Motorsport 2020 – Racen voor lege tribunes

Na maanden van onzekerheid over het wel of niet doorgaan van wedstrijden is het nu duidelijk dat er binnenkort weer geracet gaat worden. Wel met een minimaal aantal mensen op de circuits; geen overvol rennerskwartier en al helemaal niemand op de tribunes en taluds. Het is het ‘nieuwe normaal’ van de motorsport in 2020. Een overzicht van de stand van zaken. Sinds half maart kwamen er weken achter elkaar berichten over wedstrijden die geen doorgang konden vinden en voorlopig werden uitgesteld. Zo kwam er een nieuwe datum voor het WK Superbike in Assen. Maar dat bleek te optimistisch te zijn gedacht ...
Na maanden van onzekerheid over het wel of niet doorgaan van wedstrijden is het nu duidelijk dat er binnenkort weer geracet gaat worden. Wel met een minimaal aantal mensen op de circuits; geen overvol rennerskwartier en al helemaal niemand op de tribunes en taluds. Het is het ‘nieuwe normaal’ van de motorsport in 2020. Een overzicht van de stand van zaken. Sinds half maart kwamen er weken achter elkaar berichten over wedstrijden die geen doorgang konden vinden en voorlopig werden uitgesteld. Zo kwam er een nieuwe datum voor het WK Superbike in Assen. Maar dat bleek te optimistisch te zijn gedacht en die nieuwe datum moest weer worden geschrapt. Dubbele races in MotoGP De Spaanse rechtenhouder Dorna is erin geslaagd een kalender op te stellen voor zowel de MotoGP als het WK Superbike. Een groot probleem vormde het vinden van circuits, omdat er geen inkomsten van het publiek zijn. Net als in de reguliere kalender van de MotoGP speelt ook in de aangepaste versie thuisland Spanje een hoofdrol. Van de dertien nog te verrijden wedstrijden vindt ruim de helft in Spanje plaats. De eerste race op 19 juli op het circuit van Jerez - Angel Nieto heet de GP van Spanje. Voor de overige zes wedstrijden zijn naast de bekende benamingen Catalunya, Aragón en Comunitat Valenciana de volgende namen bedacht: Andalucía, Teruel en Europa. De MotoGP-cyclus lijkt dit jaar met de helft van de wedstrijden in Spanje dus aardig op een Spaans Open. Je was het misschien al vergeten, maar het GP-seizoen is deels al op 8 maart van start gegaan in Qatar. Daar reden toen de Moto3 en de Moto2. Die beide klassen hadden de week ervoor tests op het circuit van Losail, waardoor iedereen al enige tijd in Qatar verbleef. De MotoGP zou later komen, maar daar werd door de reisbeperkingen een stokje voor gestoken. Voor de MotoGP moet het seizoen dus nog beginnen. Tien van de nog te verrijden dertien GP’s worden als dubbel-GP uitgevoerd. Dat wil zeggen: er wordt op twee opeenvolgende zondagen op hetzelfde circuit geracet. Dat is het geval op Jerez, Red Bull Ring, Misano, Aragón en Valencia. Dorna laat de mogelijkheid open voor een uitbreiding van de kalender met GP’s op het Circuit of the Americas (USA), Termas de Río Honda (Argentinië), Chang (Thailand) en het Maleisische Sepang. Het laatste circuit lijkt de meest reële mogelijkheid te zijn. Zeker is wel dat de overzeese GP’s van Japan en Australië dit jaar geen doorgang zullen vinden. Dat geldt eveneens voor de vaste Europese GP’s die niet op de aangepaste kalender staan, zoals de TT van Assen. Uiterlijk 31 juli wordt bekendgemaakt of er nog wedstrijden bij komen. Of alle GP’s zonder publiek worden verreden, is nog niet zeker. De burgemeester van Jerez heeft al aangegeven dat hij best wel toeschouwers wil ontvangen. De tijd zal leren of er werkelijk niemand op de tribunes mag zitten of dat er toch (beperkt) publiek wordt toegelaten. Op dit moment kunnen er voor geen van de geplande GP’s toegangskaarten worden besteld. Beperkte kalender SBK Ook het WK Superbike heeft al één wedstrijd gehad, in Australië op 29 februari en 1 maart. Het seizoen voor Michael van der Mark en zijn collega’s wordt hervat op 2 augustus op Jerez, waar volgend op de beide GP’s van juli de Superbikes aantreden. Op Motorland Aragón wordt op twee opeenvolgende weekends gereden. Het is een zeer beperkte kalender geworden met nog slechts zes wedstrijden. De races in Argentinië en Italië staan onder voorbehoud en zouden er dus nog bij kunnen komen. Donington Park, Assen en Losail staan op de kalender met de opmerking dat er nog beslist moet worden of hier eventueel nog geracet gaat worden. De kans dat één van deze drie alsnog wordt toegevoegd lijkt erg klein. Moet Michael van der Mark straks door een leeg straatje rijden? Foto: 2SNAP Om de Supersport en de SSP300 toch nog een redelijk aantal wedstrijden te kunnen voorschotelen, krijgen deze beide categorieën er op zaterdagmiddag een race bij. Het WK zijspan heeft een tot vijf races ingekorte kalender. Le Mans en de Lausitzring zijn afgevallen. Het EK voor minibikes, dat 2 augustus zou worden gehouden in Assen, is verplaatst naar het Italiaanse Adria International Raceway en wordt nu van 18 tot en met 20 september gehouden. Het CEV Repsol Moto3 Junior WK kent een zeer beperkte kalender met wedstrijden in Estoril (7 juli), Portimão (14 juli) en dubbele programma’s in Jerez (29 en 30 augustus), Aragón (3 en 4 oktober) en Valencia (31 oktober en 1 november).  Yamaha heeft besloten de nieuwe klasse R3 blU cRU FIM European Cup dit jaar te laten vervallen. Deze klasse zou bij acht Europese SBK-races aantreden.  De 24 Uur van Le Mans wordt op 29 en 30 augustus zonder publiek verreden. De 8 Uur van Suzuka, traditioneel altijd eind juli, is doorgeschoven naar 1 november. Crossen tot in november De MXGP heeft twee wedstrijden gehad; er is gereden in het Britse Matterley Basin en Valkenswaard (8 maart). Precies vijf maanden later mogen Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en hun collega’s voor het eerst weer aantreden. Dat is in het Letse Kegums. Ook de beide daaropvolgende weekends wordt er gereden, eerst in Zweden en daarna in Finland. De kalender telt nog vraagtekens. Zo staan er GP’s gepland op 20 september en 29 november, waarvoor zelfs nog geen land wordt genoemd. En dan zijn er nog vier uitgestelde GP’s, die van Imola, Loket, Teutschenthal en het Russische Orlyonok, waarvoor nog geen nieuwe datums zijn vastgesteld. De vraag is of die er nog wel gaan komen. Zeker is dat de GP van China komt te vervallen. Door het verlengen van de kalender doet zich de unieke situatie voor dat de Motorcross der Naties, normaal altijd de afsluiting van het seizoen, nu op 27 september nog wordt gevolgd door zeven GP’s. In het Franse Ernéé verdedigt Nederland de vorig jaar in Assen behaalde wereldtitel. Jeffrey Herlings won beide verreden GP’s. Foto: Ray Archer Voor de zijspancrossers is het seizoen 2020 op een fiasco uitgelopen, want doordat er steeds meer wedstrijden afvielen, moest helaas worden besloten het hele WK af te blazen. Het bleek niet mogelijk te zijn het minimale aantal van zeven wedstrijden op de kalender te krijgen. Etienne Bax moet het een jaar zonder wereldkampioenschap doen. Foto: Jan Boer En verder Op Europees niveau zijn tal van kampioenschappen komen te vervallen: EK enduro, EMX 65 en 85, EMX dames, EK landencross zijspannen en quads (gepland in Varsseveld) en het EK motoball. Na het wegvallen van de Zwarte Cross en het vroeg in het jaar op de kalender staan van de wedstrijden voor de Dutch Masters of Motocross restte slechts één mogelijkheid: de serie afblazen. De organisatie van de Dutch Supercross in Zuidbroek (begin november) heeft het zekere voor het onzekere genomen en besloten de wedstrijd van dit jaar geen doorgang te laten vinden. Het EK grasbaan voor zijspannen in Eenrum is afgelast. Tal van andere baansportwedstrijden zijn eveneens van de sportkalender van de KNMV verdwenen. De Gamma Racing Day op het TT Circuit Assen is verplaatst naar 27 september. De British Superbikes komen dit jaar niet naar Assen. Dat geldt eveneens voor de Duitse IDM. De actuele Nederlandse sportkalender is te vinden op de site knmv.nl. MotoGP 8 maartLosail (QA)19 juliJerez (E)*26 juliJerez (E)*9 augustusBrno (CZ)16 augustusRed Bull Ring (A)23 augustusRed Bull Ring (A)13 septemberMisano (I)*20 septemberMisano (I)*27 septemberCatalunya (E)11 oktoberLe Mans (F)*18 oktoberAragón (E)25 oktoberAragón (E)8 novemberValencia (E)15 novemberValencia (E) * met MotoE WK Superbike 1 maartPhillip Island (AUS)2 augustusJerez (E)9 augustusPortimão (P)30 augustusAragón (E)6 septemberAragón (E)20 septemberCatalunya (E)4 oktoberMagny-Cours (F)11 oktoberSan Juan (RA)*8 novemberMisano (I)* * onder voorbehoud WK zijspan 6 septemberRijeka (HR)27 septemberPannoniaring (H)4 oktoberOschersleben (D)18 oktoberBrands Hatch (GB)25 oktoberEstoril (P) MXGP 1 maartMatterly Basin (GB)8 maartValkenswaard9 augustusKegums (LV)16 augustusUddevalla (S)23 augustusKymiRing (SF)6 septemberAfyonkarahisar (TR)4 oktoberPietramurata (I)11 oktoberintu Xanadú (E)18 oktoberAgueda (P)25 oktoberLommel (B)1 novemberJakarta (INA)8 novemberPalembang (INA)22 novemberNeuquen (RA) Tekst Jan Boer

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?