‘Triumph leverancier van Moto2-blokken’

Vrij opvallend nieuws uit de motorsportwereld. Hoewel nog niet officieel bevestigd, zou Triumph motorblokken gaan leveren voor het Moto2-kampioenschap. Waar Honda’s deal eind 2018 afloopt, dichten de Britten het gat door vanaf het jaar daarna het stokje van leverancier over te nemen.  

Dat er een nieuwe leverancier moest komen was al langer duidelijk. Honda heeft het blok van de CBR600RR niet geupdate naar Euro4, dus in Europa wordt dit model niet meer verkocht. Duidelijk was wel dat de klasse één blokleverancier zou blijven houden. De strijd zou gaan om Kawasaki, MV Agusta en dus Triumph. Dat de Italianen het niet zijn geworden zal niet veel mensen verbazen. De financiële positie van het bedrijf is al tijden niet erg sterk.

Verwacht wordt dat het niet om het bestaande blok van de Daytona 675 R gaat, maar om een ander blok. Volgens de geruchten is dit een 765cc driecilinder. Wat opvallend is, want dit specifieke blok wordt aan de bovenkant van het blok bevestigd aan het frame. Dit zou ook voor het Moto2-blok gelden, maar problemen opleveren voor verschillende framebouwers. Kalex bijvoorbeeld, kan daar moeilijk mee uit de voeten. Framebouwers zouden liever een blokophanging aan de onderkant zien. Ook kunnen vraagtekens worden gezet bij de betrouwbaarheid van het blok. De Moto2 naar een hogere cilinderinhoud brengen valt dan weer beter te volgen. Verschillende Moto2-coureurs zouden de afstand tussen de Moto2 en de MotoGP te groot vinden.

Later meer! 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?