maandag 14 oktober 2024

MotoGP-Grid groeit maar met twee in 2017

Even gingen er geruchten dat de het MotoGP-startveld komend jaar uit 24 motoren zou bestaan, maar inmiddels heeft Dorna officieel aangekondigd geen extra motoren toe te voegen aan het startveld, behalve de twee nieuwe KTM’s dan. Maar waarom eigenlijk niet?

Dorna organiseert de MotoGP, maar financiert het ook. Teams krijgen betaald van Dorna om te racen. Zo overhandigt Dorna naar verluidt 2,4 miljoen euro per startplek, terwijl een MotoGP-rijder een jaar aan het racen zetten zo’n 4 miljoen euro zou kosten. Het verschil moet dus uit sponsorcontracten komen.

Maar een goed sponsorcontract krijg je vaak alleen rond als je prestaties kunt overleggen, van de rijder maar zeker ook de motor en het team. KTM heeft laten zien dat er veel potentie in de nieuwe KTM-fabrieksracer zit, hoofdsponsor Red Bull lijkt het allemaal wel prima te vinden en dus geen problemen voor de Oostenrijkers. Die plekjes krijgen ze wel.

WAAROM GEEN 24E?
Bij Dorna willen ze een competitief startveld en zelfs als iemand het geld rond kan krijgen, wil dat nog niet zeggen dat de rijder in kwestie mee kan vechten om wat dan ook, zij het de top-10, WK-punten of misschien zelfs niet-laatste worden voor de verandering. Dorna zit daar niet op te wachten en trekt dus voor 2017 de 24e startsplaats in.

Overigens ligt het dus niet enkel bij de rijders, maar ook de bechikbare machines maken het moeilijker. Fabrieksteams krijgen namelijk fikse bedragen om satellietmotoren te leveren. Yamaha, Honda en – met name – Ducati zijn aardig verzadigd wat dat betreft.

De Aprilia RS-GP is vervolgens niet de meest aantrekkelijke machine, omdat het qua snelheid nog te wensen overlaat, KTM moet eerst nog maar zien, maar Suzuki’s GSX-RR heeft potentie. Ware het niet dat ze er bij Suzuki niet op zitten te wachten satellietteams te gaan voorzien, schijnbaar. Terwijl ze er juist extra voor betaald krijgen en het contractueel zelfs verplicht is, mits er een officieel verzoek ingediend wordt.

Kort om, voorlopig geen extra Suzuki’s, geen extra veldvulling en geen 24e rijder in de MotoGP.

Foto: 2snap

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen