donderdag 3 oktober 2024

Nederlandse wereldtoppers in de motorsport (week 32)

Moto2 Jerez (Spanje) en Brno (Tsjechië)

Stroeve herstart voor Bendsneyder

De verwachtingen waren hooggespannen voor Bo Bendsneyder en NTS RW Racing GP na hun sterke optreden tijdens de openingsronde in Qatar. In de buurt van de tweede startrij en een elfde plaats in de race kwam de Nederlandse combinatie echter niet bij de herstart van het Moto2-seizoen in Jerez en Brno. De warme temperaturen in Jerez zorgden ervoor dat Bendsneyder niet het juiste gevoel kon vinden met de voorkant van de motor. De Rotterdammer was over het algemeen een seconde tot maximaal andere halve seconde langzamer per ronde dan de snelste rijders, maar dat is een wereld van verschil in de Moto2 klasse. Bendsneyder kwam ten val in de eerste race in Jerez gevolgd door een negentiende plaats in het tweede weekend. Maar hij finishte qua achterstand wel ver achter de puntenposities. Wel was hij iedere keer zijn teamgenoten de baas; eerst Jesko Raffin en later zijn invaller in Brno, Dominique Aegerter.

MotoGP Jerez en Tsjechië: Quartararo en Binder nieuwe winnaars

In Brno waren de temperaturen minder extreem en Bendsneyder reed een beduidend beter weekend. In de kwalificatie wist hij zich met een strakke rondetijd via Q1 te plaatsen voor Q2. Vanaf de zeventiende startplaats kende Bendsneyder deze keer een goede start en won diverse plaatsen, iets wat vaker een zwak punt was van onze Nederlandse GP-rijder. Later in de race moest hij de rijders die streden voor de puntenposities laten gaan en kwam de NTS RW Racing GP-coureur als achttiende over de finish.

De komende twee weken gaat de Nederlandse equipe proberen punten te scoren op de Red Bull Ring in Oostenrijk.

Tekst: Asse Klein

Bo bendsneyder
De hoge temperaturen speelden Bo parten in Jerez. FOTO: 2SNAP

Belgische wereldtoppers

Jago Geerts gaat twee keer onderuit

Het zat Jago Geerts niet helemaal mee tijdens de MX2-wedstrijden in Kegums. Hij ging in de eerste manche twee keer onderuit en eindigde op een zestiende plek. De tweede race sloot hij winnend af. In de tussenstand staat hij nu tweede achter de Fransman Tom Vialle.

Jago Geerts

World Supersport en World Supersport 300 Jerez en Portimão (Portugal)

Scott Deroue leider in WK

Om wereldkampioen te kunnen worden met je constant scoren, zeker in zo’n kort seizoen als 2020. Deze boodschap lijkt Scott Deroue goed begrepen te hebben tijdens de eerste twee World Supersport 300-ronden in Jerez en Portimão. Na de eerste races in Jerez was debutant Tom Booth-Amos, uitkomend voor het Nederlandse RT Motorsports by SKM Kawasaki team van teammanager Rob Vennegoor, nog de leider in het WK. Na een derde en tweede vierde plaatsen sloot Deroue af met een overwinning in Portugal. Hierdoor is Deroue de nieuwe leider in het kampioenschap met nog vier ronden en acht races te gaan.

Teamgenoot Jeffrey Buis deed het ook uitstekend en scoorde zijn eerste WK-podium (zie de rubriek Appen met). De derde Nederlandse coureur van het MTM Kawasaki MotoPort-team, Koen Meuffels, kende een tegenvallende training in Jerez, waardoor hij na een inhaalrace slechts één punt scoorde. In Portimão finishte hij beide keren in de top-10 met twee negende plaatsen. Ook waren er tweemaal punten voor Glenn van Straalen in Portugal met een elfde en een dertiende plaats. In de World Supersport-klasse bleef Andrea Locatelli ongeslagen in zijn debuutseizoen. Steven Odendaal scoorde voor EAB Ten Kate Racing een kwartet aan top-8-klasseringen. Zijn beste uitslag behaalde de Zuid-Afrikaan in de tweede race op Portimão met een vierde plaats. De Australiër Lachlan Epis verving de geblesseerde Jaimie van Sikkelerus in het MPM Routz Racing Team, maar scoorde geen punten.

Tekst: Asse Klein

Standen:

World Supersport-tussenstand:
1. Andrea Locatelli (I), Yamaha, 125;
2. Jules Cluzel (FR), Yamaha, 90;
3. Lucias Mahias (FR), Kawasaki, 62;
22. Jaimie van Sikkelerus, Yamaha, 2.

World Supersport 300-tussenstand:
1. Scott Deroue, Kawasaki, 67;
2. Bahattin Sofuoglu (TR), Yamaha, 57;
3. Unai Orradre (E), Yamaha, 55;
6.  Jeffrey Buis, Kawasaki, 36;
13. Koen Meuffels, Kawasaki, 15;
19. Glenn van Straalen, Yamaha, 8.

Appen met… Jeffrey Buis

Waarom? Omdat Jeffrey zijn eerste WK-podium behaalde in Portimão.

Jeffrey, je begon gelijk al sterk in Jerez!

‘Klopt, maar helaas niet de resultaten waarop we gehoopt hadden.’

Wat ging er mis?

‘Beide races reed ik in de kopgroep. In Race 1 werd ik aangetikt, waardoor ik crashte. Erg jammer, want ik reed rond op de derde plaats, maar dat hoort bij racen. Race 2 werd ik zevende, maar door een track limits penalty werd ik teruggezet naar de dertiende plek.’

En toen gelijk door naar Portimão.

‘Het ging daar op vrijdag niet zo goed, maar vanaf de derde vrijetraining hadden we de juiste snelheid te pakken.’

Dat mag je zeggen, je werd tweede in de eerste race.

‘Het was een superrace. Ik kon met Ana (Carrasco) wegkomen bij de rest. Het was wel jammer van de rode vlag, want ik had graag in de laatste ronde willen vechten voor de overwinning.’

En de vierde plaats in Race 2. Hoe ging het?

‘Die ging in het begin iets moeilijker. Daarna kon ik het gat dichtrijden naar de koplopers. Ik lag vierde toen de rode vlag kwam in de laatste ronde, een resultaat dat ik voor het weekend nog nooit had behaald. Het was dus een supergoed weekend!’

Tekst: Asse Klein

Jeffrey Buis. FOTO: Randy van Maasdijk

BSB Superbikes

Fraai debuut Rob Hartog

Met zijn tiende en zesde plaats maakte Rob Hartog een knap debuut in het zwaar bevochten Britse Supersport-wegrace. Op het circuit van Donington Park werd na vijf maanden uitstel eindelijk begonnen met het BSB Superbike. De 28-jarige coureur uit Abbekerk nam vorig jaar nog deel aan het WK Supersport. Met een voor hem nieuwe motorfiets, een MV Agusta van het Britse Bike Devil Racing, was het voor Hartog wel even wennen aan het niveau, dat hoger ligt dan hij vooraf had gedacht. Met zijn elfde startplaats kon hij tevreden zijn.

Rob Hartog maakte op zijn MV Agusta een mooi debuut in het Britse Supersport.

Voor de eerste manche hadden zijn monteurs nog enige aanpassingen gedaan, maar dat pakte verkeerd uit. Door gripproblemen finishte Hartog op de tiende plaats. In de tweede wedstrijd behaalde hij, na een fraaie inhaalrace, de zesde plaats. Hartog: ‘Het was wel even wennen en gezien de tijd dat ik heb kunnen trainen met de motorfiets ben ik zeker tevreden. Gedurende de trainingen boekten we de nodige vooruitgang en ik kijk nu al uit naar de volgende race.’

Jorel Boerboom finishte in beide heats respectievelijk als zesde en vierde in de GP2-klasse.

Tekst: Ad van de Graaf

De foto en het verhaal

Vijf maanden had Tomas de Vries ernaar uitgekeken om eindelijk weer eens van start te gaan in het Britse Supersport. In de wintermaanden werd er hard gewerkt om het nieuw ontwikkelde Chassis Factory GP2-frame met een Ten Kate Racing Products Honda CBR600RR-motorblok in orde te krijgen. Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover dat er weer geracet kon worden en toog het DAT-Racing-team naar het circuit van Donington Park. Slechter kon het seizoen voor de 21-jarige coureur niet beginnen. Na een negende plaats in de eerste wedstrijd sloeg het noodlot keihard toe. In de warming-up schoof de voorkant van zijn motorfiets onderuit en hierbij brak De Vries zijn pols. Dat betekent voorlopig een herstelperiode en focussen op een snelle comeback.

Tekst: Ad van de Graaf

Tomas de Vries
Tomas de Vries

De quote – Jorel Boerboom

‘Mijn monteurs hebben in recordtijd de motor op tijd klaargemaakt voor de eerste race. Door mijn pech moest ik wel als laatste aan de wedstrijd beginnen’.

Jorel Boerboom
Jorel Boerboom

Motorcoureur Jorel Boerboom had zich de start van de eerste BSB Supersport-race van dit seizoen wel iets anders voorgesteld. Getergd door zijn pech reed hij misschien wel zijn beste race uit zijn nog prille carrière. Na een bliksemstart, waarbij hij meteen zes plaatsen winst pakte, wist hij maar liefst veertien collega’s te passeren. In zijn gedrevenheid passeerde hij zelfs Rob Hartog in de laatste ronde. Eindresultaat was de zestiende plaats en de zesde plaats in de GP2-klasse, waarin de 23-jarige coureur uitkomt.

Tekst: Ad van de Graaf

EK Grasbaanracen Tayac (Frankrijk)

Eremetaal voor Nederland

De Europese grasbaanfinale zou verreden worden in het Engelse Leamington Spa, maar de organisatie aldaar gaf vroegtijdig aan dat het voor hen in coronatijd niet mogelijk was een wedstrijd te organiseren. FIM Europe vond in Frankrijk een alternatief. De kleine speedway-achtige baan in Tayac vormde het nieuwe decor voor de titelstrijd.

De kleine 2.000 toeschouwers die de finale bezochten moesten verplicht een mondkapje dragen, desinfectiegel was op verschillende plaatsen geplaatst en er waren looproutes gecreëerd om opstoppingen te voorkomen. Voor de meeste coureurs was het de eerste keer dat ze dit seizoen in wedstrijdverband op de grasbaanmachine klommen. De spanning was dan ook voelbaar in de broeierige Franse avond.

Van Nederlandse zijde reden Romano Hummel en Dave Meijerink een sterke wedstrijd. Voor Hummel was het in Tayac een hernieuwde kennismaking met de baan waar hij twee jaar geleden zijn bovenbeen brak. De 21-jarige Hummel plaatste zich, ondanks een uitval door problemen met de methanoltoevoer, rechtstreeks voor de finale. Dat deed ook de 20-jarige Meijerink. In zijn eerste rit ging Meijerink in leidende positie onderuit, maar hij liet zich daardoor niet uit het veld slaan. Op zijn tweede machine scoorde hij in de resterende drie races nog voldoende punten om als één van de vier directe finalisten door te gaan naar de eindstrijd.

Voor zijn thuispubliek maakte Matthieu Tressarieu in de finale zijn favorietenrol waar. Tressarieu had de beste start en liet zich niet van de koppositie verdringen. De Europese titel was het enige dat nog ontbrak aan zijn palmares. Hummel finishte na een mindere start als tweede. In de laatste ronde wist hij Meijerink nog een plekje terug te zetten. Maar met zilver en brons was het een fantastische avond voor de Nederlandse baansport.

Standen

EK-eindstand:
1. Matthieu Tressarieu (FR),
2. Romano Hummel,
3. Dave Meijerink,
4. Stephane Tressarieu (FR),
5. Max Dilger (DE),
13. Theo Pijper.

Romano Hummel duikt als koploper de bocht in met de latere kampioen Tressarieu (7) en Meijerink (9) in de achtervolging. FOTO: Emmanuel Guibert
Romano Hummel spoelde met een zilveren medaille de nare herinnering aan het circuit in Tayac weg. FOTO: Emmanuel Guibert

Aanpassingen in sportkalender

* De drie overzeese MotoGP’S in Argentinië, Thailand en Maleisië gaan niet plaatsvinden. Als compensatie wordt er twee weken na de GP van Valencia op 22 november een GP georganiseerd. Op welk circuit is nog niet bekend. Met deze slotwedstrijd komt de MotoGP op een totaal van vijftien wedstrijden.

* De WK Superbike-wedstrijden van Assen, Donington Park en Losail gaan dit jaar definitief niet door.

* De MXoN wordt dit jaar niet verreden. ‘Dat betekent dat wij twee jaar kampioen blijven’, was de reactie van Patrice Assendelft, KNMV-directeur en manager van het team dat vorig jaar in Assen het wereldkampioenschap voor landenteams won. Eén van de redenen om de MXoN geen doorgang te laten vinden was dat gebleken is dat er bij niet-Europese landen geen enkele ambitie bestond om dit jaar deel te nemen.

* De MXGP van Matterley Basin gaat niet door en wordt vervangen door een wedstrijd op woensdag 30 september in Mantova, waar vier dagen later al een MXGP staat gepland. Het doorgaan van de slot-GP, gepland voor 22 november in Argentinië is nog verre van zeker. Ook staan er grote vraagtekens bij de Turkse GP van 6 september.

* De ONK zijspancross van Lochem wordt dit jaar niet verreden.

* De OW Cup van 14-16 augustus in het Duitse Schleiz is vanwege de onzekere situatie rond het coronavirus afgelast.

Kort door de bocht

Daags voor de MXGP van Letland kwamen op het circuit van Kegums twee EK-KLASSEN aan de start. Voor de EMX250 was het na Valkenswaard de tweede race, voor de EMX Open was het de eerste race van dit seizoen. Kay de Wolf finishte als zevende en vijfde, goed voor de zesde plaats in het dagklassement. In de EK-stand bezet hij de vijfde plaats met 58 punten. Aan de leiding gaat de voor Hutten Metaal Yamaha Racing uitkomende Fransman Thibault Benistant, die in Kegums eerste en tweede werd. Liam Everts werd in beide races zestiende. Van de andere drie Nederlanders, Marcel Conijn, Twan van Essen en Koen Gouwenberg, behaalden er twee punten in de tweede manche: Conijn werd dertiende, Van Essen twintigste. Mike Bolink kwam twee keer als zeventiende over de finish in de zwaardere klasse. De Let Toms Macuks won beide manches. Greg Smets werd elfde en tiende.

GLENN VAN STRAALEN is ijzersterk aan het ONK wegrace 2020 begonnen. Op 11 juli schreef hij al de eerste wedstrijd op het TT Circuit op zijn naam en nog steeds onder een streng protocol en zonder publiek domineerde de 19-jarige Kawasaki-rijder uit Hoogkarspel een week later ook in de dubbele wedstrijden in Assen. Debutant Victor Steeman kon hem het beste volgen en scoorde drie tweede plaatsen voor de Duitser Marc Buchner en regerend kampioen Jeroen Hilster.

Glenn van Straalen
Glenn van Straalen

DANNY VAN DER SLUIS heeft laten zien dat hij ook met een BMW uitstekend overweg kan. In de eerste wedstrijd moest hij Pepijn Bijsterbosch nog voorlaten, maar met een dubbelzege in Assen gaat de rijder uit Staphorst fier aan de leiding in het ONK SuperCup 1000. Frappant is dat plaatsgenoot Frank Nieman zijn naaste belager is. De debutant in de zwaarste klasse legde Van der Sluis het vuur na aan de schenen en staat tweede in de stand, voor Nigel Walraven die niet geheel fit aan de start van de tweede wedstrijd verscheen na een val tijdens EWC-trainingen in Le Mans. Ook Nick Vlaar is sterk en staat vierde na drie wedstrijden.

Supercup1000

De eerste BENECUP SUPERMOTO van 2020, die afgelopen weekend in Bilstain (B) zou worden verreden, is vanwege de coronaproblemen niet doorgegaan. Ook de tweede wedstrijd in Chimay op 16 augustus gaat om die reden niet door. De eerste BeNeCup-wedstrijd staat nu voor 19-20 september in Battice op de kalender. Mocht de situatie in België rondom de coronaproblematiek veranderen kan Bilstain daar snel op anticiperen. Zij willen graag een vervangende wedstrijd en hebben een eigen circuit.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen