maandag 5 december 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Maak in een paar stappen jouw motor winterklaar

Hoewel we zelfs de afgelopen weken nog verwend werden met een uitdovende nazomer, lijkt de winter de laatste dagen toch stilaan dichtbij te sluipen. Elke motorrit gaat gepaard met wolkjes blazen, pijnlijk koude vingers en een gladgebladerd wegdek. Er zullen vast doorbijters/doorrijders bij onze volgers zitten, maar voor wie z’n motor tijdens de winter rust gunt, hebben we een checklist gemaakt voor de winterstalling. Geen dank!

Aan de druppellader

De eerste is een no-brainer. Accu’s en winterkou gaan absoluut niet samen – vraag dat gerust aan Touring pechverhelping, die tijdens de wintermaanden vaker met de snelstarter in de weer mag dan er van onderbroek gewisseld wordt. De oplossing is éénvoudig: of je verwijdert je accu helemaal uit de motor om sluimerverbruik te vermijden, of je bevestigt een druppellader op de polen. Die zorgt ervoor dat je accu nooit diep ontladen raakt – en na verloop van tijd stuk gaat – én laadt tegelijk pulserend bij. Waardoor je op de eerste lentedag gegarandeerd kan starten.

Motortips: Motorkleding wassen voor winterbreak

Een volle tank – of toch een lege?

Kies het liefst voor ofwel een volledig leeg reservoir, ofwel voor een afgetopte tank. Daarover verschillen de meningen wel eens. Een volle tank voorkomt dat de binnenkant van de tank in de winter gaat roesten, maar sommigen houden vol dat het beter is de tank net helemaal leeg te laten lopen om de corrosie onder invloed van ethanol – dat de neiging heeft vocht te absorberen uit de omgeving – tegen te gaan. Wij zijn desondanks fan van een volle tank, zolang je de motor maar regelmatig start om ‘sludge’ in de injectoren of carbu(‘s) te vermijden door stilstand. Even de garagepoort openduwen, en warm laten draaien is niet enkel goed voor de brandstoftoevoer, ook voor het volgende puntje op onze lijst.

Starten tegen roest

Tenzij je motor de hele winter naast een radiator op kamertemperatuur staat, valt condens in de lucht amper te vermijden. Als die in de uitlaatlijn of andere openingen terecht komt, en het water nadien blijft stilstaan kan het daar van binnenuit gaan roesten. Wat je maar te weten komt als er blaasjes onder je chroom verschijnen, en het eigenlijk te laat is. Ook hier kan een wekelijkse startbeurt soelaas brengen, waarbij je de motor even op temperatuur laat komen. Geef je motor zeker genoeg tijd om af te koelen voor je de volgende tip in onze lijst toepast.

Dek je motor af

Nee, je hoeft niet per se naar je dealer te hollen om een échte motorhoes voor je bolide te kopen. Een oude set lakens, handdoeken of gordijnen klaart de klus ook. Ze beschermen je motor tegen krassen, stof en roest, terwijl ze nog steeds voldoende luchtdoorlatend zijn om eventuele condens geen kans te geven. Wacht wel even tot je motor helemaal is afgekoeld voor je ‘m afdekt – een gesmolten gordijn van je uitlaat krabben is minder fijn.

Lift ‘m van de grond

Niet enkel op de motor moet je een beschermlaagje voorzien, ook de banden kan je best tegen stilstand beschermen. Dat zit zo: als je de motor de hele tijd met z’n volle gewicht op je banden laat staan, krijg je op termijn vlakke plekken op het rubber. Bij voorkeur bok je je motor op middels paddockstands of je middenbok, waardoor de wielen volledig van de grond komen. Steunt één van je wielen (vooral dan bij de middenbok) alsnog op de garagevloer, dan kan je daar het best een dik stuk karton of een opgerolde vod onder duwen.

Als je het wiel in kwestie wekelijks even doordraait, komt het wel goed. Laat je ‘m toch met beide wielen op de grond staan, kan een beetje extra bandendruk geen kwaad om bovengenoemde ‘flat spots’ te voorkomen. Maar vergeet die eerste lentedag niet om je bandendruk dan opnieuw aan te passen naar de voorgeschreven waarden!

Negen paar motorhandschoenen voor in de winter getest

Een vod in de inlaat

Niet enkel uw motor verlangt naar een knus plekje voor z’n winterslaap, ook kleine beestjes zoals muizen en vogeltjes allerhande zoeken een plaats om ongestoord door de sneeuw te snurken. Veel opening hebben de diertjes in kwestie niet nodig om zich een weg naar binnen te zoeken, dus dicht je alle openingen – zoals je luchtinlaat – het best af. Een vod in het inlaatkanaal kan daarbij soelaas brengen. Maar vergeet daarbij geen memo op je dashboard te kleven… Zo’n muis in je blok zuigen bij de eerste rit van het nieuwe jaar valt niet aan te raden, maar hetzelfde geldt uiteraard voor die vod…

Smeren maar

Een vod en een bus WD40 (of andere, waterverdrijvende spray) is al wat je nodig hebt om je lak en andere kwetsbare oppervlakken van je motor te beschermen tegen vocht. Gewoon even inspuiten en mooi open wrijven met de vod. Let wel even op als u in de buurt van remschijven en -klauwen komt dat u die niet per abuis meespuit… Smeer vervolgens alles goed in wat gesmeerd moet worden en voorkom ook op alle draaiende onderdelen dat er corrosie optreedt.

Zo, uw motor is er klaar voor!

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

4 Reacties

  1. Hier een tip van mij over de brandstof tijdens de winterstalling.
    Wegzetten met een volle tank ecomax benzine.
    Tank kan niet roesten en benzine verouderd niet want er zit geen ethanol in.
    Deze benzine is synthetisch en is 3 jaar houdbar.
    Kost wel wat ,ongeveer 3 Euro per liter ,maar zeker geen ellende in het voorjaar bij het starten.
    Ik heb van mijn dealer gehoord dat er motorfietsen totall loss waren wanwege ethanol problemen.
    Zoals tank smerig, vlotter naalden aangetast, carburateurs aangetast ,pakkingen en O- ringen hard geworden enz.
    Ethanol houdende benzine gaat na zes weken al ontleden.
    Geen gedoe met regelmatig starten , af laten koelen en weer afdekken.
    Want met regelmatig starten moet de motor toch wel een half uur draaien om goed opgewarmd te zijn.
    Doe je dit niet dan condens in motorblok, vocht in de olie, sludge in luchtfilterkast en slangen.
    En heb je weer problemen in het voorjaar.

  2. Nee deze benzine kan je niet tanken bij de pomp.
    Zoek op internet naar ecomax benzine dan kom je op hun website.
    Hier staat de uitleg van de brandstof en welke soorten er zijn.
    Vervolgens kan je via de dealer locator zoeken wie de dichts bijzijnde verkoper is.
    Ik weet niet of je het ook online kan bestellen maar gezien het feit dat het benzine is denk ik niet dat dit kan.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen