maandag 15 juli 2024

MotoGP San Marino 2023: Jorge Martin heerst en loopt verder in op Pecco Bagnaia

Een foutloos acterende Jorge Martin maakte tijdens de GP van San Marino optimaal gebruik van het feit dat de thuisrijders Marco Bezzecchi en Pecco Bagnaia verre van fit aan de start stonden. De Spaanse Ducati-coureur won zowel de Sprint als de GP, terwijl de twee VR46-coureurs tweemaal tweede en derde werden. In Misano was er andermaal een heldenrol weggelegd voor KTM-testrijder Dani Pedrosa. Marc Márquez zorgde ervoor dat hij weer eens volop in de belangstelling kwam te staan. Dit keer niet zozeer op de baan maar ernaast.

Foto’s: ANP en MotoGP.com

Grote vraag voor aanvang van de twaalfde GP van dit seizoen was natuurlijk in hoeverre Pecco Bagnaia, Marco Bezzecchi en Enea Bastianini hersteld waren van hun verwondingen, die ze vijf dagen eerder bij valpartijen tijdens de GP van Catalonië hadden opgelopen. Voor alle drie de Italiaanse Ducati-coureurs gold dat Misano hun thuisrace is. Het viel in zoverre mee, dat de eerstgenoemde twee in hun achtertuin van start konden gaan, maar daarvoor wel pijnstillers moesten innemen. Weliswaar werd Bastianini met succes aan twee botbreuken geopereerd, maar de tweede Ducati-fabriekscoureur is zeker nog een aantal weken uitgeschakeld.

MotoGP Catalonië 2023: historische zege Aleix Espargaró. Zware val Pecco Bagnaia

De twee grootste favorieten voor deze GP, Bagnaia en Bezzecchi, waren dus niet echt fit. Toch wel verrassend was het Jorge Martin, die daar optimaal gebruik van maakte. De 25-jarige Spanjaard, die tot deze GP negen keer in de MotoGP van de beste startpositie had mogen vertrekken (maar slechts twee keer als winnaar de finish passeerde), wist dit seizoen nog geen enkele pole te scoren. Daar kwam in Misano, een circuit waar hij nog nooit had geschitterd, verandering in. En hoe! Want met een tijd van 1’30.390 verpulverde de Prima Pramac Ducati-coureur er het absolute ronderecord.

Ondanks hun blessures, Bezzecchi aan de linkerhand en Bagnaia aan beide benen, pakten de twee Italianen de plekken twee en drie op de grid. Vervolgens was de vraag in hoeverre hun lichamelijk ongemak invloed zou hebben op het wedstrijdverloop. Dat zou zowel in de Sprint als in de GP het geval zijn. En ook nog eens op dezelfde manier. Hoewel Bezzecchi en Bagnaia, die dit circuit op hun duimpje kennen, beiden heel veel tegenstand boden, moesten ze namelijk Martin in de slotfase van beide races laten gaan. Dat kwam niet alleen door hun blessures, maar ook door het feit dat Martin niet alleen foutloos, maar ook slim reed. Door twee keer direct de leiding te nemen drong hij de Italianen zijn wil op en werden ze tot volgen veroordeeld. Onder het oog van VR46-boss Valentino Rossi werd Bezzecchi twee keer tweede en Bagnaia, die op zondag op een prachtige retro-gele ‘Giallo’ Ducati reed, twee keer derde. Ondanks dat ze door een Spanjaard waren verslagen, toonden alle Italianen zich tevreden. Uiteindelijk was er succesvol aan schadebeperking gedaan. Wel is het zo dat Martin in de laatste twee GP’s zijn achterstand op Bagnaia heeft teruggebracht van 62 naar 36 punten. En wetende dat de ‘Martinator’ een vechter is, is de MotoGP-titelstrijd nog lang niet beslist.

Hoofdrol Dani Pedrosa

Achter de ruggen van de drie Ducati-coureurs was het heel verrassend en mooi om te zien dat Dani Pedrosa tijdens deze GP van San Marino ook een hoofdrol opeiste. De KTM-testcoureur, die op 29 september 38 jaar wordt, had in Jerez al geschitterd door als wildcardrijder een zesde en zevende plaats te scoren. Op een nieuwe RC16 (onder andere voorzien van een carbonframe) deed de kleine Spanjaard het op Misano nog beter. Dit is een ander favoriet circuit van hem, waar hij ook veel met de nieuwe machine had getest. Lange tijd zag het er twee keer naar uit, dat hij zelfs wereldkampioen Pecco Bagnaia als nummer drie een podiumplaats zou kunnen ontnemen. Zo ver kwam het net niet. Al met al werd Pedrosa wel tweemaal vierde en zo tevens de hoogst geklasseerde KTM-coureur. Respect! Teamgenoot Brad Binder (vertrokken van de zevende startplaats) werd in de Sprint vlak achter Pedrosa vijfde. In de GP had de Zuid-Afrikaan de pech dat hij al in de beginfase even onderuit schoof, terwijl hij op jacht was naar het leidende Ducati-trio.
Jack Miller stelde andermaal teleur. Na een achttiende positie in de kwalificatie werd deze KTM-rijder slechts vijftiende in de Sprint. In de hoofdrace kwam Miller buiten zijn schuld ten val. Ook Aprilia stelde teleur. En dat na de grandioze triomf het weekend ervoor in Barcelona. Dat het ene circuit niet het andere is ondervonden met name de coureurs van dit Italiaanse merk. Misano had veel meer grip en de Aprilia-rijders hadden de nodige moeite om zich daaraan aan te passen. Dit in tegenstelling tot de Ducati-coureurs. Hoewel van hen Luca Marini daar ook over klaagde en niet zo presteerde als hij van tevoren gehoopt en gedacht had. De held van Barcelona, Aleix Espargaró, had bovendien de pech dat hij tijdens de training een keer hard onderuitging en daarbij een nekblessure opliep. Met een achtste en twaalfde plaats dit keer geen hoofdrol voor Espargaró. Zijn merkgenoten Maverick Viñales en de sterk rijdende Miguel Oliveira plus Raul Fernandez (voor het eerst rechtstreeks in Q2) veroverden in deze GP de posities vijf, zes en acht.

Met een aai over de bol, in dit geval helm, bedankt Marc Márquez zijn vroegere teamgenoot Dani Pedrosa voor het sleepje dat hem direct in Q2 bracht.

Deadline Márquez

Het Honda-drama lijkt steeds meer een gebed zonder end te worden. Misano begon met het feit dat Takumi Takahashi zich als invaller voor de nog geblesseerde Alex Rins niet eens wist te kwalificeren. Dit omdat de 33-jarige Japanner, die onlangs nog één van de winnaars van de Acht Urenrace van Suzuka was, zo’n vier seconden te langzaam was. Marc Márquez slaagde erin om met hulp van zijn vroegere Honda-teamgenoot Dani Pedrosa zich direct voor Q2 te kwalificeren. Uiteindelijk leidde dat tot een negende startplaats. Na in de Sprint zonder risico’s te nemen tiende te zijn geworden, werd hij in de GP, rijdend met een zachte achterband, zevende. Teamgenoot Joan Mir kwam weer eens ten val. In de WK-stand staat de oudste Márquez nu negentiende met 31 (schamele) punten. En dat terwijl Pedrosa, die slechts twee GP’s reed, als achttiende voor hem staat met 32 punten…

Het sensationeelste nieuws, dat in Misano de rondte deed, was dat de achtvoudig wereldkampioen voor volgend jaar een overstap overweegt om bij Gresini Ducati teamgenoot van zijn jongere broer Alex, die in dit team helemaal is opgeleefd, te worden. Natuurlijk wilde niemand dit gerucht bevestigen. Er werd zelfs gesuggereerd dat Márquez het Gresini-team zou willen kopen. Maar dit werd door de achtvoudig wereldkampioen zelf direct naar het land der fabelen verwezen. Gebruikt de zo geplaagde Honda-coureur het Gresini Ducati-verhaal om zijn werkgever verder onder druk te zetten? Onder het motto: geen woorden meer, maar meer daden!

De sensationeelste transfers in de MotoGP. Wordt Marc Márquez de volgende?

In ieder geval waren er in Misano veel nieuwe jonge Japanse HRC-gezichten te zien. Dat was positief. Maar de resultaten van de o zo belangrijke test op maandag vielen zwaar tegen. Alle drie de vaste Honda-MotoGP-coureurs concludeerden dat de nieuwste versie van de RC213V (met een nauwelijks gewijzigd motorblok en waarmee testrijder Stefan Bradl de GP reed) weliswaar een andere motorfiets was, maar dat de problemen hetzelfde waren gebleven. Oftewel: te weinig grip aan de achterkant. Over zijn toekomst wilde Márquez alleen kwijt, dat hij voor zichzelf een deadline heeft gesteld en dat hij zijn beslissing tijdens de GP van India of die van Japan bekend maakt.

Blijft de vraag of Márquez Honda wel kan verlaten. Uiteindelijk is er nog een contract voor 2024. Ook werkt de coureur al zo’n beetje zijn hele carrière met dezelfde groep veelal Spaanse technici, die tevens zijn vrienden zijn. Wat gaat er met hen gebeuren? En dan zijn er, buiten de sportieve, ook nog de eventuele financiële gevolgen. Wat te denken van de Spaanse oliemaatschappij Repsol, die al dertig jaar hoofdsponsor van Honda is. En dan zijn er ook nog grote geldschieters als Red Bull en de Spaanse bierfabrikant Estrella Galicia. Ongetwijfeld zal ook Dorna op de achtergrond een rol spelen. Want de MotoGP-promotor heeft er geen enkel belang bij dat Honda nog verder afzakt. Zonder MM93 wordt de terugweg van Honda naar successen ongetwijfeld nog moeilijker.

De grote vraag op dit moment is dan ook: gebruikt Marc Márquez Team Gresini (en zo Ducati) als drukmiddel of gaat hij er werkelijk naartoe? Eerdaags weten we meer.

Marc Márquez op het prototype van de 2024-Honda.

Ook teleurgesteld

Niet alleen de Honda-coureurs toonden zich na de test teleurgesteld over hun eerste machines voor 2024. Dat gold met name ook voor Yamaha-coryfee Fabio Quartararo (kansloos dertiende in de GP). De wereldkampioen van 2021 had zich van het door de Italiaanse ingenieur Luca Marmorini en zijn team geprepareerde M1-blok veel meer voorgesteld. Naast KTM testte ook Aprilia een carbon frame. Bij het Oostenrijkse merk, dat ook nog met een nieuw stalen frame op de proppen kwam, was Jack Miller tijdens zijn eerste optreden op de ‘Pedrosa-KTM’ een stuk sneller dan tijdens het GP-weekend. Na alle data van dat weekend van de andere Ducati-rijders te hebben geanalyseerd, slaagden Luca Marini en zijn team erin om de afstelling van zijn machine aanzienlijk te verbeteren. Want de coureur, die zijn contract met VR46 met een jaar heeft verlengd, zette met 1’30.602 de snelste rondetijd op de klokken. En dat op een ‘oude’ Desmosedici GP22…

Misano World Circuit Marco Simoncelli

  • Lengte: 4.226 km
  • Beste pole: Martin, Ducati, 1’30.390, 168,3 km/u (2023)
  • Snelste raceronde: Bagnaia, 1’31.791, 165,7 km/u (record)

MotoGP San Marino 2023 uitslagen

Sprint San Marino
1. Jorge Martin (E), Ducati, 19.59,785;
2. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +1,445;
3. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +4,582;
4. Dani Pedrosa (E), KTM, +4,772;
5. Brad Binder (ZAF), KTM, +4,931;
6. Maverick Viñales (E), Aprilia, +6,062;
7. Luca Marini (I), Ducati, +6,519;
8. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +7,893;
9. Alex Márquez (E), Ducati, +9,264.
  • 13 ronden = 54,938 km
  • Racegemiddelde winnaar: 164,9 km/u
MotoGP San Marino
1. Martin, 41.33,421;
2. Bezzecchi, +1,350;
3. Bagnaia, 3,812;
4. Pedrosa, +4,481;
5. Viñales, +10,510;
6. Miguel Oliveira (PT), Aprilia, +12,274;
7. Marc Márquez (E), Honda, +13,576;
8. Raul Fernandez (E), Aprilia, +14,091;
9. Marini, +14,982;
10. Johann Zarco (F), Ducati, +15,484;
11. A. Márquez (E), +15,702;
12. A. Espargaró, +15,878;
13. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +15,898;
14. Binder, +23,778;
15. Franco Morbidelli (I), Yamaha, + 24,579.
  • 23 ronden =  114,102 km
  • Racegemiddelde winnaar: 164,7 km/u
  • Snelste ronde (7e): Bagnaia, 1.31,791 = 165,7 km/u (record)

Stand MotoGP na 24 races

Stand Coureur Team Aantal Punten
1Pecco Bagnaia (I)Ducati283
2Jorge Martin (E)Ducati247
3Marco Bezzecchi (I)Ducati218
4Brad Binder (ZAF)KTM173
5Aleix Espargaró (E)Aprilia160
6Johann Zarco (F)Ducati147
7Luca Marini (I)Ducati135
8Maverick Viñales (E)Aprilia128
9Alex Márquez (E)Ducati108
10Jack Miller (AUS)KTM104
11Fabio Quartararo (F)Yamaha85
12Franco Morbidelli (I)Yamaha68
13Miguel Oliveira (PT)Aprilia65
14Augusto Fernandez (E)KTM58
15Alex Rins (E)Honda47

Quotes

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen