. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +23,408;
13. Fabio Giannantonio (I), Ducati, +26,432;
14. Alex Márquez (E), Honda, +28,710;
15. Franco Morbidelli (I), Yamaha, +29,433.

  • 27 ronden = 110,575 KM
  • Racegemiddelde winnaar: 163,0 km/u
  • Snelste ronde (4e): Pecco Bagnaia (I), Ducati, 1.31,778 = 164,1 km/u (record)

WK-stand (Na 7 van 21 races)

1. Quartararo, 102 punten;
2. A. Espargaró, 98;
3. Bastianini, 94;
4. Rins, 69;
5. Miller, 62;
6. Zarco, 62;
7. Bagnaia, 56;
8. B. Binder, 56;
9. Mir, 56;
10. M. Márquez, 54.

MotoGP Frankrijk in cijfers

46

het startnummer dat door Valentino Rossi wereldberoemd is geworden, wordt teruggetrokken uit de koningsklasse. Eerder gebeurde dat met de nummers 34 (Kevin Schwantz), 58 (Marco Simoncelli), 65 (Loris Capirossi), 69 (Nicky Hayden) en 74 (Daijiro Kato).

12

van de 24 MotoGP-coureurs kwamen in Le Mans tijdens de training of kwalificatie minimaal één keer ten val.

1.30,450

minuut. De snelste rondetijd ooit op een motorfiets op Le Mans gereden. Net als op Jerez was Pecco Bagnaia (Ducati) degene die dat deed.

131

is het aantal punten waarmee Aprilia Racing nu het wereldkampioenschap bij de teams aanvoert. Wie had dat bij het begin van het seizoen gedacht? Niemand!

Quotes

Voorspelling Marien

Ik geef het op… Na Jerez wist ik zeker dat ik de juiste voorspelling had gemaakt voor Le Mans. En na de kwalificatie kon het helemaal niet meer mis. Dacht ik… Pats, boem. Weer fout! Daarom plaats ik hierbij een vacature voor MotoGP-voorspeller. Sollicitaties kun je richten aan marien@motor.nl. Met als beloning wellicht wel eeuwige roem en jarenlang leedvermaak richting mij. Pak die kans!

Dit geweldige Suzuki-team houdt helaas op te bestaan.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen