Wereldkampioen Joan Mir in 10 bijzondere uitspraken

Joan Mir is echt niet zomaar een coureur. Ja, natuurlijk, hij is een Absolute Topper. En hij heeft tot nu toe nog geen 100 GP’s gereden! Dat op zich is al heel bijzonder in de MotoGP. Maar Hij is ook iemand die weet wat er speelt buiten het MotoGP-paddock en daar vaak raak over praat. Het maakt de 2020 MotoGP-wereldkampioen alleen maar specialer, zoals deze tien uitspraken perfect illustreren. 1. ‘Ik kan niet huilen, ik kan niet lachen, ik weet het gewoon even niet.’ Ook direct na zijn MotoGP-titel was Joan Mir die bijzondere, haast filosofische coureur. Zelfs nadat hij even tegen ...
Joan Mir is echt niet zomaar een coureur. Ja, natuurlijk, hij is een Absolute Topper. En hij heeft tot nu toe nog geen 100 GP’s gereden! Dat op zich is al heel bijzonder in de MotoGP. Maar Hij is ook iemand die weet wat er speelt buiten het MotoGP-paddock en daar vaak raak over praat. Het maakt de 2020 MotoGP-wereldkampioen alleen maar specialer, zoals deze tien uitspraken perfect illustreren. 1. ‘Ik kan niet huilen, ik kan niet lachen, ik weet het gewoon even niet.’ Ook direct na zijn MotoGP-titel was Joan Mir die bijzondere, haast filosofische coureur. Zelfs nadat hij even tegen een muurtje had gezeten om tevergeefs te begrijpen wat er allemaal niet gebeurd was. 2. ‘Natuurlijk hebben we te maken met druk en riskeren we ons leven, maar het is uiteindelijk wel ons vak. Echte druk voelen mensen die vanwege corona de huur niet kunnen betalen of hun gezin niet van eten kunnen voorzien. Als ik nu vragen krijgen over druk, denk ik altijd aan hen.’ Zo’n man gun je toch gewoon de wereldtitel. Wat een relativatievermogen en dat direct na zijn allereerste MotoGP-zege ooit! 3. ‘Dit is zonder twijfel een van de belangrijkste redenen waarom Suzuki op het huidige niveau staat.’ Testrijders bepalen door de beperkte testmogelijkheden steeds meer het succes in de MotoGP (vandaar dat iedereen binnen Yamaha zo blij is met de komst van Cal Crutchlow als testcoureur). Suzuki vertrouwd al jaren op Sylvain Guintoli en Mir zal de allerlaatste zijn om de Fransman niet te noemen. En niet omdat het moet of hoort, maar omdat hij dat vindt. 4. ‘Al mijn steun gaat naar de brandweerlieden en veiligheidstroepen die hebben deelgenomen aan het blussen van de brand in S'Albufera. Laten we hopen dat de ecologische zone zo snel mogelijk hersteld wordt.’ Joan Mir werd geboren in Palma de Mallorca. Zoals met alle eilandbewoners wereldwijd is hij nog altijd zeer begaan met ‘zijn’ eiland. Toen een groot gedeelte van een nationaal park op Mallorca in september dit jaar door een bosbrand volledig vernietigd werd, greep hem dat flink aan. Overigens viert hij ook de positieve zaken van Mallorca groot, zoals de twintigste Grand Slam van misschien wel de beroemdste inwoner van Mallorca, tennisser Rafael Nadal. Naast Mir en Nadal werden ook de betreurde Luis Salom en Jorge Lorenzo geboren op Mallorca. Dit is Joan Mir NationaliteitSpaansGeboortedatum1 september 1997GeboorteplaatsPalma, SpanjeLengte181 cmGewicht69 kgTeamTeam Suzuki EcstarMotor        Suzuki GSX-RRStartnummer36 5. ‘Ik kon amper ademen en had bloed in mijn mond.’ Tijdens een test op Brno in 2019 ging Joan Mir door een technisch probleem met net geen 200 kilometer per uur onderuit in de beruchte eerste bocht en smakte hard in de luchtkussens. Ondanks kneuzingen aan zijn longen, kwam hij goed weg. Uiteindelijk miste hij slechts twee GP’s, hoewel hij begin november 2019 nog altijd kampte met ademhalingsproblemen… 6. ‘Wat kan ik doen?’ MotoGP-race na MotoGP-race stelde Mir deze vraag aan zijn crewchief, Frankie Carchedi. In het begin was het antwoord zo uitgebreid dat Carchedi hele sheets moest bouwen om het helder te houden. Nu zal het waarschijnlijk niet meer zijn dan ‘hetzelfde als vorige week’. MotoGP 2020; onvoorspelbaar in het kwadraat 7. ‘Ik leek wel een Moto3-rookie!’ Tijdens de Dutch TT van 2019 reed Mir voor het eerst aan de leiding van een MotoGP-race en dat was even wennen... 8. ‘Vorig jaar herkende echt helemaal niemand mij en nu ben ik wereldkampioen.’ Hoewel Mir in zijn eerste volledige Moto3-seizoen meteen een race wist te winnen en nog twee podiums pakte, bleef hij altijd een beetje onder de radar voor het grote publiek. Tot hij een jaar later, in 2017, direct de titel pakte. Het verhaal in de MotoGP is min of meer hetzelfde, al waren er toen hij in 2019 naar de MotoGP overstapte met Suzuki meer kapers op de kust. Onder andere Honda en Ducati. Dankzij een vernieuwd contract zien we Mir ook in 2021 en 2022 op de GSX-RR en dat is de motor waar je op wilt zitten, kijkend naar de laatste races. 9. ‘Elk jaar zei mijn vader: “Vanaf oktober ben je werkloos.”…’ En toch vond Mir, hoe jong en onbekend ook, elk seizoen weer onderdak. Het meest bijzondere daarbij is dat hij naar eigen zeggen nog nooit betaald heeft voor een plek binnen een team. Daarmee bevindt hij zich in een extreem klein gezelschap. Helemaal omdat zijn ouders niet vermogend zijn en zijn vader als eigenaar van een skateboardwinkel niets had met motorraces. 10. ‘Hij heeft mij de basis van het racen geleerd.’ In het begin van zijn carrière zat Mir op Chicho Competicion, de raceschool van Jorge Lorenzo's vader. Maar daar stopte hij al na twee jaar vanwege het 'harde bewind' van Lorenzo senior. Iets dat we bepaald niet voor het eerst horen. JaarKlasseMerkRacesPolesZegesPodiumsPuntenEindklassering2015Moto3Honda1000002016Moto3KTM1811314452017Moto3Honda181101334112018Moto2Kalex1800415562019MotoGPSuzuki1700092122020MotoGPSuzuki130171711 In 2017 stond Joan Mir al eens op deze beroemde foto, als wereldkampioen Moto3. Samen met Marc Márquez (MotoGP-kampioen) en Franco Morbidelli (Moto2-kampioen). Prima gezelschap! Constantheid in het bizarre Stabiel presteren in de MotoGP is best een ding dit jaar, met als beste voorbeeld Fabio Quartararo. Van haast Márquez-achtig domineren tot aan finishen buiten de punten, Quartararo maakte het allemaal mee. Alleen Joan Mir lukt het wel, ook al kende zijn seizoenstart behoorlijk wat haperingen. Dat Mir tegenwoordig alles onder controle heeft, laat de WK-stand natuurlijk perfect zien. Maar geniet ook zeker van onderstaande rondetijden van hem in Valencia, op weg naar zijn eerste MotoGP-zege ooit. Zo constant, zo snel en zo foutloos. Waanzinnig! Ronde        Tijd 1          1.39.285 2          1.33.021 3          1.32.339 4          1.32.067 5          1.32.059 6          1.32.306 7          1.32.402 8          1.32.247 9          1.32.074 10        1.32.081 11        1.32.220 12        1.32.117 13        1.32.105 14        1.32.189 15        1.32.488 16        1.32.218 17        1.32.132 18        1.31.993 19        1.31.955 20        1.32.166 21        1.31.990 22        1.32.092 23        1.32.153 24        1.32.132 25        1.32.202 26        1.32.439

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?