Wat brengt de combinatie Valentino Rossi/Wilco Zeelenberg?

Dat je het met Wilco Zeelenberg aan je zijde ver kunt schoppen in de MotoGP hebben de wereldtitels van Jorge Lorenzo, GP-zeges met Maverick Viñales en de recente successen van Fabio Quartararo en Franco Morbidelli binnen ‘zijn’ Petronas Yamaha onomstotelijk bewezen. Of Valentino Rossi aan dat lijstje succesvolle samenwerking toegevoegd mag worden, wordt komend seizoen duidelijk. Aan ambities in ieder geval geen enkel gebrek. Al een paar seizoenen op rij staat Valentino Rossi droog, nadat hij op 25 juni 2017 zijn laatste MotoGP-race won. Op Assen! Ter vergelijking: in 2001, 2002 en 2005 won hij er elf. Per seizoen! Natuurlijk zijn er allemaal geldige ...
Dat je het met Wilco Zeelenberg aan je zijde ver kunt schoppen in de MotoGP hebben de wereldtitels van Jorge Lorenzo, GP-zeges met Maverick Viñales en de recente successen van Fabio Quartararo en Franco Morbidelli binnen ‘zijn’ Petronas Yamaha onomstotelijk bewezen. Of Valentino Rossi aan dat lijstje succesvolle samenwerking toegevoegd mag worden, wordt komend seizoen duidelijk. Aan ambities in ieder geval geen enkel gebrek. Al een paar seizoenen op rij staat Valentino Rossi droog, nadat hij op 25 juni 2017 zijn laatste MotoGP-race won. Op Assen! Ter vergelijking: in 2001, 2002 en 2005 won hij er elf. Per seizoen! Natuurlijk zijn er allemaal geldige redenen te bedenken, van Marc Marquez tot en met Rossi’s leeftijd en zijn coronabesmetting, maar je kunt er simpelweg niet omheen dat sinds 2015 het langzaam bergafwaarts gaat met zijn resultaten. Rossi verloor deze winter daardoor zelfs zijn plek binnen het Yamaha-fabrieksteam aan Fabio Quartararo en ‘moet’ zich komend jaar zien te redden binnen het Petronas Yamaha-team van ‘onze’ Wilco Zeelenberg. Dit zijn de MotoGP-kampioenen over 10 jaar (volgens Wilco Zeelenberg) Of dat echt een degradatie is, zoals dat in het verleden wel was, valt nog te bezien want als 2020 ons iets geleerd heeft, is dat de verschillen tussen de ooit zo machtige fabrieksteams en kleine klantenteams steeds kleiner worden. Zo stonden tijdens de MotoGP-race op Portimᾶo in 2020 voor het eerst sinds 2004 weer drie satellietrijders op het podium, met Miguel Oliveira (Red Bull KTM Tech 3), Jack Miller (Pramac Racing) en Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT). Dat van deze drie alleen Morbidelli in 2021 geen fabriekscontract heeft, zegt natuurlijk wel iets over het niveau van deze drie coureurs. Maar toch… Een van de redenen waarom satellietteams steeds sterker worden, is dat ze het al lang niet meer hoeven te doen met afdankertjes van een jaar eerder. Zo reed Miller afgelopen jaar op een 2020-Ducati en waren er weinig verschillen tussen de KTM’s van het fabrieksteam en die van Oliveira. Alleen Morbidelli moest het doen met een M1 van 2019 met enkele 2020-updates, maar dat bleek uitgerekend misschien wel de beste Yamaha te zijn. Ook de rol van Dorna mag niet onderschat worden. Onder andere op het gebied van banden en elektronica hebben ze ervoor gezorgd dat de onderlinge verschillen steeds kleiner worden en dat is ook precies wat Dorna wil. De MotoGP moet een show zijn en dat was het zeker in 2020. Aan banden gelegd Ook Valentino Rossi krijgt dit jaar ‘gewoon’ een 2021-Yamaha M1, maar het is tot de eerste races afwachten hoe blij hij daar mee is. Afgelopen jaar werd pijnlijk duidelijk dat Yamaha problemen had met de betrouwbaarheid van de M1-blokken, met als ultiem voorbeeld het kleppendebacle op Jerez… Aan de andere kant moet je natuurlijk zo eerlijk zijn dat Quartararo (3x), Morbidelli (3x) en Maverick Viñales (1x) wel GP’s wonnen voor Yamaha. De kans is door verschillende beperkingen in de ontwikkeling – zie pagina 90 voor alle informatie over de M1 – klein dat onderlinge krachtsverhoudingen plotseling veranderen, ook al mogen zaken als het chassis nog wel worden doorontwikkeld. Juist daar ligt Rossi’s hoop. Yamaha heeft al toegegeven dat het 2021-chassis meer zal leunen tegen de M1, waarmee Morbidelli aan het einde van vorig seizoen zo succesvol was (niemand scoorde meer punten dan hem in de laatste zes races van 2020). Tijdens de teampresentatie van het fabrieksteam liet teamdirecteur Massimo Meregalli weten dat ze in Japan ‘veel moeite hebben gedaan om een betere balans deze twee verschillende M1’s te vinden’. Volkomen logisch, want Yamaha kon vorig jaar uiteraard perfect zien wat wel en niet werkte door de data van Morbidelli te vergelijken met de drie rijders op de 2020-M1. Weet Yamaha hierdoor weer een constante basis te vinden, kan 2021 er heel anders voor ze uitzien. Zeker als daardoor het voorbandprobleem wordt opgelost. De Yamaha-voorband moest in 2020 de exact juiste temperatuur hebben om te kunnen presteren, preciezer dan bij de concurrentie. Als een Yamaha op kop lag, lukte het prima om die temperatuur constant te houden – kijk maar naar de zeges van 2020 –, maar in druk verkeer totaal niet en juist dan kon Yamaha de sterke punten niet uitspelen, omdat de bandendruk dan toeneemt. Van Michelin hoeven ze in ieder geval geen ‘hulp’ te verwachten, want de 2021-banden zullen dezelfde zijn als afgelopen jaar. Pas in 2022 komen er grote bandenupdates aan. Welke ideeën? Het wordt met deze wetenschap erg interessant om te zien wat Valentino Rossi en Wilco Zeelenberg zelf nog kunnen verbeteren aan de M1. Eerder liet Zeelenberg aan MOTO73 al weten ‘zijn ideeën te hebben’ over hoe ze samen tot goede prestaties kunnen komen. De komende weken gaan we zien welke ideeën dat precies zijn en of ze net zo succesvol uitpakken als ze dat eerder deden met Lorenzo, Quartararo en Morbidelli. Voor Nederland wordt het sowieso een bijzonder jaar, want het is wel wat dat Rossi zijn kwarteeuwfeest in de MotoGP viert met Wilco Zeelenberg en monteur Robin Spijkers aan zijn zijde! Zo ziet de Sky VR46 Ducati Desmosedici eruit Niet alleen voor Valentino Rossi wordt 2021 een bepalend jaar, dat geldt ook voor zijn halfbroer Luca Marini die zijn MotoGP-debuut gaat maken. Ironisch genoeg doet Marini dat op een Ducati Desmosedici, uitgerekend de enige motor ooit waarmee Rossi helemaal niets kon beginnen. Sindsdien is er natuurlijk veel veranderd binnen Ducati, maar als de teampresentatie van Avintia Esponsorama Team een voorbode is van komend seizoen, mag Marini zijn borst natmaken. Amateuristisch en rommelig zijn namelijk de enige woorden die de presentatie treffend samenvatten. Uiteindelijk kregen de off- en online aanwezigen wel de eerste MotoGP-motor in de Sky VR46-kleurstelling te zien en dat staat de Ducati Desmosedici GP20 (die van vorig jaar dus) zoals verwacht verschrikkelijk goed. Deze kleurstelling is overigens ook een hint naar 2022 als VR46 zeer waarschijnlijk de startplek gaat overnemen van het Avintia Esponsorama Team. Volgens Lin Jarvis, managing director van Yamaha Motor Racing, is Sky VR46 een van de twee kanshebbers om vanaf 2022 het Yamaha-satellietteam te worden. Die andere kanshebber? Het huidige team van Valentino Rossi, Petronas Yamaha. O ja, teamgenoot van Marini in 2021 is Moto2-wereldkampioen Enea Bastianini, die dan wel weer in de kleuren van Avintia Esponsorama Racing gaat rijden. Voor het overzicht… Met ook Francesco Bagnaia en Franco Morbidelli staan er in 2021, dankzij Luca Marini, drie rijders uit de VR46 Riders Academy aan de start in de MotoGP. Plus natuurlijk de initiatiefnemer van dit opleidingstraject. Bijzonder! | Foto AVINTIA ESPONSORAMA RACING

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?