Nancy van de Ven strijdend ten onder – Nederlandse wereldtoppers week 44

WMX Pietramurata (Italië) Geen lachje kon er op het podium af bij Nancy van de Ven. Begrijpelijk, want opnieuw greep ze naast de wereldtitel. In haar achtste jaar in het wereldkampioenschap eindigde ze voor de vierde keer als tweede. En nog nooit was ze zo dicht bij de wereldtitel als dit jaar. Twee keer stond ze in Pietramurata op het podium, eerst als tweede achter dagwinnares Duncan en daarna als tweede met de zilveren WK-medaille om haar nek. Een troostprijs, want ze ging voor goud. Na vier GP’s leidde Van de Ven met een geringe voorsprong van vier punten ...
WMX Pietramurata (Italië) Geen lachje kon er op het podium af bij Nancy van de Ven. Begrijpelijk, want opnieuw greep ze naast de wereldtitel. In haar achtste jaar in het wereldkampioenschap eindigde ze voor de vierde keer als tweede. En nog nooit was ze zo dicht bij de wereldtitel als dit jaar. Twee keer stond ze in Pietramurata op het podium, eerst als tweede achter dagwinnares Duncan en daarna als tweede met de zilveren WK-medaille om haar nek. Een troostprijs, want ze ging voor goud. Na vier GP’s leidde Van de Ven met een geringe voorsprong van vier punten op Duncan, zes op Larissa Papenmeier en tien op Fontanesi. Dat beloofde met vier kanshebbers op voorhand een spannende ontknoping van het wereldkampioenschap te worden. De eerste manche begon sensationeel met valpartijen van Duncan, Van de Ven en Fontanesi. Papenmeier leek te gaan winnen, maar door een val van de Duitse in de slotfase wist Duncan nog te winnen. Van de Ven kwam vanaf de laatste plaats terug tot de vijfde plaats. Deze uitslag bracht Duncan aan de leiding, vijf punten voor Van de Ven en Papenmeier. Van de Ven wist wat ze moest doen in de tweede manche: maximaal presteren! Ze vertrok op kop en bleef tot aan de finish het veld leiden. Haar rivalen hadden ook een goede start. Duncan wist dat de derde plaats voor haar voldoende en verdedigde haar tweede stek niet fanatiek toen Fontanesi aandrong. De Italiaanse kwam nog aan het achterwiel van Van de Ven. In het spoor van Van de Ven reden Lynn Valk en Shana van der Vlist eveneens een zeer sterke wedstrijd. Valk was in de eerste manche enige tijd tweede, maar finishte als derde. Daar voegde ze in de tweede race een vijfde plaats aan toe, goed voor de vijfde plaats in het dagklassement. Van der Vlist werd vierde en zesde en stond als zevende in de daguitslag. In het WK eindigden ze respectievelijk als vijfde en zesde. Drie Nederlandse dames bij de beste zes! Wereldkampioene Courtney Duncan Nancy van de Ven over haar race en dit seizoen: ‘De valpartij in de eerste manche en een aantal foutjes in het begin van het seizoen maakten het erg moeilijk voor mij. Ik geloof niet dat er iets erger is dan tweede te worden in het wereldkampioenschap als je evenveel punten hebt als de eerste.’ Van de Ven moet uitkijken naar een ander team, want haar Italiaanse team Ghidinelli Racing moet vanwege de coronacrisis bezuinigen. Tekst: Jan Boer WK-Eindstand (na 22 manches): 1. Courtney Duncan (NZ), Kawasaki, 207 2. Nancy van de Ven, Yamaha, 2073. Larissa Papenmeier (D), Yamaha, 2004. Kiara Fontanesi (I), KTM, 193 5. Lynn Valk, Yamaha, 164 6. Shana van der Vlist, KTM, 13516. Britt Jans-Beken, KTM, 3519. Britt van der Werff, Suzuki, 31 30. Stefanie Stoutjesdijk, 1334. Kimberley Braam, Kawasaki, 5 35. Demi Verploegh, Yamaha, 5 Nancy van de Ven in het WK JaarKampioenPuntenVan de VenPunten2020Courtney Duncan (NZ) 207Tweede2072019Courtney Duncan (NZ) 239Tweede2032018Kiara Fontanesi (I)260Tweede2522017Kiara Fontanesi (I)233Vierde2312016Livia Lancelot (F)302Tweede2782015Kiara Fontanesi (I)260Derde2142014Kiara Fontanesi (I)255Vijfde1822013Kiara Fontanesi (I)287Vijfde173 Nancy van de Ven reed uitstekend in Pietramurata. Foto: Yamaha Belgische wereldtopper De 21-jarige Amandine Verstappen moest de slotwedstrijd van de WMX laten schieten, omdat ze eerder in de week positief testte op COVID-19. Verstappen: ‘Het is erg frustrerend, omdat ik al enige maanden alle voorzorgsmaatregelen in acht heb genomen.’ Verstappen scoorde dit jaar in drie manches en sloot het WK van de dames af op de veertiende plaats. Verstappen is de eerste (en tot nu toe enige) Belgische die een GP won, ze zegevierde vorig jaar in Valkenswaard.Tekst: Jan Boer Amandine Verstappen Spaans Open En dat geldt ook voor Zonta van den Goorbergh! Er moest een klein wonder gebeuren wilde Zonta van den Goorbergh de titel behalen in de European Talent Cup van het FIM CEV Repsol kampioenschap. De 14-jarige reed een sterk seizoen met liefst vier overwinningen. Samen met de uiteindelijk kampioen David Alonso was hij zelfs de enige coureur die races wist te winnen. Het enige nadeel voor hem was dat hij in de eerste drie wedstrijden van het seizen kostbare punten verloor. Met een achterstand van 42 punten moest de jonge coureur uit Breda dit proberen dit goed te maken en leek het bij voorbaat al op een mission impossible. Startend vanaf de vierde startplaats streed Van den Goorbergh in de eerste constant mee in de kopgroep van zes rijders en werd vierde, niet genoeg voor de titel dus. Een onschuldige schuiver in de tweede race op zondag was een kleine domper op een geweldig sterk seizoen. Volgend jaar maakt de jongeling de overstap naar het WK Junior Moto3. De andere Nederland in dit kampioenschap, Collin Veijer, kan eveneens met een tevreden gevoel terug kijken op zijn eerste seizoen in het Spaans Open. “Het was echt een seizoen met ups en downs maar ik heb enorm veel ervaring opgedaan. In de eerste race verloor ik enkele plaatsen doordat ik mis schakelde. Ik vond aansluiting met de tweede groep die streed voor de zevende plaats en ben als negende gefinisht. In de tweede race is mijn uitlaat kapot gegaan en verloor ik de demper. Daardoor moest in naar de pits.” Veijer zal ook in 20121 de overstap maken naar het FIM Moto3 Junior wereldkampioenschap en is daarvoor in gesprek met enkele teams. Tekst: Ad van de Graaf Zonta toonde zich een waardig tweede man door direct kampioen David Alonso te feliciteren. Appen met... Ilse de Haas Waarom? Omdat ze als vriendin van Bennie Streuer samen de strijd aangingen voor de wereldtitel zijspannen. Hoe was het om in het span met Bennie te zitten? “Het was in het begin wennen voor mij, want het niveau was veel hoger dan ik was gewend en daar had ik even tijd voor nodig. Zijspan rijden is daarnaast veel zwaarder dan de meesten denkt.”. Ilse de Haas Is het moeilijk om met je eigen partner te racen? “Belangrijkste is dat je iemand moet kiezen waar je vertrouwen in hebt en een bepaalde klik mee hebt. Dan maakt het niets meer uit of het je partner is of een andere coureur.” Dit jaar kwam jullie droom uit met een goede sponsor voor 2020. ”Dat klopt, we kregen een uitnodiging om voor het Bonovo Racing team te komen rijden. Dat was voor ons heel bijzonder want we hadden nog nooit zo’n groot professioneel team gezeten. Alles is perfect geregeld en dat maakte het rijden er wel een stuk gemakkelijker door. In 2019 was het heel moeilijk geweest en dit was eigenlijk wel de redding voor ons”. Maar helaas, geen WK Zijspannen dit seizoen. “Nee dat was wel even balen! Gelukkig kregen we nog een alternatief WK en daar hebben we laten zien dat we met de top mee kunnen rijden. Dat was wel een goede opsteker. De concurrentie was bijzonder zwaar en we zijn als derde geëindigd en daar zijn we best wel trots op”. Tekst: Ad van de Graaf Moto2 Aragón (E) Net geen punt voor Bo Bendsneyder Ook de GP van Teruel leverde Bo Bendsneyder en het NTS RW Racing GP-team niet het o zo gewenste WK-punt op. En dat was jammer te noemen. Toch verliep dit raceweekend een stuk positiever dan de voorafgaande. Als snelste coureur uit Q1 plaatste Bendsneyder zich andermaal voor Q2. Hierin verraste hij met de tiende tijd op slechts 0,650 seconde van snelste man Sam Lowes. Een dergelijk goede uitgangspositie voor de race had de Nederlander sinds de eerste Grand Prix van dit seizoen niet meer weten te bewerkstelligen. Maar helaas lukte het ook nu weer niet. Beter gezegd net niet, want Bendsneyder passeerde de finish als zestiende. Dat gebeurde dan ook nog eens op slechts 0,505 seconde achter de Italiaan Simone Corsi. Duidelijk was te zien, dat het bijna één kilometer lange rechte stuk dat in het circuit van Aragón zit Bendsneyder en zijn NTS de das omdeed. Want hier werd de combinatie door een lagere topsnelheid keer op keer door de nodige tegenstanders gepasseerd. Ondanks het missen van het laatste WK-punt toonde Bendsneyder zich na afloop positief: ‘Het is jammer dat ik net de punten heb gemist, maar ik ben wel trots op mezelf en vooral mijn team – mijn crewchief, de dataman, de monteurs die ervoor hebben gezorgd dat de fiets er echt goed bij stond dit weekend – want we hebben laten zien dat we gewoon mee kunnen doen.’ Laten we hopen, dat dit ook het geval is tijdens de laatste drie races van 2020.Tekst: Henk Keulemans Bo Bendsneyder De Quote ‘Een klein foutje kan grote gevolgen hebben. Helaas maakt het deel uit van onze sport. Ik verloor het gevoel in mijn armen de eerste momenten na mijn valpartij, maar gelukkig kwam het na enkele minuten weer terug. We hebben in Herentals alles laten nakijken en het bleek dat ik twee compressiefracturen in mijn rug heb (wervels T3/T4). Helaas is dit seizoen voorbij; ik voelde mij sterker dan ooit. Ik zal mijn hoofd omhoog houden en mij vanaf nu concentreren op mijn herstel. Ik heb dit eerder gehad en ik weet wat ik moet doen om terug te keren naar de vorm die ik had. Ik kijk met vertrouwen naar de toekomst en kan niet wachten om weer achter het starthek te staan.’ Heftige woorden van Glenn Coldenhoff die op Lommel zwaar ten val kwam. Glenn Coldenhoff. Foto GasGas De foto en het verhaal Die hellingshoek! Geloof het of niet, dit is Michael van der Mark echt na pas een aantal kennismakingsrondes met de BMW S1000RR op Estoril. Qua basis reed Michael nog met een model van afgelopen seizoen, maar er zaten al behoorlijk wat spullen van komend seizoen op. Onder andere winglets! Uiteindelijk gaf VDM – hoewel het absoluut niet om snelle tijden ging bij deze shakedown – kort achter zijn nieuwe teamgenoot, Tom Sykes. Dat biedt perspectief! Michael van der Mark met de BMW S1000RR op Estoril. Foto: 2Snap RBRC Aragón (E) En nog geen Nederlanders op het podium Ook tijdens de zevende en achtste race van dit seizoen slaagden de Nederlandse Red Bull Rookies Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer (foto) er niet in om een podiumplaats te bemachtigen. Wel bevonden zij zich in de kopgroep van een rijdersveld waarin de verschillen (zoals zo vaak) heel klein waren. In de eerste wedstrijd werd Zonta van den Goorbergh zevende op slechts 0,616 seconde van winnaar Iván Ortolá. Grootste verliezer in deze race was Collin Veijer. Nadat de jonge coureur uit Staphorst als vierde uit de kwalificatie tevoorschijn was gekomen, maakte hij deel uit van de kopgroep tot hij in het heetst van de strijd in de laatste ronde hard onderuit ging. In de tweede wedstrijd bleef Veijer wel op zijn KTM zitten. Dat leverde een keurige zevende positie op. Het verschil met winnaar David Alonso bedroeg slechts 0,231 seconde. Van den Goorbergh zat in de tweede groep en finishte uiteindelijk als elfde. De tot nu toe in dit seizoen ongeslagen Pedro Acosta kreeg tijdens de tweede serie races op Motorland Aragón twee keer een nederlaag te verwerken. In de eerste werd de Spanjaard, die in 2021 uitgaat komen voor het Red Bull KTM Moto3-team van Aki Ajo, met 0,043 seconde verslagen door zijn landgenoot Ivan Ortolá. In de tweede race kwam Acosta naast de baan terecht. Omdat hij vervolgens een stuk afsneed, kreeg de Spanjaard van de racedirectie een tijdstraf opgelegd en belandde hij buiten de punten. Met nog vier races in Valencia voor de boeg heeft Acosta nu 170 punten achter zijn naam staan. Achter zes Spanjaarden en een Columbiaan neemt Zonta van den Goorbergh in het tussenklassement de achtste plaats in met 51 punten. Collin Veijer is elfde met 39 punten.Tekst: Henk Keulemans Collin Veijer. Foto: Gold & Goose/Red Bull Content Pool Kalender Supermoto The Race in Mettet die op het programma stond voor 18 en 19 november is uitgesteld. Door de huidige Covid19-omstandigheden, besloot organisator RUMESM, na overleg met de FMWB en de officiële instanties, om de wedstrijd uit te stellen naar 12 en 13 december 2020. ‘Alle partijen hebben hun uiterste best gedaan om deze wedstrijd zo goed mogelijk voor te bereiden, maar helaas kunnen we niet op de geplande datum organiseren. We houden jullie de komende weken op de hoogte in de hoop dat The Race in december kan verreden worden”, aldus RUMESM-woordvoerder Heikki Simon. “Mochten we ook de datum in december moeten afzeggen, dan zullen we dit evenement niet langer uitstellen, het zal dan worden geannuleerd.’ Tekst Kees Siroo. 7 november EMX 2t en EMX Open Pietramurata (I)7/8 november WK enduro Marco de Canaveses (P)8 november  MotoGP en RBRC Valencia (E)8 november  MXGP Pietramurata (I)14/15 november WK enduro Marco de Canaveses (P)15 november MotoGP en RBRC Valencia (E)15 november BeNeCup SuperMoto Mettet (B)20-26 november WK rally Abu Dhabi Desert Challenge (VAE)22 november MotoGP Portimão (P) Kort door de bocht Brian Bogers maakt komend jaar de overstap naar het fabrieksteam van GasGas. De 24-jarige Brabander neemt de plaats van Glenn Coldenhoff in, die het team verlaat. Hij krijgt voormalig MX2-wereldkampioen Pauls Jonass als teamgenoot. Bogers: ‘Ik heb sterk  gereden in 2020 en ben klaar voor de volgende stap met GasGas.’ Thibault Benistant, uitkomend voor Hutten Metaal Yamaha Racing, greep in Lommel de titel in de EMX250. De Fransman stapte meteen over naar de GP’s en werd in Lommel III vierde en elfde, in Pietramurata vijftiende en tweede. Beste Nederlander is Kay de Wolf op de vierde plaats. Marcel Conijn (sterk rijdend in Lommel) werd elfde, Twan van Essen 23e, Rick Elzinga 24e, Raf Meuwissen 39e en Kjeld Stuurman 55e. De Italiaan Andrea Bonacorsi is de kampioen van de EMX125. Beste Nederlander is Scott Smulders veertiende). Verder staan in de eindstand Cas Valk (19e), Ivano van Erp (22e), Kay Karssemakers (26e), Kjell Verbruggen (44e) en Dave Kooiker (52e). Mike Bolink is als elfde geëindigd in de EMX Open in Pietramurata. Rob Windt werd 16e, Damian Wedage 22e. Tekst: Jan Boer Bart Schaap zet zijn ijsspeeedway carrière voorlopig in de ijskast. De coureur uit Callantsoog gaat een contract tekenen als stuurman in de binnenvaart en zich de aankomende jaren focussen op het worden van kapitein. Schaap – die het afgelopen jaar met een wildcard uit kwam in de GP serie – zet de ijsspeedway niet volledig uit zijn hoofd. Het materiaal blijft behouden om in toekomst een rentree te kunnen maken. Tekst: Gert Bos Op het Italiaanse circuit van Franciacorta is Matthew Ruisbroek in het CNV Ohvale kampioenschap de Rookie geworden. In de minibikes klasse finishte de jongeling twee keer als tweede en was daarmee de beste nieuwkomer die wordt gezien als opstapklasse naar de grote motoren. Na een derde plaats op het EK minibikes was het een mooie een mooie afsluiter van het seizoen. Om goed voorbereid naar de Red Bull Rookies, Northern Talent Cup of het Spaans Open heb je meer nodig dan een goed budget. Belangrijkste is om zoveel mogelijk kilometers te maken op een circuit met een echte racer. Dat kan nu met een Honda NSF250R. Voor 2021 bieden Gé Ligtermoed en Jos Koelewijn een select aantal Nederlandse rijders de mogelijkheid om een jaar te trainen. Voor €4.500 kan je een compleet pakket huren. Het groot onderhoud komt voor rekening van Ligtermoed en Koelewijn. Interesse? Neem dan contact op via facebook.com/ge.ligtermoed. Tekst: Ad van de Graaf

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?