donderdag 9 mei 2024

Tacita Discanto: elektrische Dakar-racer

ASO, de organisatoren van de Dakar Rally, blijven zich inzetten voor een groenere toekomst van de woestijnrace. Dit jaar introduceren ze opnieuw een categorie voor alternatieve energie, en Tacita zal weer meedoen. Het Italiaanse merk zal hun nieuwste vlaggenschip, de Discanto, inzetten tijdens deze uitdagende race.

Eerder heeft Tacita al geprobeerd om de Merzouga Rally uit te dagen met een elektrische motorfiets. Hoewel deze pogingen ongeveer tien jaar geleden waren en vooral als leerervaring dienden, hebben ze niet geleid tot grootschalige deelname aan langere rally raid races zoals de Dakar Rally of de Africa ECO Race. In 2020 nam Tacita wel deel aan de Dakar Rally met een elektrische motorfiets genaamd het T-Race Rally-model, maar alleen voor de afsluitende etappe. Deze parade duurde slechts enkele tientallen kilometers en was geen overtuigend bewijs dat de motorfiets klaar was voor het volledige evenement.

Route Dakar 2024 gepresenteerd: deelnemers staan voor nieuwe uitdagingen

Tacita heeft nu echter plannen om deel te nemen aan de Dakar Future Mission 1000-uitdaging. Deze unieke klasse is gericht op het ontwikkelen, promoten en verkennen van alternatieve energieën in rally raid races. Voor dit evenement zal Tacita hun nieuwste avontuurlijke motorfiets presenteren.

Hoewel er weinig details beschikbaar zijn over de machine, beweert Tacita dat het rijklare gewicht slechts 180 kg is. Dit is verrassend licht, vooral omdat elektrische motorfietsen met een lange batterijduur vaak veel zwaarder zijn vanwege de zware batterijen. Het lijkt erop dat Tacita mogelijk een plan heeft om regelmatig snel van batterij te wisselen langs het parcours.

Daarnaast weten we dat de motorfiets is uitgerust met een vloeistofgekoelde motor en een vijfversnellingsbak, wat ongewoon is in de wereld van elektrische motorfietsen waar de meeste modellen werken met een ’twist-and-go’-gashendel. Tacita benadrukt ook dat ze verbeteringen hebben aangebracht in de rij-eigenschappen van de motorfiets, met name in de gewichtsverdeling tussen voor- en achterkant door wijzigingen in het chassis en de plaatsing van de batterij ten opzichte van het vorige T-Race Rally-model.

Het wordt interessant om te zien hoe Tacita presteert tijdens deze nieuwe uitdaging. Als ze succesvol zijn, kan dit mogelijk wijzen op een toekomstige weg voor elektrische voertuigen bij Dakar. Op dit moment lijken auto’s, buggy’s en misschien zelfs trucks manieren te vinden om de uitdagingen van elektrisch racen aan te gaan, maar niemand heeft echt een degelijk plan bedacht voor het racen met batterij-aangedreven motorfietsen in de woestijn.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen