MotoGP-motoren: de KTM RC16 in detail

Hoewel de ontwikkeling van de motorblokken voor 2021 bij de meeste fabrikanten volledig bevroren is, geldt dat niet bij Aprilia en KTM. Opvallend genoeg maakt KTM geen gebruik hiervan, maar zelfs met deze wetenschap blijft het verschrikkelijk gaaf om in te zoomen op de MotoGP-machines. Iets dat enkel kan tijdens de teampresentaties, want wie tijdens het seizoen zo dicht bij een MotoGP-motor probeert te komen, mag eerst z’n geheugenkaartje inleveren om vervolgens met pek en veren te worden afgevoerd. We trappen af met de meest interessante motor van het afgelopen jaar, de RC16 van Red Bull KTM Factory Racing. Op ...
Hoewel de ontwikkeling van de motorblokken voor 2021 bij de meeste fabrikanten volledig bevroren is, geldt dat niet bij Aprilia en KTM. Opvallend genoeg maakt KTM geen gebruik hiervan, maar zelfs met deze wetenschap blijft het verschrikkelijk gaaf om in te zoomen op de MotoGP-machines. Iets dat enkel kan tijdens de teampresentaties, want wie tijdens het seizoen zo dicht bij een MotoGP-motor probeert te komen, mag eerst z’n geheugenkaartje inleveren om vervolgens met pek en veren te worden afgevoerd. We trappen af met de meest interessante motor van het afgelopen jaar, de RC16 van Red Bull KTM Factory Racing. Op papier zijn Red Bull KTM en de oranje Tech3 KTM exact hetzelfde, maar zoom je verder in zie je heel duidelijk verschillen, die het meest eenvoudig zijn waar te nemen bij het ruitje. Het ruitje van Brad Binder staat duidelijk boller en dat is opvallend omdat hij 9 centimeter korter is dan Iker Lecuona, die hier haast lijkt te zitten op een te heet gewassen KTM. Let zeker ook op de gekartelde zijkant van de kuip, een innovatie die we vorig jaar voor het eerst zagen op de KTM. Opvallend genoeg begon de fabrikant zeer rustig op het gebied van aerodynamica – omdat ze eerst de basis goed wilden hebben –, terwijl ze dankzij Red Bull en haar Formule 1-teams toch wel aan wat aerokennis moeten kunnen komen. Het idee achter deze ‘vertanding’ is uiteraard om weerstand vanaf de randen te verminderen. Het wordt verschrikkelijk interessant om te zien of KTM hier verder mee gaat ontwikkelen, aangezien één aero-update nog altijd is toegestaan in 2021. En juist doordat er niet mag worden doorontwikkeld aan het blok, is deze update nog belangrijker. Hoeveel knoppen wil je hebben…? De rode is voor het instellen van de motorrem, de oranje voor de traction control en de groene geeft je toegang tot de verschillende brandstofmappen. Als je goed kijkt, zie je ook nog een zwarte, die gebruikt wordt om de pitlimiter te activeren. En als laatste de blauwe, die de launch control klaar zet. Opvallend genoeg werkt elke fabrikant met andere instellingen/keuzes, iets dat nogmaals laat zien dat het overstappen van het ene naar het andere merk best ingewikkeld is. De rode knop rechts is de dodemansknop (kill) en daarnaast zie je het hendel om de motor in neutraal te zetten. Een prachtig zicht op de carbon swingarm van KTM, die er sinds 2019 op zit. Het zorgde voor een gigantische stap voorwaarts bij KTM. De nieuwe swingarm zorgde namelijk direct voor meer ‘comfort’ bij het rijden op de limiet en is ook nog eens een stuk lichter dan zijn aluminium voorganger. Het meest opvallende aan de KTM is dat-ie geen Öhlins-vering heeft, maar WP. Doordat WP van KTM is, is het misschien niet zo opvallend, maar dat KTM de enige is die dit merk in de MotoGP gebruikt, maakt het direct wel bijzonder. Alle ontwikkeling moet dus vanuit KTM komen en kijkend naar het succes van 2020 lukt ze dat heel aardig. Daarbij hebben ze overigens wel Öhlins-kennis weggekocht door voor 2020 één van de belangrijkste technici van Öhlins, de Zweed Peter Bergvall, weg te kopen bij Öhlins. Al eerder kwam Paul Trevathan (van 2017 tot en met 2020 cheftechnicus van Pol Espargaró en in 2021 van Miguel Oliveira) van Öhlins naar KTM. 11 Raceclichés: dit is wat coureurs bedoelen, maar niet zeggen Technische gegevens KTM RC16 Motor1000cc-V4Max. vermogen+ 275 pkTopsnelheid+ 350 km/uMax. toerental p.m.18.000Gewicht157 kiloVersnellingsbakseamlessFramestalen chassisSwingarmcarbonVeringWPRemmenBrembo, aluminium remklauw, carbon remschuiven 320/340 mmWielengesmeed magnesium De mening van Motor.NL-sportcoördinator Marien Cahuzak Wat een jaar was 2020 voor KTM, voor mij naast Suzuki absoluut de winnaar van vorig seizoen. Zeges op Brno, de ‘eigen’ Red Bull Ring en Portimᾶo, plus nog meer podiumplaatsen in Misano, Le Mans en Valencia. Vooral dankzij een nieuw frame, dat de trellis-variant van de RC16 verving, wat zorgde voor een motor die veel meer in balans was. Maar iedereen die de filosofie van KTM – en ook Red Bull – uit de MXGP en Dakar maar een beetje kent, weet dat alleen winnen telt. Zoals KTM afgelopen seizoen deed en op slechts 22 punten van Ducati eindigde, dat de constructeurstitel in 2020 won. In de eindstand was Pol Espargaró de beste KTM-rijder op de vijfde plek met 36 punten minder dan wereldkampioen Joan Mir. Maar uitgerekend diezelfde Pol kom je op een van de volgende pagina’s tegen als Repsol Honda-coureur. Het wordt erg interessant om te zien hoe sterk KTM zonder Espargaró is, want Honda heeft hem echt niet per toeval als rijder naast Marc Marquez aangetrokken. Diezelfde Marquez heeft in mijn ogen ook de sleutel tot het succes van KTM in handen, simpelweg omdat hij, als hij fit is, bepaalt hoeveel de rest kan winnen. Ja, natuurlijk weet ik dat hij de wintertesten overslaat en er misschien de eerste race(s) niet bij is. Eerst zien, dan geloven heb ik wel geleerd bij dit soort mannen! In 2019 won Marquez twaalf van de negentien MotoGP-races en bleven er dus slechts zeven over voor de rest (waar je dus ook de andere fabrikanten bij moet rekenen). Dat is weinig… Daarnaast was 2020 om haast ontelbare redenen een bizar seizoen, met de meest vreemde uitschieters. Komend jaar wordt duidelijk of de zeges van KTM ook hoorde onder die vreemde uitschieters (die er trouwens ook negatief waren voor ze, zoals Valencia wel liet zien). Het wordt in mijn ogen sowieso een zeer bepalend jaar voor KTM, dat de afgelopen twee jaar zowel niet de MXGP-wereldtitel won als Le Dakar en daarbij keer op keer klop kreeg van Honda. Het is nog te vroeg en misschien zelfs wel kort door de bocht, maar voordat KTM het wellicht zelf doorheeft, doet het overal mee, maar wint nergens meer. En als ze ergens niet tegen kunnen… Kijk maar naar de Moto2, waar nu een Kalex met KTM op de kuip rondrijdt. Een truc die je uiteraard niet kunt blijven herhalen.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?