Pedrosa terug in Movistar-blauw?

Onlangs analyseerden we nog de potentiële kandidaten voor de andere Yamaha YZR-M1 naast Valentino Rossi nu Jorge Lorenzo zijn boeltje pakt en richting Ducati vertrekt. Onze – en met ons velen – ideale kandidaat leek jong en gretig Spanjaard Maverick Viñales te zijn, maar nu horen we heel andere geluiden…

Bij het Britse Motorcycle News schijnen ze van een bron in de MotoGP-paddock vernomen te hebben dat de onderhandelingen met Maverick Viñales vastgelopen zijn. Salarisonderhandelingen schijnen tot een impasse geleid te hebben en het punt waarop andere namen genoemd worden is bereikt.

En waar wij Dani Pedrosa om zijn leeftijd vrij direct afschreven, lijkt de kleine man uit Sabadell wel eens Rossi’s nieuwe teamgenoot te kunnen worden. In een ideale wereld heb je een kampioenschapswaardige en ervaren coureur naast een haast even snelle jonge hond. In een soort mentor/leerling-constructie kan de oude rot zijn talent inzetten terwijl hij zelf zijn jeugdige teamgenoot klaarstoomt, zoals met Rossi en Viñales prima gekund had.

Anderzijds is een samenwerking tussen een tweetal ervaren snelle mannen met één duidelijk favoriet en een gedegen adjudant ook een strak plan. Als je leidende man de eerste 25 punten pakt en je adjudant de 20 punten voor plek twee weghoudt bij de concurrentie, is een kampioenschap voor rijder en fabrikant zeker haalbaar, en dat is waar Pedrosa erg goed uit de verf zou kunnen komen.

BRUGGEN VERBRANDEN EN OUDE BANDEN AANHALEN
Een eventuele vertrek van Pedrosa naar Yamaha zou een eind betekenen aan een ruim zestienjarige samenwerking tussen de Spanjaard en Honda. Al in de Movistar Activa-cup – gerund door Alberto Puig – reed hij met Honda. In het Grand Prix-wereldkampioenschap zou hij van dag één op Honda uitkomen, waarvan tot zijn MotoGP-tijd in Movistar-kleuren.

En juist daar liggen wellicht banden die nu aangehaald kunnen worden. De Spaanse telecomfirma Movistar is inmiddels Yamaha’s hoofdsponsor en die willen een Spanjaard op de tweede machine, om zo hun PR-machine draaiende te houden. Pedrosa is dus geen onbekende en dat biedt mogelijkheden.

Pedrosa – die vloeiende stijl heeft vergelijkbaar met die van Lorenzo – zou als adjudant Rossi kunnen supporten wanneer nodig en voor de overwinning kunnen vechten wanneer Rossi dat om wat voor reden ook niet kan. Gelijktijdig heeft hij de ervaring, vorm en snelheid om de machine ook mede door te ontwikkelen.

Twee jaar Pedrosa en Rossi op de M1, om vervolgens plek te maken voor een snelle naam als bijvoorbeeld Álex Rins, klinkt als een uitgedokterd langetermijnplan. 

We wachten af.

Foto’s: 2snap

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.