dinsdag 16 april 2024

Yamaha bLU cRU: de race-universiteit

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Dat gezegde wordt door Yamaha hartstochtelijk omarmd, want het bLU cRU-programma richt zich op jonge rijders, die binnen het programma leren om naar een hogere raceklasse kunnen door te stromen.

Wat dacht jij toen je voor het eerst de aanduiding ‘bLU cRU’ zag? Het lijkt op een afkorting, maar dan wel een heel vreemde, die nergens te herleiden is naar Yamaha. Het is dan ook geen afkorting. Zeg het maar eens hardop en je zegt min of min ‘blue crew’, oftewel ‘blauwe bemanning’. Het is een marketinggrapje, dat consequent wordt doorgevoerd in de kleurstelling. De Yamaha’s, zowel in de wegrace als de cross, zijn blauw. De rijders zijn in het blauw gestoken, zowel op als naast de motor. En ook de teamleden dragen allemaal blauwe kleding.

Alles is geregeld

Wat houdt bLU cRU in? Het antwoord komt van de in Nederland wonende en bij Yamaha Europe werkende Brit Ian Wheeler. ‘De naam ontstond tijdens een bijeenkomst in Thailand. Het programma is het eerst bij de Amerikanen opgestart, waar het accent op de amateurs ligt. Daarna is het naar Europa gekomen, waar het programma volledig op jonge rijders is gericht, zowel in de cross als de wegrace. De opzet heeft een piramidevorm, dat wil zeggen dat de rijders binnen het programma steeds een stapje hogerop kunnen zetten.’

Cross en wegrace kennen niet helemaal dezelfde opzet. Wheeler: ‘In de cross hebben we competities die door de importeurs worden opgezet. Soms als een afzonderlijke klasse – dan is het een R3 Cup – en soms als een klasse binnen een andere klasse – dan is het een R3 Challenge. In de wegrace zijn er ook nationale competities én een serie Europese wedstrijden. Daaraan kunnen ook rijders van landen buiten Europa deelnemen.’ De FIM heeft het belang van de Yamaha R3 bLU cRU Series ingezien en heeft deze klasse nu de status World Cup gegeven.’

Wheeler over de organisatie van deze klasse: ‘Alles wordt voor de coureurs geregeld. Dat is met name fijn voor de rijders van overzee, want zij hoeven geen transport van hun motor te regelen vanuit bijvoorbeeld Zuidoost-Azië, Australië of Zuid-Amerika. Als de coureurs op het circuit arriveren, staat alles voor ze klaar. Voor het organisatorische deel tekent het Italiaanse JiR.’ Die naam klinkt je mogelijk wel enigszins bekend in de oren. JiR, waarin Gianluca Montiron het bewind voert, was in de periode 2005-2008 actief in de MotoGP met de Japanner Makoto Tamada en opereerde van 2010-2015 in de Moto2.

Wat zijn de kansen op een wereldtitel in de Moto3 voor Collin Veijer?

Voor aanvang van het seizoen wordt een trainingsweekend georganiseerd. Wheeler: ‘Daar krijgen de coureurs hun motoren waar ze het hele jaar mee rijden. Het onderhoud ervan wordt gedaan door mensen van Yamaha.’ Aan een compleet seizoen 2024 hangt een prijskaartje van €30.500. Voor dat bedrag staat er bij elke race een raceklare Yamaha R3 gereed, een motor die ze het hele seizoen behouden. De coureurs in de leeftijd van 14 tot 20 jaar krijgen verder een racepak, helm en andere kleding. De kosten van brandstof en banden zijn inbegrepen, evenals de inschrijfgelden. Wheeler: ‘Afgelopen jaar reed als verrassing voor de coureurs Andrea Locatelli mee tijdens het trainingsweekend. Later in het jaar kwam Franco Morbidelli in Misano een paar uur kijken en gaf de rijders advies.’

Doordat alle coureurs op dezelfde motor rijden blijft het veld meestal tot het eind van de race heel compact.

Mooi toetje

De R3 bLU cRU FIM World Cup, de serie Europese wedstrijden, wordt in het bijprogramma van het WorldSBK verreden. Wheeler: ‘Deze klasse is een mooie tussenstap tussen racen op nationaal niveau en racen op WK-niveau. De druk is nog niet zo hoog als in een wereldkampioenschap. Omdat de rijders deel uit maken van het WorldSBK leren ze veel internationale circuits kennen. Ze leren hoe het toegaat in het rennerskwartier, hoe er daar wordt geleefd.’ Na de openingsrace in Barcelona is het tweede raceweekend tijdens de Nederlandse ronde van het WorldSBK op het TT Circuit Assen (19-21 april). Op vrijdag is er ’s morgens een vrije training van 25 minuten en aan het eind van de middag de Superpole. De races zijn zowel op zaterdag als zondag om 11.50 uur. Indi Schunselaar uit Bilthoven is de vaste Nederlandse deelnemer.

Voor de rijders van de nationale raceseries heeft Yamaha een mooi toetje aan het eind van het seizoen bedacht. De beste rijders van die wedstrijden mogen aan het eind van het seizoen aantreden voor een wedstrijd op het circuit van Jerez, de zogenaamde Yamaha R3 bLU cRU European SuperFinale (18-20 oktober). De winnaar van deze wedstrijd krijgt als prijs deelname aan de R3 World Cup in 2025. Daarnaast wordt door Yamaha nog een rijder gekozen, die eveneens aan de World Cup mag deelnemen.

Ook aan de technische kant van het racen heeft Yamaha gedacht. Door samen te werken met de Motorsport Technical School in Monza konden afgelopen jaar vijf jonge monteurs internationale ervaring opdoen, doordat zij betrokken werden bij het onderhoud van de motoren.

Masterclass

In de cross is er geen serie Europese wedstrijden, maar wordt alles aan de importeurs overgelaten. Maar net als in de wegrace is er ook voor de crossers een Europees toetje in de vorm van een wedstrijd tijdens de Motorcross der Naties, de YZ bLU cRU Fim Europe Cup. Dit jaar is die wedstrijd in het Britse Matterley Basin (5-6 oktober). Wheeler: ‘Daar komen 120 rijders naar toe, 40 voor elk van de drie klassen 65, 85 en 125cc.’ Meer dan 600 jonge crossers in de leeftijd van 8-16 jaar zijn aangemeld voor de competities in 29 landen. Een kleine 10% zijn meisjes. Onder hen drie tweelingen. Wheeler: ‘De winnaars van elk van de drie klassen krijgen ondersteuning van Yamaha voor het jaar erna. De winnaar van de 125cc-klasse krijgt een plaats in het team van Yamaha voor de EMX125 van 2025.’

De beste vijf per klasse plus het beste meisje krijgen aan het eind van het jaar een Masterclass van twee dagen aangeboden. Dat was afgelopen jaar in het Franse Costières. Daar kregen ze les van voormalig GP-winnaar Gautier Paulin, ex-wereldkampioene Nancy van de Ven en Brian Jorgensen, een voormalig topcrosser die bLU cRU-rijderscoach is.

De beste veertig per klasse hebben een wedstrijd tijdens de Motorcross der Naties.

Kers op de taart

Ook op de Nederlandse circuits is Yamaha actief met het bLU cRU-programma, zowel bij de cross als de wegrace. Op het asfalt, waar het een Benelux-programma (de deelnemers komen daarom ook uit België) is, ligt de coördinatie (opstellen kalender, inschrijvingen, technisch reglement etc) in handen van Bob Withag. Léon Bovee neemt de rijderscoaching voor zijn rekening. Beiden hebben een ruime ervaring als coureur. Er wordt in drie klassen gereden, R125, R3 en R7. De R125 rijdt mee in het NK Junior van de KNMV. Die races zijn op kartbanen en de TT Junior Track Assen. Withag: ‘Deelname in de R125 is mogelijk vanaf elf jaar. Vaak hebben ze al ervaring opgedaan in het Molenaar NSF100 Championship. Een maximumleeftijd hebben we niet, maar meestal stoppen ze als ze 16, 17 zijn en te groot zijn geworden voor een 125.’ En dan kunnen ze mooi doorstromen naar de R3? Withag: ‘Vanaf 13 jaar mogen ze al meedoen in de R3. De R7 is vanaf 15 jaar. Er zijn jongens die de R3 overslaan en direct van de R125 naar de R7 gaan. In de R3 is meer competitie dan in de R7. Niet dat ze in de R7 maar wat rond rijden, maar daarin gaan de coureurs niet tot het gaatje, het gaat er iets meer om de fun. Met de R3 rijden we op permanente circuits, zoals Assen, de Nürburgring en Oschersleben. Dat zijn supergave banen. We willen de rijders mooie circuits bieden. En dan hebben we aan het eind van het jaar een mooie bonus voor de besten, de kers op de taart. De top van de R3 rijdt tijdens de laatste Superbikerace op Jerez (19/20 oktober), de top van de R7 mag naar het circuit Paul Ricard in Le Castellet tijdens de Bol d’Or (13/14 september). Hoeveel naar Jerez en Paul Ricard mogen, is nog niet bekend. Dat hangt af van hoe groot de competities in de diverse landen zijn. Daar rijden de besten van de wereld in hun klasse en Yamaha draagt dan bij in de kosten.’

Foto’s: Jan Boer, Yamaha

Kalender R3 bLU cRU FIM World Cup
Datum Locatie
23/24 maart Barcelona (E)
20/21 april Assen
15/16 juni Misano (I)
13/14 juli Donington (GB)
7/8 september Magny Cours (F)
28/29 september Aragón (E)
Kalender Benelux R3 en R7
Datum Locatie
13/14 april Croix-en-Ternois (F)
10/11 mei Nürburgring (D)
25/26 mei Mettet (B)
6/7 juli Assen
27/28 juli Oschersleben (D)
5/6 oktober Assen
Kalender NK Junior
Datum Locatie
13 april Assen
25 mei Veldhoven
15 juni Assen
20 juli Assen
2 augustus Assen
21 september Lelystad
6 oktober Assen
Jan Boer
Jan Boer
Jan Boer werkte jarenlang voor de redactie van MOTO73 en doet dat inmiddels als gepensioneerde liefhebber nog altijd met dezelfde passie en kennis.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen