Remmen van Rossi en Marquez vergeleken

Márquez en Rossi rijden allebei met rempartijen van de firma Brembo, maar de Spanjaard en de Italiaan houden er allebei compleet verschillende stijlen op na. Brembo pakte de data erbij en zocht het uit.

ROSSI
Valentino Rossi is een soort rijder die veel van zijn snelheid uit de voorremmen haalt. Hij valt op door zijn harde en efficiënte remmen. Keuze van de voorschijven is dan ook niet gek; de grootste verkrijgbaar. Rossi rijdt met carbon-keramische schijven met een diameter van 340mm. Zijn aanremmen bezorgt hem met regelmaat meters ten opzichte van concurrenten, zonder erg negatieve effecten. Zolang die wielen blijven rollen, blijft de motor overeind. Iets wat de 230 achtereenvolgende GP-starts van Rossi verklaart.

MARQUEZ
Zijn Spaanse concurrent houdt er weer een totaal andere stijl op na. Noem het jeugdig enthousiasme, maar Márquez remt hard en agressief. Hij is niet bang een risicootje te nemen, met als gevolg dat hij regelmatig onderuit gaat, afgelopen seizoen zes keer zelfs. Márquez laat de voorrem waar nodig ongemoeid en neemt heel veel snelheid mee de bocht in. Door zijn lichaam ver van de motor te hangen kan hij vervolgens weer vroeg op het gas, terwijl hij de ronding van de bocht reguleert met de achterrem. Omdat Márquez zijn voorrem minder hard pakt dan Rossi, kiest hij voor de 320mm carbon-keramische schijven. Die zijn per stuk toch zo’n 100 gram lichter.

Waar Márquez de achterrem dus veel gebruikt om de gang van het achterwiel bij te sturen, zul je Rossi overigens zelden of nooit de achterrem zien beroeren. 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.