Van 331 km/u naar 67 km/u met 1,5g

Vorige week Phillip Island, dit weekend alweer de ene laatste race op de kalender, het circuit van Sepang. We gaan van het ene uiterste naar het andere. Waar de coureurs vorig weekend nog op het frisse Phillip Island reden, verschijnen de coureurs zondag aan de startlijn van het bloedhete circuit van Maleisië. Dit circuit is juist weer een hele zware voor de remmen van de MotoGP-machines. 

Zo’n 85 kilometer verwijderd van Kuala Lumpur ligt het circuit van Sepang. Met zijn 5.543 meter is dit het langste circuit van de kalender en één van de meest veeleisende voor de remmen. Zowel de scherpe bochten als de temperatuur zorgen voor een uitdaging voor de remmen van Brembo. Daarnaast moeten de coureurs een significant deel van de rondetijd aanspraak maken op de remmen. In totaal gebruiken de coureurs hun remmen op dit circuit 30% van de tijd in een ronde.

Net als het circuit van Japan krijgt het onlangs vernieuwde Motegi van 1 tot 5 het cijfer 5 voor de moeilijkheidsgraad in het remmen. Het circuit zit vol met bochten waarvoor flink aangeremd moet worden. Zowel voor de eerste als de laatste bocht moeten de coureurs behoorlijk in de ankers. In de eerste vertragen zij van 331 km/u naar 67 km/u. Dit doen zij in 6 seconden en hebben hiervoor 289 meter voor nodig. In deze bocht krijgen de coureurs 1,5 g te voorduren.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.