Eerste test 2022 Suzuki GSX-S1000GT: Sportief reisensemble

Precies twee weken nadat Suzuki vanuit het niets de 2022 Suzuki GSX-S1000GT aan de wereld voorstelde, reden we ‘m in Italië. Ons doel was na te gaan of het ensemble van veelbelovende specificaties ook werkelijk tot een prettig rijdende sportieve toermotor is uitgegroeid. TestlocatieLombardije, ItaliëTestomstandighedenAfwisselend droog en nat met sterk wisselende temperaturenTemperatuur13 - 20 gradenTestkilometers200BijzonderhedenTOP in àlles, behalve ... Waarom rijden we de 2022 Suzuki GSX-S1000GT? Een opvallende verschijning, het gekende krachtige, soepele en lineaire motorblok uit de GSX-S1000, een uitgebreid pakket aan assistentiesystemen, een groot full colour tft-scherm, ruime koffers, een smartphone connectiveitsmodule ... dat moet wel de ideale sportieve ...
Precies twee weken nadat Suzuki vanuit het niets de 2022 Suzuki GSX-S1000GT aan de wereld voorstelde, reden we ‘m in Italië. Ons doel was na te gaan of het ensemble van veelbelovende specificaties ook werkelijk tot een prettig rijdende sportieve toermotor is uitgegroeid. TestlocatieLombardije, ItaliëTestomstandighedenAfwisselend droog en nat met sterk wisselende temperaturenTemperatuur13 - 20 gradenTestkilometers200BijzonderhedenTOP in àlles, behalve ... Waarom rijden we de 2022 Suzuki GSX-S1000GT? Een opvallende verschijning, het gekende krachtige, soepele en lineaire motorblok uit de GSX-S1000, een uitgebreid pakket aan assistentiesystemen, een groot full colour tft-scherm, ruime koffers, een smartphone connectiveitsmodule ... dat moet wel de ideale sportieve toermotor zijn. Niet? Net geland in Milaan, worden we door een shuttle naar een vlakbij gelegen hotel gereden. Daar staat een hele rij fonkelende 2022 Suzuki GSX-S1000GT's klaar. Wat meteen opvalt, is het mooie buizensubframe, de hertekende voorzijde en het algeheel geslaagde uiterlijk. De Suzuki ziet er zo lekker uit, dat ik er ter plekke zin in krijg! Na een technische briefing - in Rossi-Italiaans gebracht door de nadrukkelijk vlotte commerciëel directeur van Suzuki Italia Enrico Bessolo - eten we snel iets en mogen we de motorkledij aantrekken. Rond 13.30 kunnen we dan eindelijk de weg op en kunnen we er tot 18.00 over doen om ons overnachtingshotel te bereiken. De route die klaar staat in het dashboard is 90% autostrade, zeg maar gewoon van A naar B dus, en duurt 55 minuten. Je zou bijna vergeten dat we ons in een prachtige streek vol mooie kronkelwegen en bergen bevinden. Het idee dat dus meteen opborrelt is om op de MacBook snel een mooie route in mekaar te knutselen via de gebruiksvriendelijke myrouteapp.com. Die zet ik dan probleemloos over op een iPhone of Android. Maar dan blijkt dat het smartphone connectiviteitsysteem waar Suzuki voor gekozen heeft niet CarPlay en/of Android Play is, maar Suzuki MySpin. De enige GPS-app die MySpin met je smartphone synchroniseert is Sygic GPS, een rechttoe-rechtaan GPS. Een vooraf gemaakte route met waypoints lijkt-ie niet aan te kunnen. Jammer, want Suzuki positioneert de GT als een echte Gran Turismo. Triotest: Ducati Monster, KTM Duke 890 & Yamaha MT-09 2022 Suzuki GSX-S1000GT: wat een blok! Eens in het zadel valt meteen het fantastische 6,5 inch grote kleuren-tft dashboard op. Later zal ook blijken dat dit niet alleen zeer compleet is, maar ook onder alle omstandigheden (zelfs met fel zonlicht erop) perfect afleesbaar is. Tien minuten later cruisen we op de autostrade richting hotel, dat aan het meer van Iseo ligt. Eens kijken of we die 55 minuten goed kunnen besteden door vanalles en nog wat uit te testen. Ik begin met de cruisecontrol. Die werkt perfect en je bedient ‘m zoals elke cruisecontrol. Dan de zitpositie. Die is sportief, maar toch comfortabel en dat bevalt me uitstekend. Comfort is ook een belangrijk aandachtspunt geweest voor deze motorfiets. Om die reden heeft Suzuki dempende rubberelementen in de bovenste kroonplaat en de stuurklem gemonteerd heeft. Ook de voetsteunen zijn van een laagje rubber voorzien, zodat eventuele trillingen geabsorbeerd worden. Het schermpje blijkt niet verstelbaar. Het neemt wel de winddruk op je lichaam weg, maar je blijft wel met je helm vol in de wind zitten. Wie dit niet aangenaam vindt, kan in de accessoirecatalogus kiezen voor een hoger en steiler staand scherm. Ook handvatverwarming kan in diezelfde catalogus worden besteld en dat vind ik persoonlijk een must. Op de snelweg kun je ook wat spelen met de versnellingsbak, die boterzacht en feilloos schakelt. Hetzelfde kan gezegd worden van de quickshifter in twee richtingen: fantastisch! Pas in de omgeving van het hotel rijden we resoluut de bergen in en daarmee verschijnen ook de bochtige wegen op het netvlies. Wat meteen opvalt, is het formidabele motorblok! Het kan werkelijk àlles aan en is opvallend lineair. Vertrekken vanuit stilstand kan je vanuit de eerste, tweede of derde versnelling met een klein streepje gas. Ga je voluit in de toeren, dan beschik je over niet minder dan 152 pk. Tuf je gemoedelijk rond op lage snelheid, dan heb je keuze te over in welke versnelling je dat tuffen wil doen. De gasrespons kan je regelen met drie verschillende rijmodi (A, B of C). Ik vond de B-rijmodus de aangenaamste. De A-rijmodus maakt de gasrespons zodanig direct dat je bij de pinken moet zijn en bijna naar een echt racecircuit gaat verlangen. De C-rijmodus is ideaal voor een nat wegdek, maar wat tam onder droge omstandigheden. Opvallend in vergelijking met de rijmodi van sommige andere merken: in zowel A, B als C beschik je over het volle vermogen. Enkel de initiële gasrespons en de wijze van vermogensafgifte verandert. Al rijdend kan je niet alleen de rijmodus veranderen, maar ook de tractiecontrole. Die is regelbaar in vijf standen, wat een veilig gevoel geeft. Sterk totaalpakket De tweede dag rijden we in koude omstandigheden en miezerig weer, op een halfnat wegdek, richting de plaats van de dynamische fotoshoot. Spijtig genoeg is op het op het moment waarop die platsvindt, het wegdek nog steeds halfnat en de omgevingstemperatuur ronduit fris. Hierdoor bereiken noch de rijder noch de banden de ideale bedrijfstemperatuur. Jammer, anders hadden we graag een knietje aan de grond gelegd om de veelzijdigheid van deze sporttourer te onderstrepen. En dan, zul je net zien, een kwartier nadat de fotoshoot voorbij is, priemt de zon door het wolkenbed en droogt de weg op zeer korte tijd helemaal op. Eindelijk kunnen we nu flink doorrijden op mooie, bochtige wegen. Het vertrouwen in de banden stijgt meteen, net als het rijplezier. Onmiddellijk merk je hoe goed de remmen hun werk doen, ook al hebben we ooit al met motoren gereden die nog meer initiëel gevoel geven. Eerste test 2021 Suzuki GSX-S1000 Compleet plaatje Terug bij het hotel, bekijk ik de 2022 Suzuki GSX-S1000GT nogmaals van kop tot teen. De zijkoffers zijn niet alleen qua vormgeving en uitstraling geslaagd, ze hebben ook beiden een volume van 38 liter, wat veel is. Een integraalhelm past er perfect in, wat een absoluut pluspunt is. Als ik alles van de voorbije dagen laat bezinken, kan ik alleen maar concluderen dat dit een zeer geslaagde, comfortabele, sportieve, prettige motorfiets is, eentje die een geweldig totaalpakket biedt aan de koper. Ik betrap me er ook op, dat ik – dagen later - écht zin had om er opnieuw mee te gaan rijden. En precies dat is het gevoel dat je als motorfietsfabrikant aan je klanten wilt bieden! Conclusie 2022 Suzuki GSX-S1000GT De 2022 Suzuki GSX-S1000GT is een bijzonder prettig rijdende motorfiets geworden.Het uiterlijk, het rijwielgedeelte, het motorkarakter, de quickshifter, de bagagemogelijkheden, het fantastische kleuren-tft-scherm, de zithouding, het comfort, en ga zo maar door ... het is gewoonweg allemaal aanwezig en maakt van deze motorfiets een zeer compleet geheel. Het is zo’n motor geworden die je echt doet verlangen om er telkens opnieuw mee te gaan rijden. En daar gaat motorrijden toch om, niet? Het enige punt waarin deze sportieve reismotor voor mij te kort schiet, is de connectiviteit met je smartphone. Dat je op zo’n topmotor, met zo’n kwalitatief hoogstaand dashboard, toch nog je smartphone, TomTom of Garmin op je stuur moet monteren, is toch wel een beetje spijtig. Eerlijk gezegd denk ik dat Suzuki bij een update van de GT simpelweg zal overgestappen op wat inmiddels toch wel de norm geworden is: CarPlay en Android auto. Als dat is gebeurd, is de GSX-S1000GT niet alleen een zeer prettige, sportieve reismotor, maar wordt-ie meteen ook foutloos! Pluspunten 2022 Suzuki GSX-S1000GT Uiterlijk, motorkarakter, quickshifter, dashboard, totaalpakket Minpunten 2022 Suzuki GSX-S1000GT Smartphone-connectiviteit

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?