Opnieuw teleurstellende Grand Prix Bo Bendsneyder

Opnieuw beleefden Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing GP-team een teleurstellende Grand Prix. Beter gezegd twee. Want dat gold niet alleen voor die van Frankrijk, maar ook voor die van Aragón een week later. In Le Mans koos de Nederlander voor de wedstrijd voor slickbanden. Iets dat alle rijders deden, hoewel de baan nog grotendeel nat was maar wel al een smalle droge racelijn vertoonde. Na een kleurloze twintigste plaats te hebben behaald, verklaarde de van de 27e startplaats vertrokken Bendsneyder dat hij in de race niet genoeg vertrouwen en grip had om in te halen. Op het ...
Opnieuw beleefden Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing GP-team een teleurstellende Grand Prix. Beter gezegd twee. Want dat gold niet alleen voor die van Frankrijk, maar ook voor die van Aragón een week later. In Le Mans koos de Nederlander voor de wedstrijd voor slickbanden. Iets dat alle rijders deden, hoewel de baan nog grotendeel nat was maar wel al een smalle droge racelijn vertoonde. Na een kleurloze twintigste plaats te hebben behaald, verklaarde de van de 27e startplaats vertrokken Bendsneyder dat hij in de race niet genoeg vertrouwen en grip had om in te halen. Op het circuit van Aragón leek het onder compleet andere omstandigheden in eerste instantie veel beter te gaan. Na drie trainingen prijkte de naam van de NTS-coureur zelfs op de elfde plaats. Dat betekende, dat hij eindelijk weer eens direct doorging naar Q2. Van de achttien deelnemers die hier aan mochten deelnemen, reed Bendsneyder uiteindelijk de zeventiende tijd. Dit uitgangspunt gaf hoop om in de race om WK-punten te kunnen strijden. Die hoop was echter snel vervlogen. Want al in de tweede ronde bleek de machine van de Nederlander achter te weinig grip te hebben. Met als gevolg dat hij steeds wijd ging en amper nog de bochten kon halen. Uiteindelijk restte een teleurstellende 21e plaats op ruim 36 seconden achter winnaar Sam Lowes. Logisch dat Bendsneyder, die nog maar moet afwachten of zijn contract met RW Racing GP verlengd gaat worden, niet tevreden was met het behaalde resultaat: ‘Het is jammer dat we een goed weekend zo moeten afsluiten. Daar baal ik echt van.’ Belgische wereldtopper NTS RW Racing GP heeft voor 2021 en 2022 de 16-jarige Belg Barry Baltus vastgelegd. ‘We zijn erg blij dat we met Barry Baltus en zijn managementgroep Zelos een tweejarige overeenkomst hebben kunnen sluiten’, aldus NTS RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen. ‘Ja, het is snel om al na één seizoen Moto3 door te gaan naar de Moto2, maar gezien zijn groei – letterlijk en figuurlijk – is het de juiste stap.’ NTS RW Racing GP heeft voor 2021 en 2022 de 16-jarige Belg Barry Baltus vastgelegd Appen met.... Kay van Steenbergen Waarom? Omdat hij in 2021 al zijn debuut gaat maken in de CRT SuperCup 600-klasse. Hoe ziet je motorsportcarrière er tot nu toe uit? ‘Ik heb drie jaar in de Molenaar Honda NSF Cup gereden en ben daarna overgestapt naar de Yamaha Cup, waarin ik in mijn tweede seizoen de titel heb behaald.’ Dat was flink knokken met Kevin de Haan! ‘Zeker weten! Ik heb mijn slag geslagen in de laatste wedstrijden. Ik wist de laatste drie te winnen en zo de titel met zeven punten in mijn voordeel te beslissen.’ Wat zijn je plannen voor 2021? ‘Gezien mijn lengte maak ik in 2021 de overstap naar de OW Cup, waar ik in de SuperCup 600 met een Yamaha R6 van start zal gaan.’ Ben je niet te jong voor de OW Cup? ‘Eigenlijk wel, want je moet minimaal 16 jaar zijn. Ik ben dan pas 15, maar heb van Hennie Lentink dispensatie gekregen om toch van start te mogen gaan. Hij weet dat ik goed kan rijden en hij heeft vertrouwen in mijn rijkunsten.’ (Tekst: Ad van de Graaf) Red Bull Rookies Cup Aragón Tegenslag voor Zonta van den Goorbergh Nadat hij als goede vijfde uit de kwalificatie tevoorschijn was gekomen, had Zonta van den Goorbergh op het circuit Motorland Aragón de pech dat hij voor de start werd geconfronteerd met een technisch mankement aan zijn KTM. Hierdoor moest hij de eerste race aan zich voorbij laten gaan. In de tweede finishte de jonge coureur uit Breda als achtste op bijna twintig seconden van winnaar Pedro Acosta. Vlak achter Van den Goorbergh kwam Collin Veijer als negende over de streep. De tweede Nederlandse deelnemer in deze klasse was in de eerste race onderuit gegaan. Beide wedstrijden in Aragón werden gewonnen door de eerder genoemde Pedro Acosta. Daarmee is de 16-jarige Spanjaard nog altijd ongeslagen in de RBRC van dit seizoen, want hij toonde zich tot nu toe in alle zes races oppermachtig. Tijdens de tweede Grand Prix op Aragón vinden de laatste twee RBRC-wedstrijden van 2020 plaats. (Henk Keulemans) Red Bull Rookies Cup Aragón Jordi Torres winnaar Moto-E Cup De FIM Enel MotoE World Cup is dit jaar gewonnen door Jordi Torres van het Pons Racing 40 Team. De 33-jarige Spanjaard had in Le Mans in de laatste race van het seizoen genoeg aan een zesde plaats om de Cup veilig te stellen. In zeven wedstrijden verzamelde Torres 114 punten. Matteo Ferrari en Dominique Aegerter (beiden 96 punten) werden tweede en derde in de eindstand. (Henk Keulemans) BSB Brands Hatch (GB) Wisselend succes voor landgenoten De laatste races voor het Britse Supersport op Brands Hatch werd een wisselvallige campagne voor de Nederlanders. Rob Hartog wist in de eerste manche als zevende te finishen. Daarmee kon de MV Agusta-coureur meer dan tevreden zijn en vol verwachting keek hij uit naar de tweede manche. Door een technisch probleem moest de 28-jarige coureur vroegtijdig de strijd staken. Hartog is als negende geëindigd in het eindklassement. In de GP2-klasse, die samen met de Supersport werd verreden, behaalde Jorel Boerboom in de eerste heat de negende plaats. Maar ook voor de Hagenees sloeg het noodlot in de tweede reeks toe door een mechanisch defect aan zijn Honda. Tomas de Vries kon wel met een tevreden gevoel terugkijken op de laatste race. Na zijn zware enkelblessure, waardoor de coureur uit Barendrecht drie races moest missen, vond de Honda-coureur zijn ritme goed terug en dat resulteerde in de tiende en de achtste plaats. (Tekst: Ad van de Graaf) Rob HartogTomas de Vries De foto en het verhaal Victor Steeman was dit jaar de meest verrassende debutant in de ONK SuperCup 600, maar ook het verhaal van de 24-jarige Wiljan van Wikselaar is erg bijzonder. Hij is de zoon van Dik van Wikselaar, initiatiefnemer van Motorsportpark Gelderland Midden waar Wiljan overdag werkzaam is. Pas vorig jaar kwam hij op het idee om net als een aantal vrienden circuitdagen te gaan rijden. Op 11 juli reed hij zijn eerste race in de ONK ProCup 600 en prompt won hij, waarna hij naar de SuperCup 600 promoveerde. Tijdens de Gamma Racing Day stond hij op het podium van de BeNeCup Trophy en op 3 oktober was hij op weg naar een top-5-notering toen hij onderuit ging. In de finalerace op 10 oktober kwam hij in de eerste race in de laatste ronde voorbij aan zowel Allard Kerkhoven als Victor Steeman en werd knap tweede. Volgend jaar wil de talentvolle rijder uit Harskamp hoge ogen gooien in het ONK SuperCup 600. Wat goed is, komt snel! (Tekst: Kees Siroo) Wiljan van Wikselaar De quote ‘Ik ben erg gelukkig dat ik van deze sport mijn beroep heb kunnen maken. Mijn droom, ooit wereldkampioen worden, heb ik helaas niet kunnen realiseren.’ Clément Desalle houdt het na dit seizoen voor gezien. De 31-jarige Waal reed in 2006 zijn eerste WK-wedstrijd, won 23 GP’s, behaalde drie keer zilver in het WK en eveneens drie keer brons, maakte zeven keer deel uit van het Belgische team in de Motorcross der Naties en won twee keer die landenwedstrijd. (Tekst: Jan Boer) Clément Desalle OW Cup Assen Titels voor Steeman en Van der Sluis Het vreemde en korte OW Cup-seizoen 2020 werd op 10 oktober met een dubbele ONK in Assen afgesloten. Het werd een zinderende finale, waarin de beslissingen pas in de laatste wedstrijd vielen. In de ONK SuperCup 600 ging de titel naar debutant Victor Steeman. In de eerste race werd hij derde en moest de overwinning laten aan regerend kampioen Jeroen Hilster, zijn Lentink Sports Racing-teamgenoot. Omdat naaste concurrent Glenn van Straalen door een crash niet aan de finish kwam, kon enkel Steeman of Hilster kampioen worden. Het gevoel in de tweede race op de droge baan was voor Steeman perfect. Hij boekte een overtuigende zege voor Hilster en Leon Stolte, waarmee de titel binnen was. Van Straalen kwam opnieuw ten val en Joey Louwes werd zo derde in de ONK-eindstand. In de ONK SuperCup 1000 leidde Danny van der Sluis het klassement met zeven punten op Frank Nieman, maar in de natte kwalificatie kwam Van der Sluis niet verder dan de tiende startplaats. Direct na de start van de eerste droge race nam Nieman het initiatief en vanaf de 22e startplaats kwam Nick Vlaar naar de tweede plaats. Al was het uiteindelijk toch Van der Sluis die nipt won voor Nieman en Vlaar. Voor de tweede race dreigde het weer te gaan regenen, maar op wat spetters na bleef het droog. Van der Sluis kwam matig van start, maar klom al snel op naar de tweede plaats achter Nigel Walraven en de opnieuw leidende Nieman. Van der Sluis nam geen risico, bleef derde en werd kampioen in de door een rode vlag voortijdig afgebroken wedstrijd. Nieman won voor Walraven en TT Racing Team-coureur Van der Sluis, die daarmee zijn titel prolongeerde. (Tekst: Kees Siroo) Victor SteemanDanny van der Sluis Eindstand ONK Supercup 600: 1. Victor Steeman, 12.600; 2. Jeroen Hilster, 10.400; 3. Joey Louwes, 8.200, 4. Finn de Bruin, 7,500; 5. Glenn van Straalen, 7.500. Eindstand ONK Supercup 1000: 1. Danny van der Sluis, 14.500; 2. Frank Nieman, 14.200; 3. Nigel Walraven, 9.800; 4. Vasco van der Valk, 8.200; 5. Renzo van Emmerik, 7.500. ONK Sidecar Masters Bizar einde In een door de coronacrisis bizar verlopen seizoen hebben Daniël Willemsen en Robbie Bax de titel ONK Sidecar Masters 2020 veroverd. Eigenlijk had de beslissing plaats moeten vinden in Oldebroek, maar door de strengere coronaregels zat dat er niet in. Voor het kampioenschap geldt met terugwerkende kracht de eindstand na de wedstrijden in Berghem, Oss en Varsseveld. Daarmee zijn Daniël Willemsen en Robbie Bax de nieuwe kampioenen. Met tien wereldtitels en vele honderden overwinningen is Daniël Willemsen de meest succesvolle zijspancrosser ooit. Wat betreft de Nederlandse titels bleef de teller tot nu toe steken op negen, op zich ook een hele prestatie. Dit record ook scherper stellen wilden Daniël Willemsen en Robbie Bax wel, maar de afgelopen jaren liep het telkens mis. Uiteindelijk is het de inmiddels 45-jarige Daniël Willemsen gelukt om ook zijn aantal nationale titels op het magische getal van tien te brengen. Daarnaast ging ook voor Robbie Bax een lang gekoesterde wens in vervulling. (Tekst: Jan de With) Eindstand ONK Sidecar Masters 1. Daniël Willemsen/Robbie Bax, 140; 2. Marvin Vanluchene/Ben v.d. Bogaart, 120; 3. Etienne Bax/Nicolas Musset, 106; 4. Koen Hermans/Glenn Janssens, 105; 5. Justin Keuben/Kostas Belackas, 91. Kort door de bocht Kay Karssemakers en Ivano van Erp scoorden in de EMX125 in alle manches in Spanje en Lommel, met voor Karssemakers de negende plaats als beste uitslag en voor Van Erp de achtste. In Lommel werden er verder nog punten behaald door Scott Smulders, Cas Valk (zevende in de tweede manche) en Dave Kooiker. In de EMX250 behaalde KAY DE WOLF (foto) in Spanje en Lommel een tweede, een derde en twee vijfde plaatsen. Twan van Essen scoorde eveneens vier keer. Marcel Conijn werd in Lommel zevende en zesde, Rick Elzinga achtste en zeventiende, Jens Walvoort en Kjeld Stuurman mochten beiden één keer punten noteren. (Tekst: Jan Boer) Kaj de Wolf RICK DUNNIK, die na de laatste races voor het IDM Supersport 300 werd gediskwalificeerd, is tegen deze beslissing in beroep gegaan. De coureur was na een vijfde en een derde plaats op Hockenheim officieus IDM-kampioen, maar na een technische controle en werd hij gediskwalificeerd vanwege een remdruksensor. Die is volgens het reglement verboden. Vader Harm heeft hierop meteen gemeld dat het geen sensor was en bovendien dat-ie niet aangesloten zat. Dunnik: ‘Ik hoop dat de beslissing wordt teruggedraaid. Een wedstrijd hoort volgens mij tussen coureurs op het circuit te zijn, niet tussen teams buiten de baan.’ Wanneer de beslissing bekend wordt gemaakt, is onduidelijk. De tweede en tevens laatste wedstrijden voor het Bonovo Sidecar Superprix werden op Brands Hatch verreden. In deze officieuze WK-wedstrijd wisten BENNIE STREUER en ILSE DE HAAS twee keer de derde plaats te behalen en werden zo derde in de eindstand. De officieuze titel ging naar het Britse koppel Ellis/Richardson, de tweede plek was voor Reeves/Rousseau. (Tekst: Ad van de Graaf) De KAMPIOENSTRIAL, die op 17 en 18 oktober in Zelhem zou worden verreden, is niet doorgegaan. De ZAMC, de organisator van de tweedaagse, heeft ervoor gekozen de wedstrijd te verplaatsen naar 28 en 29 november met het idee dat er dan mogelijk ruimere regels zouden gelden vanwege de Covid19-problematiek. De persconferentie van Rutte op 12 oktober was dus niet van invloed op het ZAMC-besluit, dat al eerder was genomen. Uiteraard is ook de nieuwe datum nog onder voorbehoud. (Tekst: Kees Siroo) Na een afwezigheid van twee jaar is JOEY DEN BESTEN weer actief als motorcoureur. Vanwege corona zat een rentree in het International Road Racing Championship er echter niet in. Hierop werd gekozen voor het Duitse Endurance-kampioenschap waarin Den Besten in zijn eerste race op de Nürburgring de vierde plaats behaalde. In de tweede en laatste wedstrijd, die op het circuit van Oschersleben werd verreden, wist de Suzuki coureur de derde plaats te behalen. Na ruim 21 jaar heeft JEROEN VERSTEEG van Trackdays4all het besluit genomen om een opvolger te zoeken en die is gevonden in de persoon van oud-coureur Kevin Valk. Valk: ‘Ik ben ontzettend blij dat ik Trackdays4all ga continueren binnen de internationale motorsport. De afgelopen vijf jaar na mijn motorsportcarrière heb ik met veel plezier de persoonlijke videobegeleiding op mij genomen met ons team van ervaren instructeurs.’ (Tekst: Ad van de Graaf)

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?