WORLDSBK Assen en Most (CZ) – Serieuze uitdaging voor Rea

Jonathan Rea die twee keer crasht in één race is iets wat je niet voor mogelijk houdt. Ondanks alles staat de Noord-Ier na de races in Assen en Most ‘gewoon’ aan de leiding in het WorldSBK en is hij volop in de race voor zijn zevende titel op rij. Maar wie er dieper op inzoomt, ziet wel degelijk haarscheurtjes bij Rea. Volgens iedereen voor het eerst in zijn zeer succesvolle Kawasaki-periode. Maar laat je niet voor de gek houden! Jonathan Rea crasht in race 2 op Donington Park. Kan gebeuren, zelfs bij een zesvoudig wereldkampioen die eigenlijk nooit valt. Maar er ...
Jonathan Rea die twee keer crasht in één race is iets wat je niet voor mogelijk houdt. Ondanks alles staat de Noord-Ier na de races in Assen en Most ‘gewoon’ aan de leiding in het WorldSBK en is hij volop in de race voor zijn zevende titel op rij. Maar wie er dieper op inzoomt, ziet wel degelijk haarscheurtjes bij Rea. Volgens iedereen voor het eerst in zijn zeer succesvolle Kawasaki-periode. Maar laat je niet voor de gek houden! Jonathan Rea crasht in race 2 op Donington Park. Kan gebeuren, zelfs bij een zesvoudig wereldkampioen die eigenlijk nooit valt. Maar er zit meer achter. Rea stond onder druk van zijn nieuwe concurrent Toprak Razgatlioglu. Eéntje die hij, zo blijkt, zeer serieus neemt. Voordat Rea in Coppice onderuit ging, had hij bij wijze van spreken al meer momenten met zijn Kawasaki gehad dan in de zes jaren daarvoor. Na zijn valpartij keek Rea direct naar zijn Turkse concurrent die uit zijn gezichtsveld verdween. ‘Daar gaat-ie’ leek de 34-jarige coureur te denken en op dat moment was hij kampioenschapsleider af. De crash in Donington bleek niet zo zeldzaam als eerst werd gedacht. De geschiedenis herhaalt zich Vanaf zijn eerste races op Kawasaki in 2015 is Rea dé te kloppen rijder en begint hij aan een geweldige podiumstatistiek (zie het overzicht). Dit vormt de basis voor vier onbedreigde titels op rij. Uitvallen door een crash doet hij slechts drie keer in vier jaar tijd, waarbij er twee keer een technische oorzaak aan ten grondslag ligt en één keer na contact met teammaat Tom Sykes op Brno in 2018. Kortom, Rea maakt eigenlijk geen fouten op de Kawasaki ZX-10R en ZX-10RR. Daar komt in 2019 verandering in, wanneer nieuwkomer Alvaro Bautista met de Ducati de eerste elf (!) races op rij wint. Rea blijft in eerste instantie rustig en doet wat hij kan met tien tweede plaatsen en een derde plaats. Voor Rea kantelende het seizoen op exact het juiste moment in Jerez, nadat hij een dag eerder leek te breken. In de eerste race op Jerez streed Rea met Alex Lowes om plaats drie achter natuurlijk Bautista en onze eigen Michael van der Mark. In de laatste ronde deed Rea een alles-of-niets-poging bij Lowes in de laatste bocht. Rea raakte zijn huidige teamgenoot, die hard onderuit ging. ‘Een bocht die ik nooit had gehaald’, zou Rea later verklaren. In de avond kreeg hij een penalty en werd een plek teruggezet. Daarnaast moest hij in de Superpole Race als laatste starten. Het laatste sprankje hoop op de titel leek verloren. Maar het is uitgerekend Bautista zelf, die Rea weer op weg helpt. De Spanjaard ging onderuit tijdens race 2 in Jerez, terwijl Rea achter Van der Mark nog tweede werd. Daarna zouden Bautista en Ducati alles verkeerd doen wat ze maar verkeerd konden doen. Rea ontsnapte en zette zijn zegereeks zo voort. De vijfde titel had Rea, zeker zaterdagavond 8 juni in Jerez, niet meer voor mogelijk gehouden. In 2020 moest Scott Redding op de Ducati het Rea lastig gaan maken. Maar de Brit maakte ook te veel fouten. Het werd Rea niet al te moeilijk gemaakt, nadat hij het seizoen wel begon met eigenlijk zijn eerste crash, na een volledig eigen fout met de Kawasaki op Phillip Island. Er is veel onderling respect tussen Rea en Toprak. Toprak is anders Vanaf het eerste moment dat Toprak Razgatlioglu een voet in de WorldSBK-paddock zette, is hij een sensatie. In 2014 wist hij op Magny Cours zijn eerste race in de EK Superstock 600-klasse te winnen. Dit deed de Turk met een rijstijl die nog nooit vertoond was. Hij nam de laatste chicane op Magny Cours zoals geen enkele andere coureur dat deed: met twee wielen los! Rea zag het gevaar Razatlioglu jaren geleden ook al aankomen, want in 2018 en 2019 waren zij merkgenoten in het WorldSBK. Ook wonnen zij samen met Leon Haslam de 8 uur van Suzuka in 2019, maar daar ontstond ook een interessante breuk. Toprak, die vaak werd genoemd als nieuwe teammaat van Rea in 2020, werd langs de kant gehouden tijdens de 8 uur van Suzuka. Niet veel later tekende Toprak bij Yamaha. Het talent werd nogmaals zichtbaar toen Razgatlioglu zijn eerste race op de Yamaha R1 op Phillip Island wist te winnen. Een nieuwe kopman van de ‘blauwen’ was geboren. Vorig jaar mocht Razgatlioglu leren bij Yamaha, soms fouten maken, maar dit jaar moet het gebeuren. Razgatlioglu levert en de Yamaha ook, want op alle circuits zijn ze sterk. Toprak stond voor Assen slechts na één hoofdrace niet op het podium in 2021. De constante factor die Razgatlioglu tegenwoordig is, moet Rea extra zorgen baren, aangezien zijn vorige concurrenten Bautista en Redding juist op dat vlak tekortschoten. Ongewone fouten in Most In Assen wist Rea driemaal te winnen. Betekent dit dan dat alles weer goed zit? Het is een feit dat Rea het TT Circuit Assen als één van zijn favoriete circuits ziet, want anders win je daar niet vijftien keer! Ook zat het Rea niet tegen, dat Razgatlioglu uitgerekend door merkgenoot Garrett Gerloff van de motor werd gereden in race 2. Ondanks het puntenverlies moet Toprak ook vertrouwen hebben geput uit de Nederlandse WK-ronde, want de achterstand met Rea was gering. Zijn Yamaha-teamleider Paul Denning had misschien nog wel de meeste sprekende tekst na afloop: ‘Assen is al jaren het circuit van Jonathan en door hem zo dicht op de hielen te zitten het hele weekend, laten we zien dat we nu tegenwoordig overal kunnen vechten voor de winst.’ Rea is nog lang niet verslagen, maar wordt wel serieus uitgedaagd. Deze reactie werd extra kracht bijgezet in Most, een nieuw circuit op de kalender. De eerste race werd een ware thriller, maar niet voor Rea. Er gebeurde iets wat nog niet eerder vertoond is: Rea crashte met de Kawasaki twee keer in één race. Rea reed achter Razgatlioglu, die op zijn beurt achter Redding reed, toen hij de eerste keer ten val kwam. Even later crashte Rea nogmaals in een poging om te redden wat er te redden viel. De DNF kwam nog harder aan toen Toprak met een gewaagde inhaalactie Redding in de laatste ronde versloeg en zo 25 punten inliep. Ook in de Superpole Race verremde Rea zich een keer, waardoor hij uiteindelijk niet tweede, maar derde werd. Weer een teken dat de 34-jarige coureur het momenteel zwaar heeft. Rea had zijn 200e podium liever anders gevierd, want Razgatlioglu won opnieuw. Rea mag Redding bedanken dat hij momenteel nog drie punten voorsprong heeft in het kampioenschap, want hij zorgde ervoor dat Razgatliogelu slechts tweede werd in de afsluitende hoofdrace. Rea werd opnieuw derde. Yamaha en Toprak zijn er klaar voor om Rea van zijn troon te stoten. Rea wankelt, maar is zeker nog niet gevallen. Het belooft in ieder geval de meest spannende WorldSBK-ontknoping te worden tot nu toe in het glorieuze Kawasaki-tijdperk van Rea. WORLDSBK-STAND NA 18 RACES: 1. Jonathan Rea (GB), Kawasaki, 2662. Toprak Razgatlioglu (TR), Yamaha, 2633. Scott Redding (GB), Ducati, 2164. Alex Lowes (GB), Kawasaki, 1435. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, 1356. Garrett Gerloff (USA), Yamaha, 1277. Tom Sykes (GB), BMW, 1218. Andrea Locatelli (I), Yamaha, 1199. Michael van der Mark, BMW, 11310. Chaz Davies (GB), Ducati, 89. Bewogen weekenden in Assen en Most Michael van der Mark had graag voor een sensatie en een podium in eigen huis gezorgd, maar dat zat er net niet in. In de eerste race kwam de Rotterdammer er nog het dichtst bij, toen hij na een matige start naar een vierde plaats wist te rijden. De Superpole Race werd een grote teleurstelling, toen hij in de eerste ronde ten val kwam. Dit resulteerde in een positie op de vierde startrij voor de tweede race, waarin hij net voor zijn oude teamgenoot Alex Lowes als zesde finishte. Twee weken later in Most maakte Michael het zichzelf opnieuw niet makkelijk met een zeventiende tijd in de Superpole. In de eerste race liet de BMW-coureur maar weer eens zien een wedstrijddier te zijn en reed hij binnen een halve race ruim de top-tien binnen. Zijn opmars strandde met een crash terwijl hij in achtste positie reed. In de Superpole Race werd hij elfde. Michael sloot het weekend met een sterke race af, toen hij vanaf de zeventiende startplaats naar een zevende plaats reed. INDRUKWEKKEND! De podiumpercentages van Jonathan Rea in zijn Kawasaki-periode in de WorldSBK. 2015: 23 van de 26 races op het podium (88%)2016: 23 van de 26 races op het podium (88%)2017: 24 van de 26 races op het podium (92%)2018: 22 van de 25 races op het podium (88%)2019: 34 van de 37 races op het podium (92%) *2020: 17 van de 24 races op het podium (71%) * * inclusief Superpole Races

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?