MXGP: Winst Coldenhoff in Letland

Na een onderbreking van vijf maanden werden de MXGP-wedstrijden hervat in het Letse Kegums, waar in een tijdsbestek van acht dagen drie GP’s werden verreden. Glenn Coldenhoff behaalde zijn vijfde GP-overwinning en zorgde voor de eerste GP-zege van GasGas. Jeffrey Herlings blijft aan de leiding in het WK-klassement. Na een lange tijd van onzekerheid was het dan eindelijk zover, er kon weer om WK-punten worden gestreden. Vanaf het moment dat de topsporters in ons land weer mochten trainen, zochten Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en de andere GP-rijders de circuits weer op. De conditietraining was uiteraard wel doorgegaan, maar de ...
Na een onderbreking van vijf maanden werden de MXGP-wedstrijden hervat in het Letse Kegums, waar in een tijdsbestek van acht dagen drie GP’s werden verreden. Glenn Coldenhoff behaalde zijn vijfde GP-overwinning en zorgde voor de eerste GP-zege van GasGas. Jeffrey Herlings blijft aan de leiding in het WK-klassement. Na een lange tijd van onzekerheid was het dan eindelijk zover, er kon weer om WK-punten worden gestreden. Vanaf het moment dat de topsporters in ons land weer mochten trainen, zochten Jeffrey Herlings, Glenn Coldenhoff en de andere GP-rijders de circuits weer op. De conditietraining was uiteraard wel doorgegaan, maar de motortraining lag lange tijd stil. Tot groot genoegen van de rijders nam de KNMV het initiatief om twee trainingswedstrijden te organiseren, de eerste in Arnhem, de tweede in Axel. Publiek was niet welkom, maar toprijders wel. Het was net geen GP-startveld wat er achter het starthek stond, maar het kwam er aardig dicht in de buurt. Coldenhoff en Herlings lieten in deze wedstrijden zien klaar te zijn voor de herstart van het seizoen, dat door het grote aantal zandcircuits voor beiden wel eens heel goed zou kunnen uitpakken. Vanwege de snelle opeenvolging van de wedstrijden wordt een GP nu in één dag verreden: vrije training, tijdtraining en twee manches. Wedstrijdritme Coldenhoff blikt terug op de afgelopen maanden: ‘Het was moeilijk te trainen zonder doel, omdat je niet wist wanneer er weer wedstrijden zouden zijn. Ik heb acht tot negen weken niet op de motor gezeten. Dat is zelfs langer dan in de winter.’ Hij heeft geen probleem met drie GP’s in één week: ‘Als we GP’s in twee opeenvolgende weekends hebben, rijden we ook tussendoor om te trainen. We hebben het bij de Supercross in Amerika gezien, het kan best.’ Hij is blij met de afgelasting van de MXoN: ‘Ik had uiteraard liever gezien dat er wel een MXoN zou zijn, maar dan wel een echte wedstrijd en niet een race binnen een GP.’ In Kegums (waar een beperkt aantal toeschouwers werd toegelaten) kende Coldenhoff in beide manches goede starts, kwam in de eerste race even aan de leiding, maar moest de winst aan wereldkampioen Tim Gajser laten, nadat hij even buiten de baan was geraakt. In de tweede manche pakte Coldenhoff kopstart en bleef de hele race aan de leiding. Gajser moest een aanval op de leidende positie van Coldenhoff bekopen met een valpartij, kwam nog als vijfde over de finish en wist nog net tweede totaal te worden voor Romain Febvre, die twee keer derde werd. Na winst in Engeland en Valkenswaard kwam Herlings als klassementsleider naar Letland. In beide races kreeg hij te maken met valpartijen, waardoor hij inhaalraces moest rijden. Hij werd tweemaal vierde. Door de val van Gajser verspeelde de Sloveen genoeg punten om Herlings de rode leidersplaat te laten behouden. In de voorbereidingsfase kreeg Herlings te maken met tegenslag, want aan een val bij een training in Cuyk hield hij een lichte hersenschudding over. Herlings: ‘Net als alle andere rijders ben ik blij dat we weer kunnen rijden. Ik zal wellicht nog wat wedstrijdritme missen, maar dat geldt voor iedereen. Het wordt geen lang seizoen, je moet er dus elke wedstrijd staan.’ De vijfde GP-zege voor Glenn Coldenhoff, de eerste voor GasGas. Calvin Vlaanderen reed in de eerste manche steeds rond de elfde plaats en kwam ook op die positie over de finish. Na de pauze werd hij op het startveld opgehouden en kwam sterk terug tot de twaalfde plaats. Vlaanderen heeft nu ex-rijder Herjan Brakke als coach. De van de MX2 gekomen rijder voelt zich goed thuis op de 450: ‘De lange onderbreking heeft mij de tijd gegeven om me extra voor te bereiden, want zo simpel is het niet om van een 250 naar een 450 over te stappen. Ik ben een rookie in de MXGP, druk ligt er niet op, ervaring opdoen en genieten van het rijden is het belangrijkst voor mij. Geen fouten maken en consistent presteren. Uiteraard hoop ik op klasseringen in de top-10. Dat we nu heel veel wedstrijden achter elkaar rijden vind ik wel fijn, want meestal word ik elk weekend beter.’ Met een achttiende plaats presteerde Brian Bogers beneden zijn kunnen in de eerste race, hij voegde er in het tweede wedstrijdgedeelte een dertiende plaats aan toe. Bogers over de afgelopen tijd: ‘Het was eerst moeilijk om me te motiveren, want je wist niet wanneer je weer mocht beginnen. We zijn nu weer begonnen, ik hoop dat het door blijft gaan.’ Tweede plaats Tijdens de GP’s van Engeland en Valkenswaard bleven de resultaten van Europees Kampioen MX2 Roan van de Moosdijk achter bij zijn verwachtingen. Valkenswaard werd helemaal een afknapper toen hij in de tweede race zijn linker enkel brak. Voor hem kwam de lange pauze daarom goed uit. Van de Moosdijk: ‘Omdat ik uit een blessure kwam, had ik na ruim een maand niets doen geen enkel probleem om me te motiveren. Ik had een doel voor ogen, fit worden. Ik zit nu al weer twee maanden op de motor. Een GP in één dag? Dat ben ik gewend van de Dutch Masters. Ik ben altijd wel goed in de tijdtrainingen.’ Die laatste opmerking maakte hij in Kegums waar, want hij noteerde achter zijn Franse teamgenoot Mathys Boisrame de tweede tijd. Achter klassementsleider Tom Vialle werd hij tweede in de eerste race. Daar kwam nog een vierde plaats bij en dat leverde hem achter Vialle, maar voor Boisrame de tweede plaats op het podium op. Na 31 punten in Engeland en Valkenswaard, nu 40 punten in één wedstrijd. Roan van de Moosdijk is sterk aan het vervolg van de competitie begonnen. Bas Vaessen is de tweede Nederlander in de MX2. Hij werd in Kegums dertiende en twaalfde. De Limburger had op meer gehoopt: ‘Ik heb ervoor gezorgd dat ik er zou staan zodra de nieuwe kalender bekend zou worden. Het enige wat voor mij telt is het podium.’  In de MXGP draait Clément Desalle al jarenlang in de top mee, maar een kampioenskandidaat is hij niet. Die hebben de Belgen wel in de MX2 in de persoon van Jago Geerts. Die had de pech in de eerste manche twee keer hard onderuit te gaan, waardoor er niet meer dan de zestiende plaats in zat. Dat het met zijn snelheid goed zit, bleek in de tweede race, die hij winnend afsloot voor Vialle. ‘Ik heb goed kunnen trainen, ik denk er wel klaar voor te zijn’, zei Geerts in Arnhem met een vooruitziende blik. Gajser: ‘Gelukkig kon ik na mijn zware val verder rijden.’Tim Gajser ging in de tweede race hard onderuit bij een aanval op Coldenhoff.Geerts: ‘Twee zware valpartijen, dat was niet goed.’Jago Geerts was ontevreden over zijn eerste manche.Van de Moosdijk: ‘De tweede plaats is mijn beste uitslag ooit.’Roan van de Moosdijk kwam in de MX2 nog nooit eerder als tweede over de finish.Herlings: ‘Het had beter gekund vandaag.’Jeffrey Herlings werd geplaagd door slechte starts, waarna hij inhaalraces moest rijden.Coldenhoff: ‘Het was een fantastische dag!'Glenn Coldenhoff won na 2015 voor de tweede keer de GP van Letland. WK-standen MXGP (na 6 manches) 1. Jeffrey Herlings, KTM, 130; 2. Tim Gajser (SLO), Honda, 126; 3. Glenn Coldenhoff, GasGas, 103; 15. Brian Bogers, KTM, 34; 21. Calvin Vlaanderen, Yamaha, 21. MX2 (na 6 manches) 1. Tom Vialle (F), KTM, 134; 2. Jago Geerts (B), Yamaha, 112; 3. Jed Beaton (AUS), Husqvarna, 95; 7. Roan van de Moosdijk, Kawasaki, 71; 15. Bas Vaessen, KTM, 35.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?