MXGP: Arroyomolinos (Spanje) en Lommel I (België)

Na Jeffrey Herlings is nu ook Glenn Coldenhoff met een zware blessure uitgeschakeld. Tom Vialle en Tim Gajser, de koplopers in de beide klassen, wisten hun puntenvoorsprong uit te breiden. Glenn Coldenhoff kwam in de tijdtraining in het diepe zand van Lommel ongelukkig ten val en liep daarbij compressiefracturen aan drie rugwervels op. Hij bleek gelukkig zijn armen en benen nog te kunnen bewegen. Coldenhoff werd voor behandeling naar het ziekenhuis van Herentals gebracht. Het seizoen zit erop voor de fabrieksrijder van GasGas, die begin vorig jaar in Lommel ook al een zware rugblessure opliep. Ook Jeffrey Herlings zien we ...
Na Jeffrey Herlings is nu ook Glenn Coldenhoff met een zware blessure uitgeschakeld. Tom Vialle en Tim Gajser, de koplopers in de beide klassen, wisten hun puntenvoorsprong uit te breiden. Glenn Coldenhoff kwam in de tijdtraining in het diepe zand van Lommel ongelukkig ten val en liep daarbij compressiefracturen aan drie rugwervels op. Hij bleek gelukkig zijn armen en benen nog te kunnen bewegen. Coldenhoff werd voor behandeling naar het ziekenhuis van Herentals gebracht. Het seizoen zit erop voor de fabrieksrijder van GasGas, die begin vorig jaar in Lommel ook al een zware rugblessure opliep. Ook Jeffrey Herlings zien we dit jaar niet meer in actie. Hij is weliswaar hersteld van zijn in Faenza opgelopen nek- en rugblessure, maar conditioneel is hij nog niet fit genoeg. Omdat hij nog steeds hinder ondervindt van zijn in de aanloop naar het vorige seizoen opgelopen voetblessure, gaf hij er de voorkeur aan zich in de week voorafgaand aan Lommel aan zijn voet te laten opereren om volgend seizoen lichamelijk weer helemaal hersteld aan de start te kunnen komen. Een week eerder was Coldenhoff nog vierde (vijfde en vierde in de manches) geworden in de Spaanse GP, verreden in het iets onder Madrid gelegen Arroyomolinos. Een groter contrast tussen de baan daar en de baan in Lommel is nauwelijks denkbaar. Het Spaanse circuit kent een harde ondergrond en is nieuw, zodat nog niemand daar had gereden. Lommel is een enorme zandbak, waar veel wordt getraind en waar elke GP-rijder ongetwijfeld al verschillende keren is geweest. Jorge Prado beleefde het mooiste dat een sportman kan behalen: de thuis-GP winnen. Hij deed het in stijl door beide manches winnend af te sluiten. Tim Gajser en Romain Febvre reikten beiden tot een tweede en een derde plaats. Met een zevende en een zesde plaats liet Tony Cairoli belangrijke punten liggen. Brian Bogers werd twee keer achtste en Calvin Vlaanderen kwam in beide manches als veertiende over de finish. Glenn Coldenhoff spoedcursus trial: met de billen bloot Afgelopen weekend streek de MXGP neer in Lommel voor de GP van Vlaanderen, de eerste van het Belgische drieluik. Gajser deed goede zaken op weg naar zijn vierde wereldtitel. De Sloveen werd in de eerste manche tweede achter Gautier Paulin en was de sterkste in de tweede race. Cairoli, over het algemeen goed presterend in het zand, kwam niet verder dan de klasseringen dertien (teruggekomen na een val) en zes. Zo zag hij in twee GP’s zijn achterstand op Gajser oplopen van elf naar 48 punten. Cairoli lijkt een tiende wereldtitel wel uit zijn hoofd te kunnen zetten en moet mogelijk nog vrezen voor het WK-zilver, want Prado en Jeremy Seewer zijn hem tot op elf punten genaderd. De Spanjaard verspeelde de tweede plaats in het dagklassement door in de tweede reeks ten val te komen, maar stond nog wel als derde op het podium, waar de tweede plaats werd ingenomen door Paulin. Brian Bogers leek op weg naar de vierde plaats totaal. Hij was in de eerste race vierde geworden en bezette dezelfde positie in de tweede manche, maar zakte door een val terug naar de zevende plaats. Vlaanderen viel door een val in de eerste manche uit, maar kwam met de negende plaats goed terug in de tweede race. Brian Bogers | Foto: Infront MX2 Tom Vialle wist iets uit te lopen op Jago Geerts. De Fransman won zowel in Spanje (eerste en tweede) als in België (tweemaal tweede), terwijl Geerts totaal tweemaal tweede werd. De Belg won bij beide GP’s een manche, maar kon daar niet meer dan een vijfde en een vierde plaats aan toevoegen. Die vierde stek in Lommel was nog best goed te noemen, want hij ging in de beginfase twee keer onderuit. Zijn teamgenoot Ben Watson was de verrassende winnaar van de eerste manche in Lommel. Roan van de Moosdijk werd in Spanje achtste en derde en in Lommel tiende en derde. Die tiende plek kwam door een val met een achterblijver, waardoor hij enkele plaatsen verloor. Bas Vaessen scoorde in elk van de vier manches: vijftiende, dertiende, elfde en veertiende (goed opgeklommen na een val in de eerste ronde). WK-standen MXGP (NA 26 MANCHES) 1. Tim Gajser (SLO), Honda, 488; 2. Tony Cairoli (I), KTM, 440; 3. Jorge Prado (E), KTM, 429; 4. Jeremy Seewer (CH), Yamaha, 429; 6. Glenn Coldenhoff, GasGas, 375; 9. Jeffrey Herlings, KTM, 263; 13. Brian Bogers, KTM, 174; 15. Calvin Vlaanderen, Yamaha, 163. MX2 (NA 26 MANCHES) 1. Tom Vialle (F), KTM, 569; 2. Jago Geerts (B), Yamaha, 516; 3. Maxime Renaux (F), Yamaha, 407; 4. Jed Beaton (AUS), Husqvarna, 407; 6. Roan van de Moosdijk, Kawasaki, 357; 17. Bas Vaessen, KTM, 96. Quotes ‘Het voelde in de trainingen al goed.’Brian Bogers was in Lommel vijfde in beide trainingen en reed twee sterke manches.‘Ik heb heel hard getest in het zand.’Tim Gajser werd daarvoor in Lommel beloond met de GP-overwinning.‘Dit is precies wat ik vandaag wilde.’Jorge Prado was erop gebrand de Grand Prix in eigen land te winnen.‘Ik had hem niet gezien.’Roan van de Moosdijk merkte een voor hem gevallen rijder te laat op en viel zelf ook.‘Het is heel lang geleden dat ik een manche won.’Gautier Paulin kwam voor het eerst sinds Valkenswaard 2017 als winnaar over de finish.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?