Spencer gaat terug naar zijn ‘roots’

De Amerikaanse superster Freddie Spencer keert dit jaar tijdens de Bikers’ Classics op Francorchamps terug naar de basis. De 2012-editie van het grootste Europese ‘classic race’-evenement zet de Superbikes in de spotlights en Spencer draagt zijn steentje bij. De drievoudige wereldkampioen stapt op een replica van zijn legendarische Honda CB750 Superbike en rijdt ook op zijn Two Brothers Racing Honda RC30 uit 1991, een machine die hij gebruikte als test- en reservefiets. Bovendien is het dit jaar precies dertig jaar geleden dat Spencer zijn allereerste 500 cc-Grand Prix wist te winnen, in 1982 op Francorchamps.

Slechts weinig motorcoureurs hebben in zo’n relatieve korte tijd een dergelijke verpletterende indruk gemaakt als de Amerikaan Freddie Spencer. Hoewel aan Spencers Grand Prix-carrière een voortijdig einde kwam door een blessure, toonde zijn eerste optreden op de Bikers’ Classics in 2004 hoe populair de voormalige Honda-ster nog was. De constant glimlachende Spencer deelde onvermoeibaar handtekeningen uit en werd onophoudelijk gefotografeerd door aanbidders.

Spencer koestert zijn herinneringen aan Spa, het circuit waarop hij voor de Bikers’ Classics terugkeert, bijna op de dag af dertig jaar nadat hij er zijn eerste Grand Prix-overwinning behaalde. “Natuurlijk bewaar ik mooie herinneringen aan Spa, zeker vanwege die eerste Grand Prix-zege”, zegt de man die liefkozend ‘Fast Freddie’ werd genoemd in zijn glorietijd. “Ik houd van Spa, omdat het de ultieme test is. Man en machine worden er op zo veel punten uitgedaagd. En het is ook nog ontzettend leuk om er te rijden! Daarom grijp ik elke kans aan die ik krijg om er te rijden. Beter dan daar krijg je het niet!”

Aangezien de tiende editie van de Bikers’ Classics de vroege Superbike-periode belicht, zal Spencer een zeer getrouwe replica van de Honda CB750 rijden, de machine waarmee hij in 1980 en 1981 in het AMA Superbike-kampioenschap startte. Hoewel Freddie er nooit in slaagde om de Superbike-titel te veroveren – in 1981 werd hij tweede achter Eddie Lawson – herinneren veel ‘die hard’-fans zich het beeld van die multi-getalenteerde rijder aan het brede stuur van die brave straatmachine die was omgeturnd tot een agressieve racer.

In 1980 en 1981 won Spencer in totaal zes AMA Superbike-races op de ‘naked’ CB en hij was zelfs de eerste winnende Honda-rijder. Hij had zijn handen vol aan de 1023 cc zware en 120 pk sterke Honda, herinnert Spencer zich. “Het chassis was niet opgewassen tegen het extra vermogen van het blok”, zegt Spencer. “Maar het was enorm spannend om op die machines te rijden, want ze waren zo onvoorspelbaar en onvergeeflijk. Zo lag het vooral aan de rijder, die zich zodanig moest aanpassen dat hij om kon gaan met de eisen die de motor stelde. Omdat ik in Spa op een motor stap die erg lijkt op de racer van toen, verheug ik me er erg op.”

Spencer maakte in 1980 zijn Grand Prix-debuut in Zolder op een Yamaha TZ500. Het was slechts een eenmalig optreden. In 1982 keerde Spencer terug in de GP’s als fulltime-fabriekscoureur voor Honda en als 20-jarige won hij op de wendbare NS500-driecilinder zijn eerste race op Francorchamps. Op weg naar zijn unieke 250-500 dubbelkampioenschap in 1985 won Freddie in 1985 ook nog de Belgische Grand Prix in de 250 cc op een NSR250.

Terugkijkend vindt de voormalige Honda-ster dat zijn tijd op de relatieve eenvoudige en verre van perfecte CB de ideale leerschool was om hem voor te bereiden op zijn jaren in de GP’s. “Daardoor werd ik gedwongen om mezelf te verbeteren en om mezelf aan te passen. Toen ik daarna overstapte naar de Grands Prix, op een machine die veel preciezer stuurde, was ik er klaar voor.”

Freddie Spencer is de volgende wereldtopper die toegevoegd is aan de lijst van deelnemers aan de 2012 Bikers’ Classics die plaatsvindt van vrijdag 29 juni tot en met zondag 1 juli.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?