Nog een keer Imola 1972 met Paul Smart – Terugblik

Na de dood van Boet van Dulmen werd de motorsportwereld op woensdag 27 oktober opnieuw opgeschrikt door een noodlottig ongeval op de openbare weg. Paul Smart (78) kwam om het leven, nadat hij rijdend op zijn motor in botsing kwam met een automobilist. Paul zal voor altijd synoniem blijven met Ducati door zijn overwinning tijdens de Imola 200 in 1972. De Engelsman was door toenmalig Ducati-directeur Spairano op het laatste moment aan het ‘200-team’ toegevoegd, omdat er in publicitair opzicht nogal wat druk op de ketel stond. Ducati wilde af van het imago als fabrikant van lichte motoren. Ja, echt… Smart had naast Ducati ...
Na de dood van Boet van Dulmen werd de motorsportwereld op woensdag 27 oktober opnieuw opgeschrikt door een noodlottig ongeval op de openbare weg. Paul Smart (78) kwam om het leven, nadat hij rijdend op zijn motor in botsing kwam met een automobilist. Paul zal voor altijd synoniem blijven met Ducati door zijn overwinning tijdens de Imola 200 in 1972. De Engelsman was door toenmalig Ducati-directeur Spairano op het laatste moment aan het ‘200-team’ toegevoegd, omdat er in publicitair opzicht nogal wat druk op de ketel stond. Ducati wilde af van het imago als fabrikant van lichte motoren. Ja, echt… Smart had naast Ducati ook een speciale band met Brands-Hatch, omdat hij lang letterlijk direct naast de toegangspoort van dit waanzinnige circuit woonde. De laatste keer dat MOTO73 Paul Smart sprak was, hoe toepasselijk, op Imola in 2012. Hij genoot daar zichtbaar, zoals hij eigenlijk altijd overal van genoot. Foto-info Fotograaf Lucas VerbekeJaar2012OnderwerpJubileum 200 mijlen van Imola Wetenswaardigheid Paul Smart Naast Imola herinneren wij ons natuurlijk ook de magistrale duels die de zwager van Barry Sheene als GP-rijder in de 250cc en 350cc uitvocht met Theo Bult. Jaren later kwamen de twee elkaar nog geregeld tegen, zoals in Eext. Van dit soort evenementen genoot Paul Smart nog steeds, ook omdat het hem naar eigen zeggen jong hield. Paul Smart achter de Ducati met nummer 16: de winnende combinatie uit 1972.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

Mautic Tags

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?