Sfeer proeven: Börker Toren Toer

Uithoudingsproef voor oude machine en man Vrijblijvende demoritjes voor klassieke motoren zijn er genoeg. Een echte Nederlandse hardcore uitputtingsslag bestaat sinds 2018 en heet de Börker Toren Toer. Motoren van voor 1948 krijgen drie dagen achtereen meer dan tweehonderd slopende kilometers voor de kiezen. In een wolk blauwe rook vertrekt iedere deelnemer drie dagen achtereen vanaf het centrale plein van Westerbork. Het rustige Drentse dorp is tijdelijk het bruisende middelpunt van klassieke motoren. Iedere motorfiets heeft zijn eigen karakteristieke hartslag, die onder meer is opgemaakt uit verbrandingsslagen, mechanisch geratel van (zij)kleppen, stoterstangen en krakende lastwisselingen. Organisator en Westerborker Johan Rutgerink ...
Uithoudingsproef voor oude machine en man Vrijblijvende demoritjes voor klassieke motoren zijn er genoeg. Een echte Nederlandse hardcore uitputtingsslag bestaat sinds 2018 en heet de Börker Toren Toer. Motoren van voor 1948 krijgen drie dagen achtereen meer dan tweehonderd slopende kilometers voor de kiezen. In een wolk blauwe rook vertrekt iedere deelnemer drie dagen achtereen vanaf het centrale plein van Westerbork. Het rustige Drentse dorp is tijdelijk het bruisende middelpunt van klassieke motoren. Iedere motorfiets heeft zijn eigen karakteristieke hartslag, die onder meer is opgemaakt uit verbrandingsslagen, mechanisch geratel van (zij)kleppen, stoterstangen en krakende lastwisselingen. Organisator en Westerborker Johan Rutgerink ziet, ruikt en hoort dat het goed is. Jaren zat het de Drent dwars dat Nederland geen meerdaagse prestatietocht voor klassiekers had. De oplossing was simpel; hij organiseert er sinds twee jaar zelf een. APK-keuring De rit mag nog wel iets meer bekendheid krijgen. Deze editie doen er net geen dertig deelnemers mee. Ze komen onder meer uit Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, maar het merendeel heeft de Nederlandse nationaliteit. De motoren zijn al net zo’n internationaal allegaartje. Alpenbewoner Puch deelt de parkeerplaats met Yank Harley-Davidson, Oosterburen BMW en DKW, Fransman Terrot en de Britten Morgan, BSA, Reading en New Imperial. De Scandinaviërs laten zich niet onbetuigd met een Albin Monark en een Nimbus Sport. Die laatste is met bouwjaar 1940 een jonkie in dit stokoude gezelschap. Probleemloos komt de smetteloze benjamin Nimbus door de technische keuring. Die vindt daags voor het evenement plaats. Het roept de sfeer van vroeger op toen TT-deelnemers hun racemotoren nog door de technische controle moesten loodsen. De keurmeester – een gepensioneerd ANWB Wegenwachter – zet de deelnemende machines geen strenge apk-keuring voor. Als de remmen een beetje remmen, als de banden nog wat profiel hebben, als alles fatsoenlijk vast zit, is het al snel goed. Hij weet ook wel dat de coureurs goed zijn voor hun geliefde motorfietsen. Het betekent niet dat iedere motor de beproeving tot een goed einde weet te brengen. Drie dagen achtereen meer dan tweehonderd kilometer rijden is erg veel als er 1948 of eerder op je geboortekaartje staat. Gelukkig volgt een bezemwagen consequent de route om afhakers op te pikken. Deelnemers van de Börker Toren Toer 2019 rijden van de Dollard tot de Zuiderzee. Ze doorkruisen op verkeersluwe wegen de provincies Groningen, Drenthe, Overijsel en Flevoland. Een navigatiesysteem op een klassieker is sommige rijders een doorn in het oog. Liever af en toe stoppen om kaart te lezen dat zo’n digitale mini-televisie op het stuur schroeven. Wie mooi wil zijn, moet kaart lezen. Oud spul dat niet bang is voor een uitdaging Je moet het maar aandurven als klassieker om drie dagen achtereen een marathon te lopen. Zelf zou ik vriendelijk bedanken voor de eer, maar gelukkig zijn er deze motoren die wel ballen hebben: Morgan Super F-driewieler, BSA M20, Harley-Davidson Liberator (militair en civiel), Harley-Davidson 350, Harley-Davidson 1200, BMW R71, R51, R61, R66, DKW NZ350, Nimbus Sport, 220cc-Puch, Reading Standard, Terrot, Harley-Davidson R750, Albin Monark, New Imperial. Ook meedoen? De Börker Toren Toer wordt dit jaar van donderdag 10 tot en met zaterdag 12 september gehouden. Iedere dag wordt er gestart vanuit Westerbork. Het is een lange afstandsrit voor veteraan motorfietsen van voor 1948 door Noord- en Oost-Nederland en daarbuiten. Er is ook ruimte voor een bezoek aan bezienswaardigheden. Elk jaar wordt gekozen voor een ander deel van het land. In 2020 zijn dat de noordelijke en oostelijke provincies: van de Waddenzee tot de Sallandse Heuvelrug en van de Friese kust tot diep in Overijssel. In totaal wordt er in drie dagen ongeveer 700 kilometer afgelegd over voornamelijk verkeersluwe wegen. Woensdagmiddag 9 september is de technische afname en ’s avonds de kennismaking met de deelnemers. Inschrijven kan vanaf 1 april 2020. Het aantal deelnemers bedraagt maximaal vijftig. Meer informatie vind je op de website: www.zomeractiviteiten.nl/evenementen/borker-toren-toer-2020 Of stuur een mail naar borkertt@outlook.com.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?